HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Vridströmställare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/12/07 :  19:53:06  Show Profile Send norman a Private Message
...Nu har jag fått nog av min ingångsväljare till min förförstärkare som glappar hela tiden.. (en billig från elfa, kostade bara 26kr tror jag..) så nu undrar jag om nån vet nån vridströmställare som funkar bra utan att vara onödigt dyr (d.v.s. inget audiofiltrams) det behöver vara en med 2poler och 4 lägen (eller mer)

pekka.j
dead end - live end

425 Posts

Posted - 2002/12/08 :  01:25:45  Show Profile Send pekka.j a Private Message
Köp då ELMA:s lilla blåa omkopplare från ELFA. Runt en hundring sist jag kollade och du får guldpläterade kontaktytor, två poler och sex ingångar. Räcker för väldigt många omkopplinga utan att krångla.
Med vänlig hälsning

Pekka Johansson
_________________________
Lennon in the living room
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/12/08 :  02:04:47  Show Profile Send norman a Private Message
Tack!
Ok, får testa en elma.. hittar dock ingen för 100kr men däremot en för 197kr men den borde ju gå den också..
Go to Top of Page

no_85
Fast i bioträsket men vi gillar honom ändå

824 Posts

Posted - 2002/12/08 :  12:44:14  Show Profile Send no_85 a Private Message
Men du måste väl ha 4-poler;
+ vänster, GND vänster, + höger och GND höger (?).

Och;
Vad jag har förstått så ska man kortslutande till vridströmställare, och icke-kortslutande om man skall göra egen vol-pot. el. dyl.
Rätt?
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/12/08 :  12:58:19  Show Profile Send Nagref a Private Message
Man behöver inte bryta jorden normalt. Det finns nästan inga apparater som gör det.

Ick kortslutande hade jag nog valt...
Men det beror ju på hur man kopplar och om man har någon serieresistans i serie med ingångarna.

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/12/08 :  13:51:19  Show Profile Send norman a Private Message
Nu har jag en 3pols där jag skiftar över jorden (gemensamt för kanalerna) men jag tänkte strunta i det och koppla ihop alla jordar på ingångarna. Vet dock inte riktigt vilket som blir bäst, skiftar man jorden med vridströmställaren kanske man får lite resistans i konakterna i vridströmställaren men å andra sidan kanske man kan undvika jordslingor och störningar om man kopplar bort de andra apparaternas jord... hmm

(jag skall ha icke kortslutande då den sitter direkt efter ingångarna och det känns lite fel att koppla ihop de andra apparaternas utgångar när man byter ingång..)

Edited by - norman on 2002/12/08 13:52:56
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2002/12/09 :  00:39:16  Show Profile Send Lash a Private Message
quote:
Originally posted by no_85



Och;
Vad jag har förstått så ska man kortslutande till vridströmställare, och icke-kortslutande om man skall göra egen vol-pot. el. dyl.
Rätt?



Tvärt om vad jag vet.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000