HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Återvinning av rör?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JayBee
Member

201 Posts

Posted - 2007/09/05 :  10:30:11  Show Profile Send JayBee a Private Message
Hej

Skall byta ut ett trasigt slutrör i min förstärkare. Vad är det bästa att göra med det trasiga röret? Lämna till återvinning? Räknas rör till kategorin lysrör och glödlampor när man lämnar det på återvinningscentralen?

Mvh JayBee

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2007/09/05 :  10:47:33  Show Profile Send pix a Private Message
Jag skulle nog lämna det som "elektronik skrot" och förutsätta att de som sorterar/demonterar vet hur det skall hanteras.
Det kan ju inte vara helt ovant för dem att få in TV/Radio med rör i.
Det finns dock rör som innehåller värre saker. Tex.kvicksilver (likriktarrör) eller Thorium som är ett radioaktiv ämne (20-30-talrör).
Det är dock mycket speciella rör, som man kanske inte bör kasta (utan lägga till samlingen )

/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2007/09/05 :  16:38:37  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Finns det verkligen folk som kastar en radio med rör? Vilken tid vi lever i!

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

mr.olle.norell
Member

443 Posts

Posted - 2007/09/05 :  17:43:52  Show Profile  Visit mr.olle.norell's Homepage Send mr.olle.norell a Private Message
Nej! Inte kasta rör-apparater! Såna är skoj ju

Olle Norell
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/09/05 :  17:52:38  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Kan ni inte svara på frågan i stället?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

H
Member

432 Posts

Posted - 2007/09/05 :  18:00:04  Show Profile  Visit H's Homepage Send H a Private Message
Enklast är nog att åka till en bemannad återvinningscentral och fråga. Alternativt kan man ringa lämplig kommunalinstans och fråga dem. Vet du att det är kvicksilver eller andra konsigheter i dina rör så är det bäst att nämna det också, annars kan det nog bli fel.

"Simplicity, I guess is a way of saying it. I am all for simplicity. If it's very complicated, i can't understand it."
Seymour Cray, 1975
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2007/09/05 :  18:21:38  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Rör förekommer väl inte så ofta som sopor numera. Det lilla som blir kan nog gå tillsammans med glödlamor utan att det påverkar vår miljö. Det finns större bovar.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/09/05 :  19:43:26  Show Profile Send OcA a Private Message
Jag jobbar inom miljösvängen, så jag kan kolla med vår farligt avfall ansvariga när jag får tillfälle. Han är även förtjust i gamla rörprylar och speciellt äldre "möbelradios"...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000