Jag tar ELFAs Elektrolytkondensator typ PEH200 100V 10000µF som exempel. 67-686-75
Det står Max rippel (100 Hz 85 °C)Arms 15,3 Är ett lågt/högt värde bra här? Max ESR (120 Hz, 20 °C)m 23 Är ett lågt/högt värde bra här?
Om jag använder 2st 4700µF 67-686-67 istället för en 10000µF, är det bättre? Jag har läst att flera små är bättre än få stora. Max rippel 10,3 & Max ESR 31
Hur ändras alla värden om man parallellkopplar kondensatorer?
Max rippel är hur mycket ström kondingen kontenuerligt klarar av att ladda och ladda ur, är viktigt och skall vara högt. Detta värde dubblas för varje lika konding du parallell kopplar.
ESR står för ekvivalent serie resistans vilket kan liknas med ett motstånd i serie med strömkällan, uppenbart är detta mycket viktigt då detta "motstånd" fungerar som ett dynamisk strömbegränsare som dessutom reagerar olika vid olika typer av strömuttag med olika typer av "fel" som resultat. Detta skall då vara så lågt som möjligt och dessutom gärna lika vid alla frekvenser.... Parallell kopplar du två lika halverar du esr vilket ju då är bra.