HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Äntligen - Nu med svensk sammanfattning
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

johmi
Member

215 Posts

Posted - 2007/09/03 :  10:50:05  Show Profile Send johmi a Private Message
Nu har jag fått iväg min doktorsavhandling till trycknig. 4 dagaras semester är i antågande.

/Mikael

Edited by - johmi on 2007/09/10 22:08:45

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/09/03 :  10:58:19  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Betyder det att den är disputerad och klar?

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2007/09/03 :  11:02:35  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Magils - torde betyda att johmi och handledaren är överens om att avhandlingen duger att diputera på. Själva disputationen kommer så småningom...

Disputera väl johmi!

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/09/03 :  11:08:23  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
och vad handlar avhandlingen om ?

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/09/03 :  11:49:27  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Trevligt! Måste kännas som att släppa av sig en tung ryggsäck. Nu är det gjort. Hoppas disputationen går bra. Ska bli spännande att höra vad din avhandlig handlar om.

Själv sitter jag och filar på min mellanlägesavhandling, men arbetet störs av det mesta man kan tänka sig, finansieringsansökningar, möten, kurser osv osv... skulle behöva några veckor i isolering med bara skrivande på agendan...

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/09/03 :  22:06:19  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Jojo, jag är inte så insatt i doktorerande..

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

bliss
Member

681 Posts

Posted - 2007/09/04 :  08:16:04  Show Profile Send bliss a Private Message
Grattis, jag kommer ihåg hur det kändes! Lycka till på disputationen!

Oh by the way, which one's Pink?
Go to Top of Page

johmi
Member

215 Posts

Posted - 2007/09/07 :  15:06:24  Show Profile Send johmi a Private Message
Efter några dagars semester...

Har fått den från tryckeriet och den ser helt ok ut. Avhandlingen försvaras 28 september sedan kan jag kalla mig herr doktor
http://publications.lib.chalmers.se/cpl/record/index.xsql?pubid=46372

För er som inte är så bevandrade i biokemis värld så handlar den om jästens upptag av socker och vad som kontrollerar hastigheten av sockernedbrytning. Att förstå dessa mekanismer är viktigt för att öka försåelsen kring bl.a. diabetes.

/Mikael

Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7824 Posts

Posted - 2007/09/08 :  00:11:51  Show Profile Send Fuling a Private Message
quote:
jästens upptag av socker


Låter som nåt som skulle kunna ha ett visst allmänintresse...!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

johmi
Member

215 Posts

Posted - 2007/09/10 :  08:52:40  Show Profile Send johmi a Private Message
Japp, ju snabbare upptag desto mer av den goda varan, till en viss gränns. Teoretiskt kan man inte få ut mer än 50% (g/g) av sockret i den goda varan. Praktikt hamnar man alltid lägre.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8504 Posts

Posted - 2007/09/10 :  20:47:11  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Japp, ju snabbare upptag desto mer av den goda varan,

Förr i tiden kom jag (och fler)fram till att vid sk. snabbjäsning blev slutresulatet (alltså slutliga klara produkten)inte lika njutbar som när det jästes längre tid..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2007/09/10 20:47:48
Go to Top of Page

johmi
Member

215 Posts

Posted - 2007/09/10 :  22:08:09  Show Profile Send johmi a Private Message
För att belysa vad avhandlingen handlar om kommer här en någotsånär populärvetenskaplig sammanfattning (finns även på baksidan av den tryckta avhandlingen)

--------------------------------
Jästen Saccharomyces cerevisiae, mer känd som vanlig bagerijäst, har utnyttjats under tusentals år av människan. Förutom klassiska applikationer såsom bakning och jäsning av alkoholhaltiga drycker är den en mycket omtyckt forskningsorganism. Den är lätt att odla, genetiskt manipulera och dess DNA finns sekvenserat. Till dess fördel kan man också nämna strukturella likheter med mänskliga celler vilket gör den till en utmärkt modellorganism.

Jäst lever primärt på socker och i den här avhandlingen studeras hur upptaget av socker påverkar och kontrollerar reaktionshastigheten i de första nedbrytningsstegen av socker. Även inverkan av stress på dessa reaktionssteg undersöks och en potentiell koppling mellan vissa stressenzym och andra centrala regleringsenzym föreslås.

Detta arbete har varit såväl experimentellt som teoretiskt inriktat. Rent praktiskt har jäst odlats under välkontrollerade former och ett flertal omfattande analyser av dessa har utförts för att, bland annat, mäta halter av ämnen både inuti cellerna och i den omgivande tillväxtlösningen. Vid studierna av stressinverkan användes socker med en speciell märkning så att nedbrytningsreaktionerna kunde spåras.

Flertalet av de experimentella resultaten har utnyttjats för att modellera de sockernedbrytande reaktionerna. I stress-studierna modellerades reaktionshastigheterna med hjälp av resultaten från odlingarna med det märkta sockret. Modeller där man följer ämnenas koncentrationer har också använts för att studera hur koncentrationerna skiljer sig åt vid olika upptagshastigheter av socker. Den typen av modell innehåller ofta komplicerade uttryck för att beskriva reaktionshastigheter. Dessa uttryck består av många parametrar som måste bestämmas och under vissa antaganden finns det fler parametrar än vad som går att bestämma. För att undvika dessa problem har vi utvecklat en metod för att förenkla dessa uttryck.

Resultaten från odlingarna och modellerandet visar på tydliga samband mellan sockerupptagningshastigheter och koncentrationer på ämnen i cellerna. Dessutom pekar stress-studierna på att vissa centrala enzym har en oväntad inverkan på reaktionshastigheterna under stressförhållanden.

Resultaten bidrar till en förbättrad modellering och förståelse av cellernas energiomsättning som är viktigt t. ex. i samband med forskning kring diabetes. Användandet och utvecklingen av modeller är också viktig för den nya inriktningen av biokemisk forskning som kallas systembiologi.
---------------------------------------------------

Hoppas att den klarnade något
/Mikael
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8504 Posts

Posted - 2007/09/10 :  22:16:04  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Hoppas att den klarnade något

quote:
cellernas energiomsättning som är viktigt t. ex. i samband med forskning kring diabetes

Ja,nu för tiden har jag fått klart för mig att högt intag av den "klara" produkten kan ge upphov till diabetes,på ren svenska!

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000