HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Det brummar om mina nya subbar, varför?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2007/09/02 :  19:52:38  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Kära vänner.

Jag blev idag lycklig ägare av totalt 2 st aktiva Mj Acoustics subbar.

Känns underbart!


Dock brummar det lätt om dem båda. Eller rättare sagt brusar det om dem.

Mer brus från subben än från mina stativare.



Vad kan detta bero på? Är det från den inbyggda förstärkaren som det brusar?

Om det är knäpptyst i rummet så hör man bruset från lyssningsplats. Det känns inte så kul :-(

Sedan när mobiltelefonen ringer så blir det ett j*vla liv i subbarna. Det sprakar och tuutar...

Hög känslighet?

Vad kan jag ha gjort för fel?


Please help!

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2007/09/02 :  19:58:47  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Subbar.

Till Hifin?

Det är som hundar. De jagar katter. Katter tar fåglar, möss gillar ost. Det är bara så de gör.

Och billiga subbar brummar, väser, är störkänsliga och gör ingen lycklig. Det är vad subbar gör.

Läge för fullvuxen högtalare i stället?

I all välmening

mvh

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2007/09/02 :  20:30:09  Show Profile Send Sundström a Private Message
Finns det både både hög- och låg-nivå ingång (heter det så). Har du testat högnivåingången? På min sub så är den ingången bättre.
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2007/09/02 :  21:50:59  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
jag kör med högnivå...

det brusar lite, inte mycket. Men dock mer än från mina model 1:or

Jag är lite känsli kanske


Det jag vill komma fram till är om jag kan minska bruset på något sätt.

Jag skall prova att koppla in med lågnivå. Jag skall även pröva att kolla fasen på nätkablarna. Jag har ojordat, kanske jordat vore bättre..

koppla subbarna på förstärkaren istället för på topparna...


Nu skall jag gå och lyssna om det brusar om subbaen även om insignalen tas bort....


Spännande!

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2007/09/02 :  22:00:50  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Gör det det så blir du nog inte av med det :(
Trist när man köpt nya saker.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/09/02 :  22:10:38  Show Profile Send marens a Private Message
Kan du köra lågnivå så är det ju bättre, särskillt map brus/brum mm. Finns ju ingen mening med att förstärka och dämpa signalen en extra gång om man inte måste.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/09/02 :  23:15:58  Show Profile Send mayro a Private Message

Koppla upp enbart en subb i taget UTAN frontar och lyssna om det surrar.. Och sedan ansluter du högtalarna.. Samt INTE vi subbens filter utan direkt...

Ja om du nu inte redan gjort så förståss.

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2007/09/03 :  07:22:03  Show Profile Send MartinN a Private Message
Testa också enbart sub, med bara nätkabel, ingen annan kabel
kopplad.

Martin
Go to Top of Page

Breddan
Member

200 Posts

Posted - 2007/09/03 :  09:13:39  Show Profile Send Breddan a Private Message
Du kan behöva galvaniska avskiljare. ( eller nått i den stilen)

"less is MORE" "MORE is better"
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2007/09/03 :  10:00:46  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
det brusar lätt om båda subbarna även när bara nätsladden är ikopplad och inget annat.

det måste finnas någonting jag kan göra åt detta.

Det låter inte mycket. Det låter som om någon viskar lågt. precis som man hör en väsning om jag skall likna det med någonting.

Kanske jag måste gömma subbrna bakom någonting för att minska väsningen.


Ingen annan än jag som hört en väsande subb?

Kan det vara för att jag har ojordat?, får väl koppla in subben i köket för att testa då....

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/09/03 :  10:35:46  Show Profile Send gcs a Private Message
Tror du verkligen att du kommer att höra bruset från subbarna när du spelar musik?
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/09/03 :  10:57:23  Show Profile Send marens a Private Message
Jag tycker brus är irriterande även om det bara hörs när musiken tystnar.

Förmodligen är det slutstegen i subbarna som brusar. Inget att göra åt.

Edited by - marens on 2007/09/03 10:58:35
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/09/03 :  10:58:31  Show Profile Send OcA a Private Message
Hm... Det låter väldigt märkligt det du beskriver...

Min REL Stampede kopplade jag på högnivå via Speakon och inkopplat i ojordat uttag. Var knäpptyst. Enda gången den brummade var när jag kopplade in den första gången och glömde vrida Speakon-kontakten i låsläge, men å andra sidan kom det inget ljud ur den då...

Testa med ett annat vägguttag kanske? Är det samma sak med båda subbarna? Om båda låter och brummar och brusar är det förmodligen inget fel på basarna iaf, då är det något annat.

Det SKA inte brusa om en frisk sub. Har jag aldrig varit med om. Inte ens Audio Pro sub för 900 spänn brusar på tomgång. Eller har du vridit upp volymen på 110? Då kan det nog brusa...

Du kanske har nåt vaj med krypström/taskig jord i dina vägguttag? Prova att dra in subben i köket och ta ett av de jordade uttagen som finns där. Brummar och brusar det då med, ja då vet i fan vad som är tokigt...

Annars tycker jag du ringer till firman du köpte subbarna av och frågar dem om de varit med om detta förut.

Spontant låter det som att du kopplat in dem galet, men om de brummar och brusar på tomgång med bara strömmen i så verkar det också mer än märkligt. Att få två trasiga subbar är ju också rätt långsökt, men kanske inte orimligt. Kan ju ha hänt något i frakten? Såg emballaget bra ut? Inga skador på kartong eller liknande? De kan ju ha fått sig en smäll och sedan har något lossnat eller hoppat ur läge inne i det finmekaniska... Brukar inte vara så svårt att skruva av elektronikdelen heller så du kan titta om allt ser ok ut.

Men kontentan kvarstår - det ska inte susa i dom, har jag aldrig varit med om och MJ har väl iaf ett skapligt ryckte om att göra bra basar vad jag vet...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/09/03 :  11:55:05  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Om du har köpt dom i affär, koppla runte enligt råden fungerar inte det då hade jag reklamerat dom.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/09/03 :  12:02:36  Show Profile Send mayro a Private Message


Och jag stödjer Johan B till fullo.(som oftast jag gör faktiskt. Johan B är en vis erfaren hifiman). reklamera dom omgående innan du mixtrar vidare och något händer som förhindrar återlämnande......

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2007/09/03 :  12:30:21  Show Profile Send FBK a Private Message
Pma MangaX, och fråga om han har liknande problem då han har samma subbar som du.
Ps. Svar kan dröja lite då han ej är inne här så ofta pga avsaknaden av eget internet.



Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2007/09/03 :  13:26:34  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Skall koppla in dem i köket så fort jag kommer hem!

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/09/03 :  13:33:48  Show Profile Send marens a Private Message
Det kommer inte hjälpa.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2007/09/03 :  13:36:41  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Kortslut ingången när du testar.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2007/09/03 :  14:31:16  Show Profile
Hade du prövat att dra ur antennkabeln till tvn?

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

jos
Member

815 Posts

Posted - 2007/09/04 :  07:56:59  Show Profile Send jos a Private Message
quote:
Subbar.

Till Hifin?

Det är som hundar. De jagar katter. Katter tar fåglar, möss gillar ost. Det är bara så de gör.

Och billiga subbar brummar, väser, är störkänsliga och gör ingen lycklig. Det är vad subbar gör.

Läge för fullvuxen högtalare i stället?

I all välmening

mvh


Hehe... Kul skrivet men jag måste instämma. Känns som det är lätt att bli influerad av olika recensioner och tro att billiga subbar problemfritt kan integreras i system där bara högtalarkablarna kostar mer än subben..
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2007/09/04 :  08:18:27  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Jos:

tack. Vi har ett ordspråk på firman som vi tror på i alla väder:
-"behöver du sub har du köpt för små högtalare."

Ovanstående i tråden är vad som händer när man säljer en sub till någon som har stativare. 10 telefonsamtal, kopplingsalternativ, brusar, brummar, spelar inte "ihop" med stativarna (nu har Ohmboy dubbla vilket ökar chansen att få det funka något) och allt vad det kan vara med billiga klass D-stärkare som sitter inbyggt i 90% av subbarna som kunder köper till mer normala system.

Mycket merjobb och det blir nästan aldrig bra i slutänden. Alltså säljer vi helst inte sub till stereolyssning.

Ohmboy: Du säger att det väser och susar. En sub skall typiskt jobba med frekvenser långt ned och bör inte ha något för sig ovan ca 80 Hz och i det frekvensregistret låter inte nätstörning, förstärkarstörning etc som ett sus/väs. Mer som ett durande, brummande, morrande.

Spelar alltså subarna mellanregister??

Var har du köpt dem? (för du HAR väl provlyssnat i butik och kan gå tillbaka och få hjälp?) Eller använder du internet för att inhämta råd som ibland inte är bra för just dig och blinda köp från långtbortistan?

mvh

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2007/09/04 :  08:35:12  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
quote:
och allt vad det kan vara med billiga klass D-stärkare som sitter inbyggt i 90% av subbarna som kunder köper till mer normala system.


Dessa subbar har Fin Fin AB förstärkare och inte något Klass D skräp.

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2007/09/04 :  09:31:49  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Hihi

Det är så roligt med alla reaktioner i tråden



Jag kopplade in dem i ett jordat uttag i köket. bara nätsladd i, inget annat.

Det brusar lätt fortfarande. Måste lära mig att leva med det.

Subbarna är köpta på Hifi-Kit. Och det är garanti kvar på båda.
Jag är nästan övertygad att det inte är något fel. Kanske användaren är lite känslig

Saken är den att jag är enormt känslig.

Om det är knäpptyst i rummetoch man går fram till sina högtalare och lyssnar nära och noga. Så brusar det lätt. Det gör det nog hos alla. Mer eller mindre i allafall.

Hur som helst.

Jag har glömt bort att berätta hur det låter när det spelas musik! med dessa bebisar.


Sanslöst vad skönt det är.

Det låter faktiskt riktigt bra.


Sanslöst hur stor skillnad det är mellan 2 st subbar vs. 1 st.

En snabb kickande punch-ig spark i magen bas talar vi om här. Mer live känsla än vad jag upplevt innan.

Det fina är också att delningsfrekvensen är steglös.

Skall bara finjustera nu


Löjligt vad livet leker.


men visst. Stativare för 17 papp och två subbar för a´ 4500kr bör ju inte vara så bra som en fullregisterhögtalare för 60.000kr.

(Eller)

Fortsättning följer?

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/09/04 :  09:47:21  Show Profile Send marens a Private Message
I så fall är jag också överdrivet känslig. Jag står inte ut med brus som hörs.

Förresten vem hade 100% rätt?
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2007/09/04 :  12:46:40  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Marens. Du är speciell.

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254

Edited by - JWO on 2007/09/04 12:48:57
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000