HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Enkel rörförstärkare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Flogiston
Member

123 Posts

Posted - 2007/09/02 :  13:30:45  Show Profile  Visit Flogiston's Homepage Send Flogiston a Private Message
Hejsan svejsan.

I våras bygde jag att par HFLS-1. Dock så har jag inte kommit till kritan för att köpa en förstärkare till dem. Det har alltid legat lite i bakhuvudet att bygga en egen förstärkare istället. Suget blev ju inte mindre efter att jag hittade en gammal NAD 1020a förförstärare.

Jag är på jakt efter en enkel rörförstärkare med vanliga komponenter som orkar driva ett par HFLS-1. Om det är ett stereosteg eller ett par monosteg spelar ingen roll.

Jag har aldrig byggt någon förstärkare tidigare. Så de får gärna vara väldokumenterat.

Tack på förhand
//Robert

Fyhr
Member

236 Posts

Posted - 2007/09/02 :  13:48:09  Show Profile Send Fyhr a Private Message
Efter att just ha genomfört (nåja, stort sett klar) mitt första förstärkarbygge så skulle jag nästan rekommendera att bygga kisel först, det är VÄLDIGT lätt att missa något litet (säkringar är bra/viktiga) samt att råka göra en "snabburladdning" av kondensatorbanken när man vill fixa nåt lite kvickt. Det är hur som helst bra mycket säkrare med en lägre spänning. Så inte för att vara tråkig men det kanske är ett bättre ställe att börja på, dessutom är det väl i alla fall lite lättare och billigare att hitta transistorer i stor mängd, inte lika dyrt med kondingar iom lägre spänningar och så.
Go to Top of Page

Flogiston
Member

123 Posts

Posted - 2007/09/02 :  15:47:56  Show Profile  Visit Flogiston's Homepage Send Flogiston a Private Message
Det känns ju som om det är mer komponenter och krångligare lösningar när jag har jämnfört scheman. Rör verkar så mysigt tycker jag.

Vilken effekt kan behövas egentligen?
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2007/09/02 :  16:05:18  Show Profile Send classe a Private Message
gain clon kan vara en bra start och finns som byggsats.

18 ska de va.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/09/02 :  17:47:44  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Jag vet inte vad som driver en HLFS1 men jag skulle bygga något enkelt med 6L6 eller EL34 eller 6550/KT88 i pushpull. Förtsa ENKLA stärkare jag ramlade på.
Har du totalt fattatall sans och förnuft köper du ett 4-pach EL156 ...
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2007/09/02 :  18:23:31  Show Profile Send Kmj a Private Message
quote:
gain clon kan vara en bra start och finns som byggsats.

Aningen för klent enligt min mening, iallafall tyckte jag det när jag hade den kombon. De där 100W som rekommenderas är nog ganska bra att ha som måttstock.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Flogiston
Member

123 Posts

Posted - 2007/09/02 :  19:08:38  Show Profile  Visit Flogiston's Homepage Send Flogiston a Private Message
100W har jag också läst någonstans. Men "rörwatt" och "transistorwatt" är ju tydligen inte samma sak. Rörförstärkare brukar väl specas mycket lägre men ändå räcka till?

Hur går det ihop egentligen?
Go to Top of Page

Fyhr
Member

236 Posts

Posted - 2007/09/02 :  20:29:48  Show Profile Send Fyhr a Private Message
Rör klipper mjukare och därför blir effektbristen inte lika märkbar. Sen bör det väl göras skillnad på Klass A och Klass AB steg också, jag tycker utan jättebra vetenskaplig grund att klass A steg klarar sig längre med en lägre effekt än ett klass AB.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/09/02 :  20:30:55  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Soft clipping. Rörförstärkare som klipper låter inte illa och har inte samma benägenhet att klippa högtalarna när de klipper.
Transistorsteg klipper tvärt - sinus blir fyrkant på stört och tar högtalarna med sig i fallet. Det betyder att även när rörsteget har börjat dista är distortionsprodukterna (emellamåt) harmoniska nog för örat att gilla - vilket innebär att det känns som rörförstärkaren fortfarande rullar på.

Fast 10W röreffekt är lika med 10W transistoreffekt - oklippt.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/09/02 :  21:35:47  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Bra beskrivning!

Effektbehovet beror på hur högt du vill spela, hur stort rum du har, med mera. 100 watt är rätt mycket, jag har hört HFLS1 spela helt ok med 16 watt rör, EL84 i push pull.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Flogiston
Member

123 Posts

Posted - 2007/09/02 :  23:25:35  Show Profile  Visit Flogiston's Homepage Send Flogiston a Private Message
Googlade lite på EL84 push pull och hittade denna sidan: http://www.bonavolta.ch/hobby/en/audio/audioel.htm där jag också hittade dessa här: http://www.bonavolta.ch/hobby/en/audio/el84_4.htm http://www.bonavolta.ch/hobby/en/audio/el84_6.htm

Vad tror ni?
Blir nog en hel del läsande om rör nu.


Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/09/03 :  02:07:35  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
http://www.bonavolta.ch/hobby/en/audio/el84_4.htm
Ett härligare nybörjarprojekt än så kan jag knappt tänka mig, även om jag är lite rädd för all återkopplingen i den kretsen.

Förstärkaren är enkel, kraftfull och använder enormt fläskiga komponenter som du kan återanvända till alla möjliga tänkbara framtida projekt och många olika rörtyper.

Den är också lätt att bygga om i lite olika versioner för att prova på saker.

Något negativt är kanske att transformatorerna blir ganska dyra.


Nja förresten.. jag såg nog lite fel på schemat.
Det vore ballare och nybörjarvänligare om utgångsrören var triodkopplade.

Det här tycker jag ser ut som en skön, nybörjarvänlig konstruktion:
http://www.one-electron.com/amps.html
Mycket av ovanstående gäller, men den är lite effektbegränsad med sina 13W.

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house

Edited by - Ronnie_Ericsson on 2007/09/03 02:32:19
Go to Top of Page

Flogiston
Member

123 Posts

Posted - 2007/09/03 :  11:10:41  Show Profile  Visit Flogiston's Homepage Send Flogiston a Private Message
Vad är det för konstigt med återkopplingen? En vän till mig påpekade att den var konstig han också.

Mitt rum är ganska litet men det är ju bra om förstärkaren klarar ett större rum senare. Det är väl en 10kvm nu.
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/09/03 :  14:40:46  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
Återkopplingen är nog inte så konstig, den är bara en komplicerad krumelur.

I det steget skulle det räcka att förstärka signalen kanske 20ggr innan slutrören, men här använder man närmre 5000ggr förstärkning för att kunna motkoppla det hela.

För mig känns det lite som att berömma sin son för att han är duktig på att måla, förutsatt att jag tvingar honom att måla 10000 versioner av varje tavla så att jag alltid kan välja ut den bästa.

Man kunde tycka att han kunde uppmuntras att lära sig måla istället, samt uppskattas för vad han kan.

Kanske är jag lite väl emo när det gäller förstärkare

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

Flogiston
Member

123 Posts

Posted - 2007/09/04 :  22:21:22  Show Profile  Visit Flogiston's Homepage Send Flogiston a Private Message
Det verkar inte stå vad för utgångstrafo det skall vara på de flesta ritningar jag sett. Hur vet jag vad som fungerar? På någon stod det bara 1.25k with gap. Vad betyder det?
Var brukar ni handla trafos rör och annat till rörförstärkare?
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/09/04 :  22:39:00  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
För att hitta en lämplig trafo behöver du veta ungefär hur mycket effekt förstärkarn ska kunna leverera (via trafon), vilken impedans den ska ha ("1.25k" betyder 1250 ohm), samt vilken tomgångsström den ska vara optimerad för ("with gap" är lite luddigt uttryckt, men talar om att trafon ska vara optimerad för en viss tomgångsström).

Om tomgångsströmmen inte är angiven i schemat får man ge sig på att räkna ut den, eller kontakta konstruktören och fråga.

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/09/04 :  22:44:15  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Flogiston: Låter som en trafo för t ex 4 parallellkopplade EL84 eller ett par 6L6 alt EL34.
Go to Top of Page

Flogiston
Member

123 Posts

Posted - 2007/09/04 :  23:11:27  Show Profile  Visit Flogiston's Homepage Send Flogiston a Private Message
Nu har jag bestämt mig. Surfade runt efter trafos och hittade lundalhs sida med rörförstärkarscheman. Hittade en el84 pp på 30W(vilket måste räcka för mig). Fanns massor utav dokumentation pcb-layouter(om jag nu skall montera på pcb) och annat mums mums.
http://www.lundahl.se/claus_b.html

Har börjat kolla lite på vad det skulle landa på i pris för alla delarna. Det verkar snabbt bli ganska dyrt :( Well well. Först och främst så skall jag läsa på om förstärkaren.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/09/04 :  23:57:52  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
EL34 är det i den

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

magnus1967
Lämnat på egen begäran

739 Posts

Posted - 2007/09/05 :  03:28:08  Show Profile Send magnus1967 a Private Message
Jag rekomenderar att titta i Allt om Eletronik 3/2007
Där hittar du en klass A triod push-pull förstärkare med röret 6AS7 som ger Ca 11watt med en mycket bra beskrivning.

Den skulle jag börja med och pyssla med,enkel,intressant och bra byggbeskrivning som sagt.

Välkommen till rörens värld men det är inte lösningen på alla problem bara för att man bygger med rör.

Tycker att "hificonsult" sladd:s inlägg på denna tråd är väldigt bra skrivet angående rör/transistorer!

http://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?showtopic=4408



http://www.stereophile.com/interviews/1204fosgate/
http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about34.html
http://www.youtube.com/watch?v=dSINO6MKtco

Edited by - magnus1967 on 2007/09/05 03:50:43
Go to Top of Page

Flogiston
Member

123 Posts

Posted - 2007/09/05 :  21:10:35  Show Profile  Visit Flogiston's Homepage Send Flogiston a Private Message
Just det numret utav Allt om Elektronik hittade jag inte hemma. Jag tror dock att 4-30 blir bra för mig.
Go to Top of Page

Flogiston
Member

123 Posts

Posted - 2007/09/05 :  21:28:49  Show Profile  Visit Flogiston's Homepage Send Flogiston a Private Message
Såg att de sålde en massa böcker om rörförstärkare på allt om elektroniks hemsida. Någon borde ju finnas på biblioteket så man kan låna.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000