Author |
Topic |
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
Posted - 2007/08/31 : 15:25:29
|
Nya numret av Hi Fi & Musik är ute. Vi läser med glädje testen av QRS Merkurius II.
" - - som ni hör har vi bara lovord för den här högtalaren och alla ni som känt att de majestätiska QRS Supernova varit en onåbar dröm har plötsligt fått en utväg till mindre än halva priset. Det kallar vi ett kap och ett tungt vägande alternativ också högre upp i prisklassen!"
Tidningen kommer i handeln om några dagar. Läs den!
Merkurius finns i Valnöt, Körsbär och ljus björk.
. |
www.hificonsult.se http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/ |
|
n0p
Member
1047 Posts |
Posted - 2007/08/31 : 19:08:57
|
pris? |
Exit Planet Dust |
|
|
p-pan
Member
155 Posts |
Posted - 2007/08/31 : 20:18:07
|
34.000: ?
Uppgiften från annat forum.
|
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
Posted - 2007/09/01 : 08:27:33
|
Hej!
Pris är 34 000:- per par.
De finns för provlyssning hos
RC Ljud & Bild i Umeå Jämtljud i Östersund Allradio i Uppsala Hificonsult i Alingsås Ljudcenter i Varberg Ljudcenter i Halmstad
ännu så länge, vi tror att
Hificenter Malmö och Görans i Växjö nappar efter denna recension också
mvh .
|
|
|
Ledzepp
300.000-klubben
2640 Posts |
Posted - 2007/09/04 : 08:14:32
|
Inga "fötter" eller spikes på dessa? Eller ville dom inte vara med på bild? |
Dont look back. Something might be gaining on you... |
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
Posted - 2007/09/04 : 08:23:50
|
I botten finns 5 hylsor med M8 så att kunden kan använda de fötter/spikes han/hon vill. I barnfamilj använder man 4 fötter och den som vill ställa extra stadigt kan använda de två hylsorna fram och mittenhylsan bak för användande av 3 fossingar.
Orsaken att vi inte skickar med fötter är att högtalaren låter bra direkt på golvet men följer också vår princip att det inte finns någon standardfot som är "bäst". Slutresultatet beror mest på vilket golv du har och användaren är här fri att välja fot-princip. Eller klistra en filt-tass under.
mvh . |
|
|
fripps
Member
652 Posts |
Posted - 2007/09/04 : 08:26:10
|
Är väl inte helt objektiv då jag har QRS högtalare själv.
Jag tycker det är jätteroligt att "inhemska" produkter visar sådan prisvärdhet som Merkurius gör. Vi kan fortfarande göra konkurrenskraftiga produkter i Sverige. Ett stort grattis till den fina testen.
MVH
Fredrik |
Advantage S1 -> Transparent Plus -> Bladelius Idun -> Transparent Plus -> Bladelius Grendel med kondensatorbank -> Transparent Plus -> Burmester B50
Medlem i ASO |
|
|
Jazz
Member
930 Posts |
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2007/09/04 : 10:33:44
|
Skulle vara kul att få lyssna på dessa burkar, så man får hoppas att ni demar dem i lämpligt rum på HighEnd mässan i Februari. |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
Vox
fd. Eric V-ås
3656 Posts |
Posted - 2007/09/04 : 12:21:04
|
32.500 SEK hos Akkelis Audio. |
"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron" |
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
|
Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare
8011 Posts |
Posted - 2007/09/04 : 12:59:15
|
Hmmm - må vara så.
Men återförsäljaren bestämmer väl själv vilket pris denne tar ut av sina kunder?
mvh/ Jörgen G |
Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system. Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen. |
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
Posted - 2007/09/04 : 13:55:33
|
Nejdå, den som avviker får indragen försäljningsrätt samt böter
Skämt åsido:
Det är ett välkänt faktum att distributörer endast får rekommendera ett ca-pris och så är fallet även med oss. Jag kommer dock be Stefan att ändra priset på hemsidan, i annat fall lär övriga säljare i landet bli besvärade.
QRS är redan billigast i hela världen (de säljs i princip bara här) samt prisvärda som de är. Vi kan inte göra business på fräckast design, dyrast lack eller att de finns i hall of fame i Californien. Mest välljud per krona är vår möjlighet. Så vi önskar ödmjukast att man inte börjar köra prisrally.
mvh
. |
|
|
Jörgen_G
8011 Posts |
Posted - 2007/09/04 : 14:00:39
|
Tack för klarläggande Hi Fi Consult - det förra inlägget såg lite underligt ut med gällande lagstiftning inom prissättningsområdet.
/ Jörgen G |
Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system. Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen. |
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
Posted - 2007/09/07 : 13:18:16
|
Grattis till ett bra test och genomtänkt med 5 hylsor så att man kan använda 3 eller 4 efter önskemål. Smart!
Ingen i Sthlm? |
|
|
iroise
Member
1753 Posts |
Posted - 2007/09/07 : 16:01:16
|
Gratulerar Sladd, kul med svensk-succe. |
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
|
huzze
10180 Posts |
Posted - 2007/09/09 : 15:33:43
|
Bild i ljus björk? Kan bli alternativ till Totem Forest, men det är väl lite mer "go" i dessa? |
|
|
Jörgen_G
8011 Posts |
Posted - 2007/09/09 : 15:50:25
|
huzze: quote: Kan bli alternativ till Totem Forest
Tänk - den tanken har slagit mig också...
/ Jörgen G |
|
|
Nykmark
Member
379 Posts |
Posted - 2007/09/09 : 15:59:21
|
Angående fötter och spikes, så kom jag bara att tänka på det att man kan ju ha två fötter fram och en bak i mitten, samt ha två fötter bak som svävar strax ovanför golvet, på det sättet får man ju både stadgan med tre fötter och lite vältskydd också, inte sant? |
Det är du som avgör om din anläggning låter bra! |
|
|
huzze
10180 Posts |
Posted - 2007/09/09 : 16:23:56
|
Jörgen_G: Hmmmm men det är väl stor karaktärsskillnad? Har inte lyssnat på QRS direkt, men Totem har jag lyssnat in mig på... |
|
|
Jörgen_G
8011 Posts |
Posted - 2007/09/09 : 16:37:49
|
Nu ska vi inte stjäla tråden huzze - men det kan mycket väl vara som du säger. Jag har inte heller någon aning om hur Merkurius mkII låter i jämförelse med Totem Forest. QRS-högtalarna är i vilket fall som helst ett intressant alternativ i prisklassen.
/Jörgen G |
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
Posted - 2007/09/09 : 17:14:10
|
Huzze: det stämmer, detta är något helt annat än en förklädd stativare
Skämt åsido: Förra gången det gjordes test av merkurius (1:an då alltså) var det i en duell mot Totem. Det blev oavgjort men man bekräftade att spelstilen skiljer. Så det är väl som med allt annat, prova hemma och välj din egen favorit. En sak är dock helt klar. Dubbla 8-tummare ger musiken ett annat fundament än vad en midrange klarar. Å andra sidan kan det bli för mycket i små studentrum, där passar Totem säkert bättre.
mvh . |
|
|
huzze
10180 Posts |
Posted - 2007/09/09 : 17:18:03
|
Hur är basarna kopplade? Spelar de push-pull eller "push-push"? |
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
Posted - 2007/09/09 : 17:25:38
|
De spelar Push-push och släcker därför i princip helt ut vibrationer i de nedre registren internt.
jag hittade den test som Hi Fi & Musik gjorde senast på QRS Merkurius 1, hösten 2003 och den gjordes just tillsammans med Totem Hawk.
- - - När det väl var undanstökat var det svårt att inte fastna framför skivhögen och slukas upp av det stora, strama och rumsfyllande ljudet. Ju mer man lyssnade desto mer började man också uppskatta den fnösketorra men reptilsnabba basen. Nykter och oklanderligt behärskad, inte lika färgstarkt livlig som Totem Hawk men med en dynamisk tyngd och en omutlig förmåga av att låta helt rätt. Rätt placerad ger Mercurius dessutom en fast baskoppling till rummet och bestarna kan dessutom spela duktigt högt redan utan monsterförstärkare till hjälp.
Basarna är det enda som är oförändrat från Merkurius 1. Allt annat på Merkurius II är bättre. Låda, mellanregsiter, diskant. delningsfilter.
mvh . |
Edited by - Hi Fi Consult on 2007/09/09 17:26:27 |
|
|
Topic |
|