HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 jaha då hade man strul med jobbet[:(]
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2007/08/30 :  12:16:59  Show Profile Send dwain a Private Message
Ush nu har min arbetsgivare bestämt sig för att strula med min lön han hävdar jag har arbetat 142,5 timmar å jag hävdar 160timmar å då har jag skrivit upp noga här hemma. Sen hävdar han att eftersom jag får 95 i timmen (vilket är lågt, enligt fackets avtal ska jag ha 98,80) så ska jag inte få ob för det ingår i lönen. Altså sikken dummskalle rent ut sagt. Jag jobbar inom restaurangbranchen som kock. Men jag fattar inget ob är något man bara ska ha enligt facket. ska dit å snacka med honom i morrn. Jag orkar inte med en massa strul just nu Var bara tvungen å skriva av mig

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2007/08/30 :  12:42:54  Show Profile Send Vox a Private Message
Vad står det i ditt anställningsavtal? För du har väl ett sådant?


"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2007/08/30 :  14:16:28  Show Profile Send dwain a Private Message
nix jag hade tyvärr inte det. jag har bara jobbat där 1 månad så chefen tyckte inte det var nödvändigt
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2007/08/30 :  14:40:09  Show Profile Send Vox a Private Message
Då kan det bli svårt att få ut något mer......tyvärr. Anställningsavtal är A & O.


"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/08/30 :  14:44:42  Show Profile Send B-200 a Private Message
Det är vanligt med fördröjning av anställningsavtal inom den branschen.
Jobbade innan inom denna baranschen och det fanns vissa som utnyttjade detta flitigt med fiffel speciellt vid servieringspersonalen. De anställde, fick dem att jobba som tusan och gav (om man hade tur) halva lönen och en underföstådd framtoning att man kunde bli svartlistad om man käbblade emot.

Se ALLTID till att ha papper innan du börjar jobba (iaf 1 vecka sedan du satt foten i dörren skall papprena vara underskrivna).
Klart du skall ha OB, det ingår inte i lönen om inte det är något nytt påhitt de senaste 5 åren.
Se till att få papper nu innan du fortsätter, i värsta fall får du en dyrköpt läxa nu, men kolla upp OB med facket innan du skriver på. Det bästa du kan göra är att få papprena, gå på lunch bort till facket be dem kolla det och sen skriva på efter de granskat det. Naturligtvis behöver du ej berätta det för chiefen att du ämnar göra detta.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2007/08/30 :  22:17:48  Show Profile Send ILLY a Private Message
Ujuj, såna där krögare har jag råkat ut för alldeles för många gånger. Finns många som tror att man kan köra över folk hur som helst.

Givetvis ska man ha kontrakt, men jag vet av erfarenhet att det inte alltid är så lätt. Tjatade i över ett år på en tidigare arbetsgivare, men han totalvägrade skriva under några papper, både för mig, mina kollegor och facket. Trots detta hamnade alltid lönen på kontot på utsatt datum, även om den nog oftast var avrundad neråt. Några lönespecar såg jag aldrig röken av, men uppgifterna fanns med i deklarationspappren från skatteverket, så något svartjobb rörde det sig alltså inte om.

Hursomhelst. OB är INTE inräknat i lönen. OB-tillägget här i Göteborg är 16,50:- i timmen oavsett grundlön (sicket skämt!), efter 01:00 går det över till natt-ob, som är 31:-. Avtalet kan skilja något mellan olika regioner, men är i stort sett snarlikt i hela landet. Som ob-tid räknas:
Vardagar efter 20:00
Lördagar efter 16:00
Hela söndagen.

Röda dagar och semesterersättning är ett kapitel för sig och räknas lite olika beroende på vilken anställningsform du har.

Mitt råd är att sätta hårt mot hårt. Han försöker stjäla dina pengar, så vad har du för anledning att vara mild mot honom?

Militant cyklist.
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2007/08/30 :  23:16:08  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Visst är krog- och restaurangbranschen underbar. Finns ingen annan bransch där det är jävligare att vara anställd i. Jag slår mig för pannan och har god lust att smiska upp din chef i brygga. Okunskap är vad som ligger till grund. Och den utnyttjas till fullo.

Steg1.
Anställningsavtal från dag 1.

Där skall stå vem du är anställd hos och som alltså är skyldig att avlöna dig.
Det skall även innehålla adress på företaget där anställningen finns.
Ett startdatum från anställningsdagen. Ett ev. slutdatum likaså.
Det bör innehålla arbetstider och gällande avlöning.

Det skall undertecknas av bägge parter.

Utan detta kan man bli blåst på så många sätt att man blir rädd.

Steg2.
Facket.

/M
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2007/08/31 :  09:35:46  Show Profile Send dwain a Private Message
skickade min timrapport tidigare i veckan hem till hans adress som jag kollat upp i telefonkatalogen. då ringde han dagen efter å vart asförbannad för att jag hade skickat timmarna till hans revisor. Jag fattade inget. Jag sa till honom att jag skickade timmarna hem till hans adress som stog i telefonkatalogen. Då sa han att all hans post går till revisorn direkt. Aja i dag är dagen D då ska jag snacka med honom å säga att jag är inte intresserad av bråk och att han faktiskt får ge med sig för jag har rätt i detta läget. Men som sagt det är verkligen en underbar branch

Tack för stödet kompisar
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2007/08/31 :  12:44:07  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Vi hyr annars ut servicen med svart huva och tänd fackla mitt i natten

mvh

.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/08/31 :  13:07:01  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Hur gör ni vid Lucia

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2007/08/31 :  15:59:11  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Då skrämmer svarta huvor extra mycket bland alla vita...

Dwain:

"Hej chefen, varför vill du inte gå efter min timlista? Tycker du inte jag har jobbat bättre än så eller tror du jag ljuger med timmarna?"

Kräv ett svar på just den frågan. Be honom välja. Kan han inte det så har han säkert en oerhört intelligent förklaring som kan ta ärendet vidare och skapar underlag för dig att ta ställning till om du vill jobba kvar eller gå vidare.

mvh

.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/08/31 :  16:06:36  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
...det är dessutom tillåtet att spela in samtalet på mobiltelefon förutsatt att båda vet om att det spelas in.



Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2007/08/31 :  16:19:05  Show Profile Send JonasY a Private Message
EA: Nej, det räcker faktiskt att en av parterna är medveten om att det spelas in.

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/08/31 :  16:26:00  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Ännu smidigare...

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2007/08/31 :  16:50:13  Show Profile Send Gebex a Private Message
Om du inte har något anställningskontrakt (muntligt eller skriftligt) så är du faktiskt tillsvidareanställd av arbetsgivaren. Detta är nämligen normalfallet för en anställning. Alla andra anställningsformer är undantag från huvudregeln och måste avtalas speciellt.

Kanhända kan det vara behjälpligt i ditt samtal med arbetsgivaren.
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2007/08/31 :  21:52:17  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
quote:
Om du inte har något anställningskontrakt (muntligt eller skriftligt) så är du faktiskt tillsvidareanställd av arbetsgivaren.
Njae, har man inget anställningsavtal så skulle jag nog hävda motsatsen. Annars så skulle vi alla jobba på en hel del ställen och det skulle förvirra en ganska mycket. Men jag kan nog förstå hur du menar.

Har man inget men kan påvisa att man uppburit lön från en arbetsgivare under en tid under något som kan kallas normala anställningsformer, så skulle man lättare kunna vinna en sådan match vid meningskiljaktigheter.

quote:
Detta är nämligen normalfallet för en anställning.

Detta borde i så fall vara normalfall vi vill se mindre av. Anställningsavtal är ditt främsta grundskydd för att inte bli blåst! Vägrar en arbetsgivare teckna ett så är det inget seriöst jobb att satsa på.

/M
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/08/31 :  21:58:25  Show Profile Send ztenlund a Private Message
quote:
Detta borde i så fall vara normalfall vi vill se mindre av.

Nu var det nog tillsvidareanställning som avsågs vara normalfallet.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2007/08/31 :  21:59:55  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Jag får skylla på trötthet och att jag har varit på krigsstigen hela dagen.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000