HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Hur lossa element-spole som fastnat ??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2007/08/28 :  21:24:54  Show Profile Send mace a Private Message
Tjenix

Jag har skaffat en Tandberg TP41 som inflyttningspresent till kärestan. Nu börjar vi komma på plats men det verkar också som om högtalaren är stum
Jag plockade ut den och om jag trycker försiktigt runt dammkåpan så ser jag ingen eller oerhört liten rörelse....

Kan man "motionera" igång gamla element?

Jag har sökt på lite olika ord men inte hittat något inlägg som hjälper.

Tackar på förhand!

M

Edit: lite otydlig överskrift.

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!

Edited by - mace on 2007/08/28 21:45:31

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2007/08/28 :  22:15:04  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Oxid kan ha medfört att talspolen nypt i magnetgapet, alternativt har högtalaren fått sig en smäll (stukad korg och däremd magnet) vilket kan få samma effekt.

Bägge dessa fel är allvarliga, vet om ej om det är något av dessa, jag föreslår spontant elementbyte, men det kanske finns någon annan väg ut.

Problemet är att det är mkt svårt att se hur en plåtkorg har stukat sig då det ofta räcker med mkt lite för att talspolen skall nypa, annars hade en primal utväg kanske varit att försöka knacka tillbaka magneten.

Testa ävena tt resiustansmäta elementet och jämför med vad som eventuellt står på elementet, obs DC resistans värdet varierar jämfört med impedansen, men ingen resistans kan tyda på kortis pga oxid eller nedfilning av skyddshöljet på koppartråden iom att man kört med elementet trotts stukat magnet/korg.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2007/08/28 22:17:47
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000