HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 dumt att byta till RCA istället för XLR?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2002/12/07 :  09:38:48  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Så här är det. Enligt allt jag fiskat upp på nätet så är juryn enig, Ett Electrocompaniet AW 250 R slutsteg ska köras balanserat! Jag kör också mitt balanserat nu, MEN nu har jag gått och kärat ner mig i Shanling spelaren som ni säkert har sett en dansk som säljer för 12' danska. Den är bara såååå läcker och det största pluset av allt är att den är integrerad och jag jag ser framför mig mitt svulstiga, kolsvarta steg längst ner med Shanlingen en bit ovanför som ett smycke. Och ingen annan elektronik. Hur kaxigt är det? 1 bra signal kabel, 2 skärmade nätkablar - that's it, snyggt utan kabelhärvor.

Också till frågan, vad säger forumet att blunda för XLR Vs. RCA fast i princip alla tycker att mitt steg borde köras balanserat. Vad tros?

Ps.jag kan ju inte testa så det vore bra med lite input så man inte gör en tabbe...

Artphotography

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2002/12/07 :  09:47:12  Show Profile Send Gebex a Private Message
Det är inga problem att blanda balanserat och RCA. De förlusterna (signaler som förändras) som uppkommer när du kör RCA kan du naturligtvis alldrig kompencera.
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2002/12/07 :  10:14:32  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Nja, det handlar ju inte om att blanda. Det är ju bara 1 signalkabel som behövs. Shanlingen är integrerad! Men eftersom Shanlingen inte har balanserade utgångar är alltså frågan "vad" som försämras när man använder ett steg som är optimerat för XLR?

Artphotography
Go to Top of Page

Peder B
Member

528 Posts

Posted - 2002/12/07 :  10:50:56  Show Profile Send Peder B a Private Message
Dan: Jag har själv varit inne på Shanlingen som alternativ till mitt GamuT D200 som absolut rekommenderas att köras balanserat. jag trodde faktiskt att den hade balanserade utgångar, alla andra "options" lär ju finnas! Har den inte XLR utgång kommer jag nog att räkna bort den tyvärr. mvh // Peder B

"A man got to now his limitations"
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2002/12/07 :  11:04:48  Show Profile Send Gebex a Private Message
Om det finns RCA ingångar på steget så är det fördelarna med Balanserat som går förorat. Många förstärkare som har balanserad ingång är dock inte lika välbyggda för den obalanserad driften. Prova att köra den signalkälan du har idag obalanserat så får du se om du hör någon skillnad.


quote:
Originally posted by Dan

Nja, det handlar ju inte om att blanda. Det är ju bara 1 signalkabel som behövs. Shanlingen är integrerad! Men eftersom Shanlingen inte har balanserade utgångar är alltså frågan "vad" som försämras när man använder ett steg som är optimerat för XLR?

Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2002/12/07 :  11:22:43  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Kolla Harmony Designs hemsida.
Skriver lite om det här.
Bland annat:

Obalanserat till balanserat
Om man lyssnar mycket på sin CD-spelare så bör man inte ansluta den till en obalanserad ingång.
Att ansluta den till en balanserad ingång med hjälp av en sladd med obalanserad RCA-kontakt i sändarapparaten och en balanserad XLR-kontakt i mottagarapparaten fungerar utmärkt.
Jordsystemet i de flesta CD-spelare är så konstruerat att den analoga delen har sin “medelpunkt” ungefär där utgångskontakterna sitter. Det betyder att RCA-kontakternas ytterhylsor är en ganska bra referens till signalen. Dessutom så finns det knappast någon bättre signalreferens i en sådan CD-spelare. Förbättringen med att montera en balanserad utgång är marginell.
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2002/12/07 :  11:26:28  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Peder: Jag var också övertygad att man kunde köra den balanserat, men sidär gick man bet. Precis som du säger, så har den ju ALLT annat. Jag vill egentligen räkna bort den, men tycker den är asläcker för övrigt. Och skulle man inte tappa drastiskti kvalitet så är den trots allt fortfarande lockande....

Gebex: idag kör jag ett elctrocompaniet 4,5 försteg balanserat med 250:an och sedan en gammal Marantz 63:a obalanserat vilket innebär att CD:n är fullständigt fel, men det är vad jag har tills jag hittar lämplig integrerad CD. Sedan har jag anläggningen på mitt sommarställe in-the-middle-of-nowhere så det är jobbigt att dra ditt grejer att prova.

Artphotography
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2002/12/07 :  11:30:50  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Björn-Ola: Det där lät ju intressant. Det har jag aldrig sett eller hört. RCA i ena änden och XLR i andra! Du menar att det kan vara ett bra alternativ? Finns sådana kablar att köpa? Någon som har erfarenhet av detta?

Artphotography
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2002/12/07 :  12:05:36  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Ingen aning. Klippt direkt ur Harmonys hemsida.
Go to Top of Page

Sudden
Member

475 Posts

Posted - 2002/12/07 :  12:14:29  Show Profile Send Sudden a Private Message
Hmm dem erfarenheter jag har utav balanserat/rca är att det är hugget som stucket enligt mig. På vissa anläggningar så låter det faktiskt mkt bättre med rca, men min mening är att med en bra rca kabel så kommer det att vara väldigt marginell skillnad. Kanske till och med bättre.
Go to Top of Page

Peder B
Member

528 Posts

Posted - 2002/12/07 :  13:42:54  Show Profile Send Peder B a Private Message
Jag har precis inhandlat en Acoustic Zen Silver Reference XLR balanserad signalkabel så jag vill absolout hitta en signalkälla som går att köra balanserad. Advantage S1 finns ju alltid men jag hade tänkt att komma något billigare undan...kanske en Cairn Fog 2 CD kan vara något??? // Peder B

"A man got to now his limitations"
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2002/12/07 :  14:22:03  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
FOG 2 är balanserad, har inbyggt försteg och är nog bland det läckraste jag sett live på cd spelarfronten. Om det var features, design och byggkvalitet som avgjorde så vore FOG ett givet tips. Nu har ju ljudet en viss betydelse också och där kan jag inte uttala mig.

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2002/12/08 :  02:47:30  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Jodå, jag har noterat FOG 2:an. Mycket tänkbar kandidat, men jag har inte sett något på beg marknaden och jag har med liten budget svårt att gå in i affär och handla för fullpris. Måste ju finnas alla typer av människor och jag är en sådandär "snikare" som letar efter superduperpris. Tror det är något typiskt svenskt. Känner ingen här i Spanien som tänker likadant.....

Artphotography
Go to Top of Page

dec_alpha
Member

173 Posts

Posted - 2002/12/08 :  16:31:27  Show Profile Send dec_alpha a Private Message
TAG McLaren tillverkar XLR-RCA kablar ifall någon känner sig sugen. :)

http://www.tagmclaren.com/shopping/intro.asp?page=cables&type=an-rca-xlr

Robert Hjertkvist
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000