HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Rega rakt igenom
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Little Esther-fan
Member

298 Posts

Posted - 2007/08/27 :  15:11:14  Show Profile Send Little Esther-fan a Private Message
Jag funderar på att satsa på Rega hela vägen:

skivspelare P3 24, med Elys 2
integrerad förstärkare Mira 3 och
högtalare R3, för ett mindre rum!

och jag undrar - hjälp mig gärna:

Vad är det för förtjänst med det?/fel med det?

Vad är det systemets akilleshäl?

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2007/08/27 :  16:38:32  Show Profile Send Adagio a Private Message
Det brukar låta bra när man använder samma märke rakt igenom. Man får anta att designfilosofier inte ställs mot varandra då utan samverkar och lyfter hela prestandan, sk synergi effekter.
Sen är det snygt, propert och enhetligt, gillar man det bidrar det med harmoni.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Apinator
Member

311 Posts

Posted - 2007/08/27 :  18:28:44  Show Profile Send Apinator a Private Message
Jag kan säga som så att jag tycker att Regas grejer är rätt schyssta, framförallt deras cd, och skivspelare. Men deras högtalare är verkligen inga höjdare. Låter riktigt tråkigt i mina öron. Jag hade definitivt kört på P3:an om jag var i tagen och skulle köpa en lp-spelare idag. Även deras förstärkare är ganska trevlig. Men för guds skull, lyssna på högtalarna innan du köper. Kanske du gillar dom bättre än vad jag gjorde?

MVH

"Vägarna till toppen av berget är många, men väl där är utsikten densamma" Kinesiskt ordspråk.
"Stativhögtalarfetischist"
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2007/08/27 :  19:01:54  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Jag kan bara hålla med Apinator att högtalarna är inte i samma nivå som det övriga de är rätt ointressanta att lyssna på.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Little Esther-fan
Member

298 Posts

Posted - 2007/08/27 :  20:46:48  Show Profile Send Little Esther-fan a Private Message
Tack, Adagio, Apinator och Bubbel!

Ja, Rega Apollo är också intressant, eller hur?

Regas högtalare är kanske mest utfyllnad i programmet, inte mycket mer?
Go to Top of Page

bluemindboy
Member

380 Posts

Posted - 2007/08/28 :  08:43:27  Show Profile Send bluemindboy a Private Message
Hittade två tester på Ljud Och Bilds Bild och ljuds hemsida där de testar kompletta Rega-anläggningar.


http://www.bildochljud.se/index.php?cat=50611&kategori=72Z105Z70Z105Z45Z115Z121Z115Z116Z101Z109Z32Z115Z97Z109Z109Z101Z110Z115Z97Z116Z116Z&testid=3044

http://www.bildochljud.se/index.php?cat=50611&kategori=72Z105Z70Z105Z45Z115Z121Z115Z116Z101Z109Z32Z115Z97Z109Z109Z101Z110Z115Z97Z116Z116Z&testid=3330

Edited by - bluemindboy on 2007/08/31 00:24:38
Go to Top of Page

Twilighter
Member

590 Posts

Posted - 2007/08/29 :  21:59:30  Show Profile Send Twilighter a Private Message
gamla Rega Jura högtalare fungerade väl iaf hyffsat ?

Audio GD CD7-->Audio GD REF7.1 --> Audio GD Master 8 --> McCormack DNA 0,5
--> Ino Audio pi60s

Go to Top of Page

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2007/08/30 :  14:50:47  Show Profile Send rolandm a Private Message
Nja, jag håller inte riktigt med kritiken om högtalarna.
Utanför ett Rega-system så passar inte högtalarna alls, det är inget speciellt med dem där verkligen - men, i ett Rega-system så lyfter de. Det är väl lite samma filosofi som Linn - Linns högtalare passar också bäst med Linn elektronik (eller?). Visst kan man prova andra högtalare till Rega, verkligen absolut, men jag tycker högtalarna väl tillåter musikaliteten och svänget hos Rega-elektroniken att komma ut. Åtminstone för mindre rum, det är inga party-högtalare för stora fester i stora rum, utan är mer en svängig anläggning för "compact living" där fokuset ligger mer på musiken i sig än detaljer, 3D perspektiv och korrekt tonalitet i alla lägen.
Men lyssna själv!

Be the change you want to see in the world
~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2007/08/30 :  17:25:51  Show Profile Send whiskyman a Private Message
"Hittade två tester på Ljud Och Bilds hemsida där de testar kompletta Rega-anläggningar."

Här blev det ju fel. Detta länkar till "Bild och Ljud Hemma, dvs den norska tidningen som jag inte anser gör särskilt bra tester eller något vidare texter.

Men om det varit Ljud och bild dvs den tidning som tidigare hette Elektronik Världen hade det ju varit klart mer läsvärt som jag ser det. Rätt skall vara rätt. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

magnus1967
Lämnat på egen begäran

739 Posts

Posted - 2007/08/30 :  22:21:46  Show Profile Send magnus1967 a Private Message
Det är inte fel att köpa från samma tillverkare,
känner ett par st som kör Naim rakt igenom som är mycket nöjda själv försöker jag hålla mig till samma märken/tillverkare/filosofi som jag gillar.

Så jag ser klart fördelar med att hålla sig till samma märke.

Kanske en dålig liknelse men lite paralleller till datorvärden,
köper man en MAC så är det ett helhetskoncept man köper som fungerar och fungerar och sedan fungerar det,saker är mera i harmoni man behöver inte byta ut delar för att förändra eller förbättra hela tiden.

köper man en PC så är det ett hopplockat konsept från en mängd tillverkare allt från hårdvara till programvara och systemet inehåller buggar och man måste hela tiden uppdatera programvara,virusskydd och brandväggar osv,
dvs man är osäker på om ex skarpa S-ljud kommer från dåliga singnal/högtalar kablar,förstärkare,nätkablar,strömfilter eller akustiken i rummet osv och bytes/uppgraderings karusellen är ett faktum.

Med andra ord så skulle jag inte tveka om jag var i din situation,gilla du Rega satsa på konseptet!

http://www.stereophile.com/interviews/1204fosgate/
http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about34.html
http://www.youtube.com/watch?v=dSINO6MKtco
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2007/08/30 :  23:12:19  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Jag kan inte se något fel alls.

Det finns synergieffekter i att låta hela kedjan vara från samma tillverkare. Inte minst designmässigt.

Frågan är om det låter bra i ditt rum?

Om det gör det, så skulle jag vara nöjd.

Som många gånger sagt innan, det är dina öron som skall lyssna på musik i ditt hem.

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor
Go to Top of Page

bluemindboy
Member

380 Posts

Posted - 2007/08/31 :  00:23:39  Show Profile Send bluemindboy a Private Message
quote:
Här blev det ju fel. Detta länkar till "Bild och Ljud Hemma, dvs den norska tidningen som jag inte anser gör särskilt bra tester eller något vidare texter.

Men om det varit Ljud och bild dvs den tidning som tidigare hette Elektronik Världen hade det ju varit klart mer läsvärt som jag ser det. Rätt skall vara rätt. Mvh Kristofer


Klart rätt ska vara rätt. Har ändrat det nu.
Kan ändå vara intressant att läsa kanske, det är ju ändå någons åsikt.
Go to Top of Page

Apinator
Member

311 Posts

Posted - 2007/08/31 :  00:37:13  Show Profile Send Apinator a Private Message
Faktum är att jag lyssnade på Rega högtalarna i en anläggning bestående enbart av Rega grejor. Och det lät inget vidare alls. Jag har även hört Rega högtalarna i en annan anläggning utan några Rega delar, och de lät inte bra där heller. Helt enkelt inte mitt ljudideal. Sen, ni som säger att det inte är fel att köpa allt från en och samma tillverkar, jag vill kontra och säga att bara för att alla prylar kommer från samma tillverkare så behöver det inte vara bra. Jag menar, bara för att Rega är duktiga på LP och cd-spelare så innebär inte det automatiskt att deras högtalar är bra, eller ens matchar deras andra grejor prestandamässigt.

MVH

"Vägarna till toppen av berget är många, men väl där är utsikten densamma" Kinesiskt ordspråk.
"Stativhögtalarfetischist"
Go to Top of Page

magnus1967
Lämnat på egen begäran

739 Posts

Posted - 2007/09/01 :  21:11:57  Show Profile Send magnus1967 a Private Message
Ett tipps om du inte har en radio som du kan koppla in till förstärkaren så skulle jag lägga lite pengar på Regas radio,
det är mycket bra musik och många bra radioprogram som det finns att lyssna på.

Ex P4 Live med Tom Waits som "ninja" rekomenderade var helt ok.

http://www.stereophile.com/interviews/1204fosgate/
http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about34.html
http://www.youtube.com/watch?v=dSINO6MKtco
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2007/09/02 :  10:19:46  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Jag håller med apinator i det han skriver om regas högtalare nu är det så att jag har lyssnat på dem en hel del dvs inte ett par gånger och är bestämd i min åsikt de är inte engagerande m.m. Men sedan är det så att min smak är inte din då kan ju du tycka att det är bland det bästa du har hört, så är det.

Att ta en hel serie från en och samma tillverkare är jag inte så förtjust i jag är nämligen övertygad att man kan inte vara bra på allt och då finns det en svag länk i kedjan. Om ni nu tänker efter så kommer ni säkert på vilka produkter olika tillverkare har som inte når upp till resten.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Cyrus
Member

734 Posts

Posted - 2007/09/02 :  13:40:41  Show Profile Send Cyrus a Private Message
I HI-FI CHOISE decembernummer 2006 fans Rega Apollo, Rega Brio 3 och Rega R3 med som "beautiful system". Bl.a skrev dom att "Perhaps the most surprising thing about this stereo system, given its modest price, is its absolute faithflness to musical accuracy, communication and pleasure" och "this hi-fi system is fast, rhytmic and musically involving"

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.83 sekunder. Snitz Forums 2000