HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Nytt kök, oklarheter
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Sesam
Member

133 Posts

Posted - 2007/08/26 :  19:22:16  Show Profile Send Sesam a Private Message
Hej allihopen,
På väg att riva ett gammalt kök. Tänkte beställa ett kök från Marbodal, men vill nog försöka trycka ner kostnader genom att välja rostfrivarorna själv. Har ni några tips vilka märke skall man satsa på? Var kan man läsa några hårdvarorecensioner? Är priset tecken på kvalitet? Finns det något register hos försäkringsbolag över vilka modeller eller teknik är mer utsatta än andra?

Vilka fläktar är effektivast och mest tysta, teknikmässigt?
Till slut varför skall man betala dubbla priset för annat Kök än IKEA, än design självklart?
Har några erfarenhet av IKEA-kök? För- och nackdelar?

Må och lev,

Edited by - Sesam on 2007/08/26 19:23:02

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2007/08/26 :  20:27:03  Show Profile Send Vox a Private Message
Vad jag har hört så är det Marbodal som gör skåpstommarna åt IKEA. Så vill du spara pengar, köp stommarna på IKEA och luckor någon annanstans om inte IKEA´s faller i smaken.

När det gäller "vitvaror" tycker jag att du ska köpa svensktillverkare prylar.



"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2007/08/26 :  20:37:23  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Jag föreslår att ni kollar runt på köksutställningar. Man får en ganska bra känsla för vad som är kvalité och inte. Det finns IKEA-kök och detaljer som håller en fin std, men också många 'sneddade hörn' där det märks att det finns en anledning till varför priserna är lägre. Exempelvis så är det ganska kraftig skillnad på laminerade bänkskivor osv.

/M
Go to Top of Page

Little Esther-fan
Member

298 Posts

Posted - 2007/08/26 :  21:16:17  Show Profile Send Little Esther-fan a Private Message
Var försiktig i din iver att dra ned på kostnader när du väljer diskbänk. Kvaliteten är superviktig. Det är lätt att göra irriterande rispor i ny och modern kvalitet. Att investera i en diskbänk som ser snygg ut över tid är något du kommer att uppskatta, och du kommer att vara glad att du inte snålade.
Jag tror att denna diskbänk är av en bättre kvalitet:
http://www.intra-group.com/Intra_Produkter/Kjokken/IntraChef_Mega/intrachef_mega_1400r/se
Den har en lyster som är ovanligt fin. Du ska nog akta dig för infällnadsbänkar, dessa är nog gammalmodiga vid det här laget!
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/08/27 :  08:00:24  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Just diskbänkarna från IKEA håller kanske inte den högsta kvaliten (Jag har en själv som är 1 år gammal) och där syns ALLA märken man kan tänka sig.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2007/08/27 :  08:33:20  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Svårt område...

Just bänkskivorna säger min granne (som har en Home-affär) är ett kapitel där det skiljer i praktiken. man kan komma väldigt billigt undan genom att köpa lösa skivor och det rostfria separat och sedan få ihop det själv.

Men det blir aldrig lika bra som en lite tjockare skiva där allt underlimmats på fabrik. Vi köpte en sådan för 2 år sedan och det finns inte ett märke än så länge.

Kapitlet kranar är en rysare. Där om någonstans så bör du satsa på något annat än det billigare. Hans Grohe eller liknande.

mvh
.


www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2007/08/27 :  12:22:46  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Vi håller på att renovera ett gammalt hus och vi titta runt på en massa kök, från Ikea till Alsike(Kvänum kvalite). Det blev inte IKEA iaf. Efter känt på luckor , lådor och så vidare så köpte vi ett Alsike, visst 4 ggr dyrare än Ikea men en sån skillnad på stommar och luckor. Alla maskiner har vi letat efter utställnings exemplar. Spisen vi hitta var tex utställnings ex men var aldrig uppackad, den hade dom sänkt 5000:-, kylen lika så. Bänkskivan blir i svart diabas från Skåne.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/08/27 :  17:03:41  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Jag har ett IKEA i min lägenhet (som inte jag satt in) och det är väl lite si och så tycker jag. De är bra för vad de kostar men när man även är van att se Kvänumkök så kan jag intyga att det är från en annan planet. Lite dålig passform här, något sockelhörn som svällt av att någon spillt vätska precis där, likadant med bänkskivan där behandlingen under framkanten som ska hålla fukten ute inte har klarat det utan den har "jäst" lite på ett ställe. Frågan man får ställa sig är nog hur länge man vill att köket ska hålla. Ett bättre kök har helt enkelt en annan livslängd.

Mitt råd är att strunta i trender/utseendeprioriterande med över- (i särklass dummast) och underlimmade diskbänkar. Skaffa en riktig och stor rostfri diskbänk istället! Ser kanske inte lika fräsigt ut men det är betydligt mycket mer praktiskt. Du slipper spillt diskvatten som rinner över kanten och ner på byxor och skåpluckor mm. Se även till att köpa en bänk med rejäla hoar istället för det rådande modet med spottkoppar. Du ska väl använda köket också?

Riktigt bra diskbänkar hittar du om du letar efter Franke, men de ligger inte direkt i lågbudgetklassen...

Och fall inte för att ha en oljad köksbänk, den blir bara ful och ohygienisk om du inte springer och torkar och oljar som en tok.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2007/08/27 :  19:22:56  Show Profile Send EAR a Private Message
Vi gjorde så för länge saedan när vi satte in kök att vi tog bänkskivor och vask seperat för det är det som slits mest.
Blev granitskivor och en seperat Franke vask och då inte en inbyggnadsvask.
Om jag skulle satt in nytt kök idag så skulle jag gjort likadant,
Köpt ett kvalitetskök och sen gått till en lokal stenhuggare och specialbeställt skivorna.
Skivorna blir betydligt billigare och många av stenhuggerierna levererar iaf till någon kökstillverkare som bara lägger på en summa till,bättre att ta det direkt och spara ett led

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2007/08/27 :  19:23:39  Show Profile Send matså a Private Message
Har ett kök från Kvik med spottkoppar. Det funkar hur bra som helst. Vi använder köket flitigt, fast vi har diskmaskin så.. Han som hjälpte oss med köket säger Ikea är bäst om vi snackar inom rimliga pengar. Men skall man gå upp mot dyra kök så..

Men spottkoppar tycker jag är helt underbart. Man kan samla ihop skiten med koppen och tömma den i soppan. Den andra vasken finns där en plastskål som vattnet gårigenom. Där kan man skala potatis, när man är klar så tömmer man den från skalen direkt i soperna.

Fast däremot om man hade inte haft diskmaskin så hade jag önskat mig en större.

Lycka till

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/08/27 :  19:28:17  Show Profile Send ztenlund a Private Message
matså:
Jag menar inte bottensilarna utan att diskhoarna är löjligt små och/eller grunda.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Karnaa
Member

614 Posts

Posted - 2007/08/27 :  20:21:07  Show Profile  Visit Karnaa's Homepage Send Karnaa a Private Message
Sesam
Här är ett bra forum om du vill ha ännu mer info..
http://forum.byggahus.se/

Nybliven husägare :O)

Integra Research RDC-7,AAD Q-40,Q-20C,Q-10,Q-1000 samt SUBMASTER 11,Vincent SAV-P200 och SP-997 och Marantz DV-9500,Marantz TT-15S1,Electrocompaniet ECP-1 riaa,LG 42PX5R,Audioquest Vulcano,Caldera,Anaconda,King Cobra,Eagle Eye,HDMI-3,Supra m.m.
http://www.minhembio.com/Karnaa

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=40942&SearchTerms=karnaa
Go to Top of Page

Sesam
Member

133 Posts

Posted - 2007/08/27 :  22:39:55  Show Profile Send Sesam a Private Message
Tack ska ni ha. Jag är överväldigad av all samlat erfarenhet! Jag har en hel del läsning kvar och byggahus.se verkar vara lovande. Jag tänker definitivt lägga en vit granit eller marmor bänkskiva (ekkök). Franke verkar vara lovande,

vad säger ni om denna Franke(Granit med plastlegering eller?)
http://site.franke.se/faber-se/se/homePage/Produkter0/Diskb-nkar0/Inbyggnad/Mythos-Fragranit.html
eller
http://www.intra-group.com/Intra_Produkter/Kjokken/Intra_Granite_Cristadur/se

Eller skall man bara satsa på rostfritt direkt?

HansGrohe är kul som sjutton. Jag skall surfa mer på blandare.

Jag har dessvärre inte tid för att montera något själv. Jag kommer att riva en 90graders-vägg för att få en öppen lösning. Ansökan till förening har jag skissad och håller tummarna.

Vitvaror tänkte jag inhandla själv, visningsexmplar eller utgående, för att trycka ner kostnader. Hela jobbet tänkte överlåta men tänkte begära ett antal offerter och kolla lite referenser.

Jag bläddrar i Marbodals Katalog där jag ser en 3-eklamell kök Ekerö som är massiv. Ser väldigt vackert ut. Har ni några invändningar mot materialet förutom krävande ljussättning (många spothalogen är tilltänkta). Jag är inte säker om den är oljad eller lackerad. Oljad lär samla smuts men ser mer levande? Om man oljar 1-2 gånger per år, lär materialet hålla sin vitalitet även om 10-20 års perspektiv?

Må så väl
Go to Top of Page

Karnaa
Member

614 Posts

Posted - 2007/08/27 :  22:47:32  Show Profile  Visit Karnaa's Homepage Send Karnaa a Private Message
Kan tipsa om att Bauhaus har mycket prisvärda massiva bänkskivor,t.o.m. billigare än Ikeas.

Nybliven husägare :O)

Integra Research RDC-7,AAD Q-40,Q-20C,Q-10,Q-1000 samt SUBMASTER 11,Vincent SAV-P200 och SP-997 och Marantz DV-9500,Marantz TT-15S1,Electrocompaniet ECP-1 riaa,LG 42PX5R,Audioquest Vulcano,Caldera,Anaconda,King Cobra,Eagle Eye,HDMI-3,Supra m.m.
http://www.minhembio.com/Karnaa

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=40942&SearchTerms=karnaa
Go to Top of Page

Johnsson
Member

67 Posts

Posted - 2007/08/29 :  21:16:22  Show Profile Send Johnsson a Private Message
Kan bara tipsa om IKEA då deras stommar görs på samma fabrik som ballingslöv, så stommarna är det inget fel på, lådorna finns ju numera med underbar mjukstängning som även de dyrare märkena har. Nackdelen med IKEA är ju att de inte har samma flexibilitet i form av olika mått eller möjlighet att specialbeställa något skåp om det stämmer illa någonstans. Själv valde vi just IKEA här hemma, det blev ca. 100 000:- billigare än att köpa Ballingslöv vilket gjorde det till ett enkelt val. Bänkskivor som ingen nämnt hittils är att gjuta egna i betong, det gjorde jag och det blev riktigt maffigt. Jag hittade info om betongbänkskivor på http://www.finjabetong.se/aktuell/pdfny/finja_diskbank.pdf

Nåja hur du än gör så lycka till, det är ju faktiskt ganska roliga problem du har framför dig. Att planera och se köket växa fram är en häftig grej.

/Daniel
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2007/08/29 :  21:49:59  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Att det görs på samma fabrik innebär inte att stommar är de samma som andra fabrikat då det finns olika klasser av skivmaterial med densitet, fukttröghet, kornstorlekar osv. Sedan tillkommer olika ytbehandling som lika skivans kvalité finns i flera olika varianter/kvalitéer från papper och plastfolier till topplackat med UV-lack exemplevis. Någonstans skall pengen sparas.

Jag föreslår igen att man bör ta sig till olika utställningar (om möjligt) för att få en 'hands-on' upplevelse.

(Det där med betong var riktigt maffigt! )
Go to Top of Page

Sesam
Member

133 Posts

Posted - 2007/08/30 :  12:45:38  Show Profile Send Sesam a Private Message
Betong ser jätte roligt ut. Ok nu har jag fått även tankar kring vit kök. Jag vill fortfarande gärna få eran erfarenheter från massiv ekkök. Har ni någon erfarenhet av Melamin kontra målad? Marbodal har en kökslucka som heter iris den är härdat glas som är applicerat på en vitmålad lucka. Tålig och lätt rengjord material kan man tänka sig direkt. Har ni sett något liknande hos andra tillverkare? Idag har jag beställt ytterligare tre kökskataloger:-) Mycket läsning kvarstår
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2007/08/30 :  15:30:18  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Betong har bara ett problem.......tål inte syror från frukt o grönsaker. Visst kan man lacka o olja betongen. Men helt tätt
blir det inte. Var själv inne på betong men blev avrådd pga detta.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000