HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Enrique Iglesias kan inte sjunga
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/08/25 :  18:08:33  Show Profile Send huzze a Private Message
Med alla effekter borttagna så låter det så här:
(Känsliga lyssnare varnas)
http://www.youtube.com/watch?v=n2EkE-WFUhA

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2007/08/25 :  22:03:43  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
Jag såg en gång på TV när Nelly Furtado "sjöng" live, publiken jublade inte precis...

Hon och Enrique är lika duktiga

A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2007/08/26 :  09:55:47  Show Profile Send Roq a Private Message
Hehe, hörde den på Musikbyrån eller nåt SVT-musikprogram. Svårt att veta om det är sant dock. Det sas att det var en tekniker på inspelningen som blev sur och ville visa folk hur det lät egentligen - utan "auto-tune" och liknande.
Läbbigt dåligt är det i alla fall
Go to Top of Page

Nykmark
Member

379 Posts

Posted - 2007/08/26 :  10:43:48  Show Profile Send Nykmark a Private Message
Jag såg Annie Lennox "unplugged" på TV nån gång för evigheter sen, hon sjöng både falskt och fel.
Det är nog lättare att räkna upp dom popsnören som kan sjunga, än dom som inte kan det, annars blir listan låååång misstänker jag.

Det är du som avgör om din anläggning låter bra!
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2007/08/26 :  13:57:47  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Så nu behöver vi inte skämmas på kräftskivorna. Det är bara att ta ton, vi sjunger banne mig inte sämre än Enrique Iglesias, om det är någon som klagar.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

bluemindboy
Member

380 Posts

Posted - 2007/08/26 :  17:12:07  Show Profile Send bluemindboy a Private Message
Nu vill jag inte försvara Enrique på nåt sätt, men visst vet vi alla hur illa det låter när man sjunger med med ett par lurar på.

Detta blir lite av samma grej, han sjunger playback, och hör alltså bara låten, och inte sin egen röst alls, och då är det verkligen svårt att få pitchen rätt.
Sen har ljudteknikern varit så snäll att spela in ändå
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2007/08/26 :  17:47:54  Show Profile Send iroise a Private Message
"Enrique Iglesias kan inte sjunga" Förvånar mig inte ett dugg är det inte längesedan det fanns sådana begränsningar som att kunna sjunga!?! det räcker väl med att vara schablonaratat vacker!?! Det är mycket som är förändrat förr skulle man t ex vara solidarisk idag räcker det med solid och arisk, förr gick jag till postens kassaservice idag går jag till postens kassa service. Ändå är det goda tider och jag har det bättre än någonsinvill ju inte verka bitter
Go to Top of Page

peterbrorsson
Member

228 Posts

Posted - 2007/08/26 :  22:45:43  Show Profile Send peterbrorsson a Private Message
Hmm, haller med bluemindboy. Darutover ar jag skeptisk mot allt som ar mojligt att processa i dator. Galler oxa vad som gar ut pa internet!
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/08/27 :  08:20:02  Show Profile Send huzze a Private Message
quote:
solidarisk idag räcker det med solid och arisk, förr gick jag till postens kassaservice idag går jag till postens kassa service


quote:
hör alltså bara låten, och inte sin egen röst alls
Men det skiljer ju ut agnarna från vetet. Inte för att jag gillar Carola, men hon KAN sjunga och 1991 på melodifestivalen gick monitorerna ner. Någon som märkte det på hennes framträdande?
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/08/27 :  09:49:06  Show Profile Send huzze a Private Message
quote:
han sjunger playback
Om det är playback kvittar det ju, menar du singback?
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2007/08/27 :  10:44:31  Show Profile Send iroise a Private Message
"Men det skiljer ju ut agnarna från vetet. Inte för att jag gillar Carola, men hon KAN sjunga" Ja jag skulle vilja säga att hon kan vara magisk när hon sjunger men enbart tragisk när hon talar!!
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/08/27 :  11:10:58  Show Profile Send huzze a Private Message
Beror även lite på vad hon sjunger
Go to Top of Page

bluemindboy
Member

380 Posts

Posted - 2007/08/27 :  22:28:23  Show Profile Send bluemindboy a Private Message
quote:
Om det är playback kvittar det ju, menar du singback?

Med playback menade jag att de kör låten som den, dvs "CD-versionen" med sång och allt.

quote:
Men det skiljer ju ut agnarna från vetet. Inte för att jag gillar Carola, men hon KAN sjunga och 1991 på melodifestivalen gick monitorerna ner. Någon som märkte det på hennes framträdande?

Nej, visst finns det sångare som har stenkoll på sin intonation, och klarar sig utan medhörning. Men detta är ju en kille som fått skivkontrakt för han har känd pappa.
Det kan även bli fel på andra hållet, dvs när man har för mycket medhörning. Tex när man spelat in folk i studio och de sjunger med båda lurarna på... det kan bli så illa att de ligger en hel tonart fel.
Det har man även sett på liveframträde med folk som har öronsnäcka med sin sång i.

Sen angående vad som fixas till i studio, tror minsan att det används autotune och melodyne på de flesta skivor med mainstream-artister. Produktionerna är så fläckfria att det är tråkigt att lyssna på.
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2007/08/28 :  09:44:28  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Playback= Artisten sjunger live till inspelat material.


Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/08/28 :  10:10:26  Show Profile Send huzze a Private Message
Playback=Artisten mimar.
Singback=Artisten sjunger till inspelat material.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000