HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 datorhögtalare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

anders
Member

168 Posts

Posted - 2002/12/07 :  00:13:26  Show Profile Send anders a Private Message
hej
är det nån som har sett nåt intressant byggprojekt av datorhögtalare?
lådvolym max 3 liter, skapliga kurvor ner till ca 100 hz (ej hifiklass, men lite bättre än vanliga datorhögtalare kanske) och anpassade för ett lyssningavstånd av ca 1 meter vore önskvärt.

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/12/07 :  20:48:22  Show Profile Send mag a Private Message
Pris nivå ?

Kan tipps om Bandor 2" 1250:-/st eller lite billigare och inte lika bra frekvenskurva Ino 2" pris inte klart än. (sitter i A3).

Som budget kan kanske Tangbands 3" vara bra, kurvorna ser bra ut pris ca 60:- st plus frakr moms mm.


//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath
Go to Top of Page

anders
Member

168 Posts

Posted - 2002/12/07 :  23:05:24  Show Profile Send anders a Private Message
prisnivå 1000 kr för "normala" högtalare, mer om det är nåt kul kanske. på tal om kul so surfade jag runt lite på nätet på jakt efter diy förslag och fick syn på denna:
http://www.decware.com/panels.htm
den ska visst kunna prestera ljudtryck vid 40(!) hz enligt "uppfinnaren", frågan är väl bara hur många oktav den klarar av att spela då, jag tycker den ser extremt liten ut och hade ingen lust att betala(!) för att få veta.
tangband är en bredbandare om jag inte fattat fel, går det att bygga med en sån i en så pass liten låda?
Go to Top of Page

falukorv
Ej medlem längre

555 Posts

Posted - 2002/12/08 :  00:16:21  Show Profile Send falukorv a Private Message
quote:
Originally posted by mag

Pris nivå ?

Kan tipps om Bandor 2" 1250:-/st eller lite billigare och inte lika bra frekvenskurva Ino 2" pris inte klart än. (sitter i A3).

Som budget kan kanske Tangbands 3" vara bra, kurvorna ser bra ut pris ca 60:- st plus frakr moms mm.




60:- st ? vardå, ?? Har via en kompis beställt direkt från Nuera för grundpris ca: 100:-/st. Men med frakt och tull blir det cirka dubbelt upp.

Edited by - falukorv on 2002/12/08 00:19:22
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/12/08 :  14:23:16  Show Profile Send mag a Private Message
Tror att det var från nurea 3" kostade då jag tittade 6$ st. Ska leta upp länken senare hinner inte nu.

Låter dom bra ? eller har du inte fått dom än ?



//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/12/08 :  14:54:17  Show Profile Send n00b a Private Message
http://www.klubben.net/bandor_0.htm

Lyssnade på dom i en 1literslåda utan filter tror jag, hos "robban" här på forumet. Dom lät helt ok =))

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

tengil
Member

331 Posts

Posted - 2002/12/08 :  15:49:52  Show Profile Send tengil a Private Message
anders:
Fan va fräsha mojänger du l'änkade till.. går de att bygga eller säljs dom? hittade inga prises på några av deras produkter, så billigt lär det väl inte vara..
Go to Top of Page

anders
Member

168 Posts

Posted - 2002/12/08 :  17:24:05  Show Profile Send anders a Private Message
vad jag fattade försöker han sälja ritningarna så att man kan bygga dom själv. låter skumt enligt mig, han gör ju ingen vettig redovisning av prestanda.
Go to Top of Page

tengil
Member

331 Posts

Posted - 2002/12/08 :  18:18:13  Show Profile Send tengil a Private Message
ruggigt fräcka, men inget för en nybörjare kanske??
Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2002/12/08 :  18:29:48  Show Profile Send n/a a Private Message
quote:
Originally posted by anders

prisnivå 1000 kr för "normala" högtalare, mer om det är nåt kul kanske. på tal om kul so surfade jag runt lite på nätet på jakt efter diy förslag och fick syn på denna:
http://www.decware.com/panels.htm
den ska visst kunna prestera ljudtryck vid 40(!) hz enligt "uppfinnaren", frågan är väl bara hur många oktav den klarar av att spela då, jag tycker den ser extremt liten ut och hade ingen lust att betala(!) för att få veta.
tangband är en bredbandare om jag inte fattat fel, går det att bygga med en sån i en så pass liten låda?




Jag fattade som att det är en "vanlig" dynamisk högtalare inbyggd i foten som genom hålet i magneten "blåser" liv i det genomskinliga membranet...kan det stämma? Låter lite mysko...
Go to Top of Page

anders
Member

168 Posts

Posted - 2002/12/08 :  20:32:51  Show Profile Send anders a Private Message
det stämmer nog chrille, det ska i alla fall vara ett vanligt element inbyggt. såg sen att den var specad 70-12khz +- 3db, låter mer rimligt än de 40 hz jag läste om först.
Go to Top of Page

JM
Member

533 Posts

Posted - 2002/12/08 :  21:33:26  Show Profile Send JM a Private Message
Fostex har ju ett par rara 5-tummare som jag själv har funderat på lite.. Modellbeteckning FE-127E !

Mvh/Janne

Att mäta är att veta !
Go to Top of Page

anders
Member

168 Posts

Posted - 2002/12/08 :  21:45:17  Show Profile Send anders a Private Message
vet du på ett ungefär hur stor låda man behöver till ett sånt bredbandselement?
jag har ingen koll
Go to Top of Page

anders
Member

168 Posts

Posted - 2002/12/09 :  01:37:57  Show Profile Send anders a Private Message
herr korv, räknar jag rätt om jag tror att frakten hamnar runt 150 kr?
det finns en del element som dom säljer ut på rea som kostar från $6 och uppåt.
jag hittade en bredbandare för $6 med 86 db, Vas 1.85, Fs 91, Qts 0.46
enligt beräkning ska det gå att köra dessa i en 1.5 liters sluten låda, det låter ju onekligen litet, men går kanske bra om man låter subben gå högt upp för att inte belasta högtalarna med för låga frekvenser?
Go to Top of Page

Neville
Member

421 Posts

Posted - 2002/12/09 :  11:57:46  Show Profile Send Neville a Private Message
quote:
Originally posted by JM

Fostex har ju ett par rara 5-tummare som jag själv har funderat på lite.. Modellbeteckning FE-127E !

Mvh/Janne


ja, 4-tummare är det ioförsig men dem låter riktigt bra, fast dem kräver 5-6L.(Basreflex) för att spela optimalt. Men vilka ljuva röster den förmedlar *mys*

Käkar djupbas till frukost.
Go to Top of Page

knutte
Member

347 Posts

Posted - 2002/12/09 :  14:15:39  Show Profile Send knutte a Private Message
hallå!
Jag har bara tittat igenom snabbt hur dessa högtalare skulle funka, men jag är grymmt sugen på att bygga. jag har velat haft 5st snygga (!) högtalare till hembio. dessa skulle ju verkligen vara nå´t!!! Finns det någon som vet hur dom funkar, kan man göra lika med diskant? sätta den på "ramens" topp och en "ram" till på det? eller måste man ha bredbandare?

Har någon sett en bordshare?
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/12/09 :  14:21:37  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

det är rätt högt för att dela mot en subb.
varför inte komplettera med ett till element
i samma låda,eller tre st,
JAG skulle nog välja 3 eller 4 st bredbandare,
och sedan dela dessa lite lägre..

quote:
Originally posted by anders

herr korv, räknar jag rätt om jag tror att frakten hamnar runt 150 kr?
det finns en del element som dom säljer ut på rea som kostar från $6 och uppåt.
jag hittade en bredbandare för $6 med 86 db, Vas 1.85, Fs 91, Qts 0.46
enligt beräkning ska det gå att köra dessa i en 1.5 liters sluten låda, det låter ju onekligen litet, men går kanske bra om man låter subben gå högt upp för att inte belasta högtalarna med för låga frekvenser?


Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

falukorv
Ej medlem längre

555 Posts

Posted - 2002/12/09 :  18:20:24  Show Profile Send falukorv a Private Message
quote:
Originally posted by anders

herr korv, räknar jag rätt om jag tror att frakten hamnar runt 150 kr?
det finns en del element som dom säljer ut på rea som kostar från $6 och uppåt.
jag hittade en bredbandare för $6 med 86 db, Vas 1.85, Fs 91, Qts 0.46
enligt beräkning ska det gå att köra dessa i en 1.5 liters sluten låda, det låter ju onekligen litet, men går kanske bra om man låter subben gå högt upp för att inte belasta högtalarna med för låga frekvenser?


Vetefanken var den rean är ? Deras 2" are kostar ca: $6
Tjacka 4 tummarn för $12/st. + frakt och tull (ca: $22/st.) och lira dem i 6-7 liters lådor så spelar du både skjortan och trosorna av grannfrun.
Go to Top of Page

anders
Member

168 Posts

Posted - 2002/12/09 :  18:54:39  Show Profile Send anders a Private Message
korven,
rean finns på http://www.nuera-acoustic.ca/clearance.html
dom har inga bredbandiga 4 tummare till salu, men några stycken 3 tummare, bla den jag nämnde ovan som verkar bra, plus en hel del andra intressanta element också (billiga).
tror knappast att mitt ljudkort kommer spela speciellt bra oavsett högtalare dock och jag lär inte kasta ut mina tl's för att använda dessa till stereon :)
jag är lite trög förresten, menade du att frakten kostar ca 100 kr / element (22-12)?
jag misstänker att fraktkostnad/element blir lägra ju mer man beställer, så därför funderar jag på att beställa 4 bredbandare och ett par woofrar att göra nåt annat budgetprojekt med.
Go to Top of Page

falukorv
Ej medlem längre

555 Posts

Posted - 2002/12/09 :  23:49:37  Show Profile Send falukorv a Private Message
Tjo
Hmm nä det finns ingen rea på 4" ser jag... Kolla på /products.html så ser du real stuff.

Ingen vidare känslighet på rea elementen, då måste man ju köra flera.
Frakten, mja jag köpte av en kompis som var med på en större beställning typ 100 Kg. Jag köpte 4 st. element för ca: $45 och fick betala nästan 800:- till slut inklusive frakter och tull och andra avgifter. Men det är ju inte dyrt.
Go to Top of Page

tengil
Member

331 Posts

Posted - 2002/12/09 :  23:53:25  Show Profile Send tengil a Private Message
anders: Jag är intresserad av samköp, om du beställer därifrån.. Hur fås säkra siffror ang frakt och tull?
/Mikael
Go to Top of Page

Mattepatte
Ej medlem längre

461 Posts

Posted - 2002/12/10 :  00:04:50  Show Profile Send Mattepatte a Private Message
Hej
Det var av mig som korvis köpte elementen.
När jag räknar efter så betalade jag ca: 1,8 x elementpriset p.g.a. frakt, tull att det var en oförmånlig växlingskurs och expeditionsavgift på runt 250:- om jag inte minns fel.
Go to Top of Page

tengil
Member

331 Posts

Posted - 2002/12/12 :  00:45:18  Show Profile Send tengil a Private Message
Är det mycket krux när man handlar från usa? Vad händer? Någon som orkar förklara? Betalar man en engångssumma eller blir det flera fakturor?

anders: Har du kommit fram till något intressant?
Go to Top of Page

anders
Member

168 Posts

Posted - 2002/12/12 :  01:17:42  Show Profile Send anders a Private Message
nja inte direkt, har kollat runt lite efter intressanta bredbandselement som säljs i sverige, men har inte lyckats hitta något.
det känns lite dumt att beställa från canada och betala en massa omkostnader när själva elementen är så billiga. iofs skulle det ju inte bli speciellt ändå, men det är principen som räknas ;)
när jag har suttit och surfat runt de senaste dagarna ahr jag återigen blivit sugen på att bygga ett par vh-1or, men inte för att ställa på skrivbordet bredvid datorn då förstås.
jág har aldrig hört nån bra hornhögtalare, därför vore det kul att bygga en och prova. den har ju förövrigt en smuuuuula högre verkningsgrad än mina tl's och är ganska billig att bygga.
Go to Top of Page

zvenzzon
Member

386 Posts

Posted - 2002/12/19 :  22:44:39  Show Profile  Visit zvenzzon's Homepage Send zvenzzon a Private Message
Tänk för guds skull på att om du ska ha högtalarna närmare än 0.5-1 meter från skärmen så måste du tänka på att de skall vara magnetiskt avskärmade.

Om du inte gillar regnbågens alla färger förstås =)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000