HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Neptunus é bäst!, visst men varför?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

holger
Starting Member

4 Posts

Posted - 2002/07/10 :  22:32:47  Show Profile Send holger a Private Message
Jag undrar helt enkelt hur det kommer sig att Olle i Alingsås och de han samarbetar med kan sätta ihop en högtalare som (enligt flera på forumet) i det närmaste utklassar många gånger dyrare modeller från välrenommerade tillverkare som t ex Wilson? Handlar det om överlägset kunnande, mycket lägre vinstmarginaler eller om att de av olika själ är förmånligt för oss att köpa svensktillverkae varor?

Jag förstår att detta är sammansatt fråga som det inte går att ge ett uttömmande svar på. Men ni som vet mycket om företaget Qrs får gärna ge lite historik och berätta om produktionsförutsättningarna.



“Compromise is the devil talking” - Kevin Rowland

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2002/07/10 :  22:52:33  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Hoj hej!!

Får väl börja med att hälsa dig välkommen till forumet!

Lite nyfiken blir jag ju också, VEM på forumet har sagt att QRS Neptunus UTKLASSAR högtalare från Wilson?? Jag måste ha missat det inlägget...

Sen som ett litet delsvar på din fråga så är det ju ingen nackdel, prismässigt, att tillverkning, generalagentur och försäljning i princip finns i samma hus. Att vi sedan slipper blanda in dollarn i någon större omfattning är heller ingen nackdel, prismässigt.

Jag har en känsla av att Sladd kommer med ett betydligt längre och fylligare svar så fort han har skördat färdigt sitt hö...

----------------------------------

"Man blir aldrig fattig på att ta hem en vinst
Go to Top of Page

nl
Member

324 Posts

Posted - 2002/07/10 :  22:53:53  Show Profile Send nl a Private Message
Hej alla

Funderar på om du har riktigt rätt där. Att QRS är bra tycker en del. Kan det vara så att dom har koll på den svenska marknaden? Ljudideal i sverige och dom rätta kanalerna att få ut sina produkter. Det finns väl vissa märken i USA som säljer bra utan att attrahera oss svenskar och finns det inte märken i europa som har sin marknad i Japan, utan att vara det uppfattade bästa märket här.

Mvh Niclas
Go to Top of Page

holger
Starting Member

4 Posts

Posted - 2002/07/11 :  00:08:24  Show Profile Send holger a Private Message
"VEM på forumet har sagt att QRS Neptunus UTKLASSAR högtalare från Wilson?? Jag måste ha missat det inlägget..."


H Jag förstod nästan att någon skulle fråga. Jag överdrev.

Jag tror Sladd och andra när de skriver att de upplever att Neptunus är bättre än långt dyrare högtalare från t ex USA.

Frågan är egentligen ännu intressantare att ställa till Linnförespråkarna och en del andra mäkesfundamentalister men av någon anledning tror jag inte att kan ge samma kvalitet på svaren som ni som köper Qrs och Advantage.

nl är inne på intressanta saker. Vilka märken pratas det oförtjänt lite om i Sverige? Conrad Jonsson, Chord, Pathos, Antique Soundlab, Inner Sound, Pipe Dream? fler förslag?


“Compromise is the devil talking” - Kevin Rowland
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/07/11 :  07:09:39  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Hej Holger!

Såg att ni redan tagit upp avdelningen "utklassar" så den lägger vi åt sidan.

Som jag skrev i min recension så är jag själv ganska förvånad över resultatet på testen QRS - Watt/Puppy. Jag försöker gärna förklara vad jag tror ligger bakom Alingsåsarnas duktighet.

De har varit i branchen länge. Tänk hur många uppskrivna produkter de har sålt eller bytt in och satt både öron och skruvmejslar i. Det görs fortfarande högtalare i prisklassen runt 20 - 60 tusen kronor som är helt torftigt byggda under ett ganska glittrigt skal. Enklaste elementen, terminaler och internkablage av modell som Claes Ohlson skulle rata.... Tänk dig då 20 - 25 år på samma sätt. Det påverkar förmodligen människor. Kanske är det samma som händer DIY-folk som undrar vart alla pengarna går eftersom de produkter de gluttat på locket på har medioker kvalitet över allt.

Consulterna valde ju i mångt och mycket en annan väg tidigt och sålde brutal-hifi i form av krell, Apogee, Audio Research mm

Tanken måste ju födas någon gång att om x eller y nu kan sätta ihop en högtalare som låter ganska mediokert och ta 50 eller 150 lapp för den och få bra recensioner så borde vi också kunna skruva ihop något. För bara några hundralappar till per högtalarlåda får man delningsfilterkomponeneter som brukar benämnas "state of the art". I en normal tillverkningsprocess innebär det fem tusen extra per par ut till kund när alla led fått sitt procentuella påslag och momsen läggs på toppen av alltihop. Alingsåsarna har närmare till sina kunder och ett antal gamla samarbetsbutiker som är återförsäljare. Tillverkaren är både utvecklare och generalagent, ganska smart lösning.
Lägg till att prylarna görs i Sverige och säljs i Sverige, ingen hyterie-dollar som drabbar med en massa finansiell "luft"....

Resten är väl hantverk. Man har intresset, tiden, mätutrustningen och hyr in spetskompetens som hjälper till när det skall ritas på själva hårdvaran.

Den Wilson som jag testade emot är av den förra generationen (nu sedan ett par veckor då 7:an kommit är den till och med två generationer bak). Även inom högtaleriet går utvecklingen framåt och detta kan ju vara en anledning till att den inte klarade att "vinna" över Neptunusen.

Precis som Wilson så kräver QRS Saturnus och Neptunus sin man att justera in. Det finns inte många därute i butikerna som visar vad de presterar, samma gäller nog i viss mån hemma hos kunderna. Efter att ha skruvat och flyttat Neptunusen i ett år så vet jag....

För bra demo på dessa båda storheter kan man kontakta Pjotre och be snällt: hemma hos honom låter Saturnusen bäst i Sverige - eller mig - för här låter Neptunusen bäst

Jag förstår hur du menar - hur menar du då?
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/07/11 :  09:18:25  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Litet tillägg angående vinstmarginaler som du funderade över. Olle & Co har inte mindre marginaler än andra. Butikerna som säljer dessa högtalare har samma marginaler som på annat. Möjligtvis har man lite blygsammare marginal i generalagentledet eftersom marknaden är ganska liten och lagerkostnader, reklam och återförsäljarkontakter är enkla att hantera. Jag är dock inte insatt i debet och kredit i Alingsåsarnas affärer.

Kommer det en högtalare som slår ut Neptunusen i en jämförelse vill jag absolut ha friheten att byta på direkten och då bör det finnas ett visst avstånd mellan öra - tangentbord - plånbok.....



- - Jag förstår hur du menar - hur menar du då? - -
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/07/11 :  09:41:49  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Vilket skulle bevisa att QRS Saturnus inte framstår i sitt bästa ljus hemma hos mig ,men att den därmed kan komma att låta ännu bättre än vad de låter hemma hos mig numera. Skulle kunna vara bra ifall jag kunde få någon hjälp med att ställa in den efter rum och smak någon gång efter mässan? Mvh Kristofer
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/07/11 :  10:39:57  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
I morgon går det en bil från Karlskoga tur och retur Gbg. Är du tillgänglig på eftermiddagen så kan vi stanna till en timme för lyssning och justering!? Om tidsschemat håller vill säga.....

- - Jag förstår hur du menar - hur menar du då? - -
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2002/07/11 :  11:01:29  Show Profile Send Pjotre a Private Message
quote:

I morgon går det en bil från Karlskoga tur och retur Gbg. Är du tillgänglig på eftermiddagen så kan vi stanna till en timme för lyssning och justering!? Om tidsschemat håller vill säga.....

- - Jag förstår hur du menar - hur menar du då? - -



Ring mig under dagen idag Sladd!!!

----------------------------------

"Man blir aldrig fattig på att ta hem en vinst
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/07/11 :  11:50:52  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Tyvärr det går inte. Kan tyvärr inte komma ifrån på eftermiddagen. Kanske kan bli någon senare gång? MvhKristofer
Go to Top of Page

RKL
Member

423 Posts

Posted - 2002/07/11 :  13:31:53  Show Profile  Visit RKL's Homepage Send RKL a Private Message
Vet nån om det finns ett enda par QRS i Finland? Skulle vara intressant att höra, då det pratats mycket om dem, i de flesta fall positivt....

Men kanske man måste vänta till Arken och hoppas att man även själv har en möjlighet att ta sig dit......

Mvh. RKL
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.89 sekunder. Snitz Forums 2000