HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Tuner tappar kanaler
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Magoo
Member

509 Posts

Posted - 2007/08/24 :  06:38:54  Show Profile Send Magoo a Private Message
Min Sansui T-80 tuner tappar kanalerna efter en stund, kanske efter en 30 minuter eller så. Den liksom driver iväg lite långsamt. Den ökar några tiondels MHz, jag kompenserar med vridknappen, det går en stund och den ökar igen varvid jag kompenserar. Efter några ökningar/kompenseringar så går den neråt igen.

Nå'n som har tips på vart jag ska börja leta. Till saken hör att det är ett fynd från en elektronik binge i mitt soprum Så det är inga stora pengar inblandade, men det skulle vara kul om det går att få den stabil igen.

Bilder på skapelsen kan komma i kväll eller i morgon

comfortably numb

Micke.e
Member

241 Posts

Posted - 2007/08/24 :  08:19:40  Show Profile Send Micke.e a Private Message
Hmm, sitter det någon kristall i en den? Borde ju vara något som är värme beroende eftersom den ändrar sig allt eftersom den får gå, du har inte låtit den stå på t.ex. natten och ställt in kanalen sen och sett som den stått stilla då? :)


MVH Micke
Go to Top of Page

Magoo
Member

509 Posts

Posted - 2007/08/24 :  11:15:03  Show Profile Send Magoo a Private Message
Nej det har jag inte provat, men det är lätt att göra. Om jag inte minns fel så står det quarts crystal locked på fronten. Jag har inte öppnat den än, men det ska jag göra i kväll tänkte jag.

comfortably numb
Go to Top of Page

Magoo
Member

509 Posts

Posted - 2007/08/25 :  15:19:57  Show Profile Send Magoo a Private Message
Jag har nu låtit tunern stå på över natten och nu har den stabiliserat sig. Så nu går det att lyssna på radio igen utan att behöva finjustera hela tiden.
Det finns en spänningsväljare på baksidan. Man kan välja mellan 220V 50-60 Hz och 240V 50-60 Hz, jag har valt 220V alternativet, är det bra eller dåligt? Det borde väl inte vara det som ställer till det för mig?


comfortably numb
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/08/25 :  22:02:50  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag vill minnas att en tuner som jag hade och som också tappade minnet. Där var det ett batteri som skulle bytas. Kan det vara det som är felet i din tuner?
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2007/08/25 :  22:09:35  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
Sansui T-80...
http://www.fmtunerinfo.com/SansuiT-80.jpg
Var rädd om den, den ser ju läcker ut även om den tillhörde "mellanklassen" hos Sansui så tror jag den är värd att rädda.
Sansui är/var ju kända för att göra duktiga tuners.

A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

Magoo
Member

509 Posts

Posted - 2007/08/27 :  06:46:39  Show Profile Send Magoo a Private Message
quote:
http://www.fmtunerinfo.com/SansuiT-80.jpg

Exakt en sådan, nu när den har varit på mer än ett dygn så har det börjat driva lite då och då igen. Det blir nog till att ta isär för att undersöka.

Jag är tveksam till om det är batteriproblem eftersom att det inte finns några programmerbara knappar. Men om jag hittar ett batteri så kan jag ju alltid prova att byta det.

Alla tips mottages tacksamt.

comfortably numb
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2007/08/27 :  12:06:44  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Enligt http://www.audiokarma.org/forums/showthread.php?t=121904 så verkar det både vara vanligt och bero på en dålig IC.

Hjelm
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2007/08/27 :  12:28:07  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Blockschema:
http://www.fmtunerinfo.com/T-60andT-80block.bmp

Modifkationer om man känner för det, verkar roligt detta.

http://www.fmtunerinfo.com/DIY.html#T-80


Hjelm
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2007/08/27 :  13:25:22  Show Profile Send time a Private Message
Det är en god idé att byta gamla elektrolyter om den legat still länge, de torkar och går ur spec.
Hade skumma fel på min Accuphase T-101 som försvann med lytbyte och de kostar inga stora pengar. Orginalvärden förståss.

Lämnat forumet
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/08/27 :  13:34:03  Show Profile Send f95toli a Private Message
Gissningsvis så är det något i feedback-loopen runt kristallen som krånglar.
Om jag läser schemat rätt så har den ju en inbyggd frekvensräknare (som, om jag läser första inlägget rätt, också visar att frekvensen driver) så rimligen så är det något i feedbacken från den till oscillatorn som krångar; alternativt oscillatorn själv.
Det vore intressant att se vad D/A omvandlaren ger ut; efter den så kommer ju bara IC03 (vad det nu är, en drivkrets?) och sedan ett lågpassfilter. Så endera D/A omvandlaren eller IC03 borde väl vara troliga orsaker.

(Det ska tilläggas att jag inte har någon som helst erfarenhet av att reparera tuners; jag är tyvärr dock välbekant med drift i mikrovågsgeneratorer som använder samma princip).




Go to Top of Page

Magoo
Member

509 Posts

Posted - 2007/08/27 :  22:16:38  Show Profile Send Magoo a Private Message
Hmm, det fanns visst lite tips på förbättringar. Tackar för de länkarna!

Det blir nog till att se över IC'n till att börja med. Hur mäter jag upp D/A'n?

comfortably numb
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/08/27 :  22:33:10  Show Profile Send f95toli a Private Message
Om jag tänker rätt så borde D/A omvandlarens jobb i loopen vara att omvandla felsignalen från frekvensräknaren till en analog signal vars värde är ett mått på felet; fel=(önskad frekvens-verklig frekvens), denna signal går sedan vidare till oscillatorn som sedan gör sitt bästa för att justera den verkliga frekvensen så att värdet på felet blir noll.
Jag tog en närmare titt på schemat och det verkar som om D/An är inbyggd i frekvensräknaren (vilket verkar logiskt). Rimligen räcker det således att mäta med en multimeter på den analoga utgången på frekvensräknaren (försök hitta ett datablad på den ICn).
Om värdet på denna utgång ändras när tuners driver (gissningsvis är värdet noll när frekvensen är korrekt) så är räknaren hel, och felet ligger då troligtvis endera i IC03 eller i själva oscillatorn. Det ska dock vara mycket fel på oscillatorn för att ge upphov till långsam drift eftersom feedback-loopen ska justera för just det.

Någon som vet mer än mig får gärna gå in och rätt mig. Det jag skriver är mest kvalificerade gissningar baserat på mina erfarenheter med mikrovågsutrustning, det är möjligt att FM tuners fungerar något annorlunda.
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2007/08/28 :  21:45:44  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Det är inte så lätt att säga vad utgången från DA'n skall vara. Det finns två huvudtyper av PLL loopar typ 1 och 2
Typ1 skall ge en puls för varje klockcykel på referensklockan. Då är det svårt att se om den gör fel eller inte, såvida den inte är noll.
Typ2 skall som du säger ge felet ut som sedan integreras av loopfiltret och där skall det var noll ut från DA'n om frekvensen är rätt och upp eller ner om den är fel.

Hjelm
Go to Top of Page

Magoo
Member

509 Posts

Posted - 2007/08/29 :  12:09:47  Show Profile Send Magoo a Private Message
Så när jag får tid att mäta på D/A'n (troligen inte förren nästa vecka) så vet jag ändå inte om resultatet leder mig vidare eller inte, ska jag uppfatta det så?

comfortably numb
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/08/29 :  13:30:20  Show Profile Send f95toli a Private Message
Nja, det ger en hel del information.
Mät på utgången från D/An när frekvensen är rätt inställd, då bör den vara noll (jag utgår från att det är en PLL av typ 2, då det ditter en D/A där, PLL står för övrigt för "phase locked loop" då det egentligen är faserna och inte frekvenserna den jämför; men det spelar ingen roll här). Vänta sedan till tunern börjar driva och mät igen, om frekvensräknare+D/A (som egentligen är samma chip) visar något annat än noll så kan du vara rätt säker på att den delen är hel vilket gör att du vet att det är fel senare i loopen, IC03 eller själva oscillatorn är då troliga orsaker (kolla dock även komponenterna i filtret efter IC03, ex. en trasig kondning kan säkert ge en del konstigheter i feedbacken).


Go to Top of Page

Magoo
Member

509 Posts

Posted - 2007/08/30 :  06:58:42  Show Profile Send Magoo a Private Message
Problemet med att mäta på utgången är att den driver lite på ganska lång tid. Efter en ca en halvtimme har displayen ändrat sig en tiondels Mhz, att lyckas se när detta sker på multimeter och display samtidigt låter sig nog inte göras. Sedan tar det kanske to minuter till innan nästa ändring.
Även de digitala siffrorna i fönstret driver, som att det är en större makt (poltergaist?) som är och vrider på inställningsvredet.

Men jag ska göra ett försök att mäta.

comfortably numb
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/08/30 :  09:42:57  Show Profile Send f95toli a Private Message
En drift på en tiondels MHz är i sammanhanget rätt mycket men jag tror du missar poängen lite.
Utgången visar skillanden mellan verklig och ÖNSKAD frekvens (önskad=den frekvens du ställer in); dvs. har den drivit 0.1 MHz efter 30 minuter och feedback-loopen INTE kompenserar för detta så är det 0.1 MHz skillnad vilket antagligen är en rätt stor signal ut från D/An, och så länge inte loopen korrigerar för det så kvartstår felet (och därmed spänningen). Du ska således inte behöva mäta hela tiden.

Att displayen också driver beror på att den är kopplad direkt till frekvensräknaren; den visar alltså den verkliga frekvensen och inte den önskade.
Go to Top of Page

Magoo
Member

509 Posts

Posted - 2007/08/30 :  12:26:14  Show Profile Send Magoo a Private Message
OK, då fattar jag. Jag tänkte att det var börvärdet som ställde om sig och att det var börvärdet och displayen som ändrade sig. Vågar du på dig en gissning vilka spänningsnivåer som jag kan tänkas mäta fram vid ett fel på 0.1 MHz?

comfortably numb
Go to Top of Page

Magoo
Member

509 Posts

Posted - 2007/09/27 :  22:20:15  Show Profile Send Magoo a Private Message
Nu efter en tids uppehåll är jag i arbetartagen igen. IC03 verkar vara en vanlig förstärkare med uppgift att förstärka felet från D/A'n. Beteckningen på denna (IC03) är 4558D, jag kan inte hitta den hos elfa. Däremot hittar jag en som verkar vara snarlik (på modellbeteckningen), nämligen: http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&dok=218884.htm
Vågar jag ta den enligt länken eller bör jag söka vidare?

comfortably numb
Go to Top of Page

cheva66
Starting Member

32 Posts

Posted - 2007/09/28 :  16:30:34  Show Profile Send cheva66 a Private Message
Samma typ av opförstärkare så det är bara att köra. har själv samma tuner med rejäl frekvensdrift så det vore bra om felet är så enkelt.......

MD
Go to Top of Page

Magoo
Member

509 Posts

Posted - 2007/09/29 :  21:45:02  Show Profile Send Magoo a Private Message
Jag har inte hittat specen för den som sitter där idag men jag var iväg till elfa i fredags, så jag gör en chansning på att det funkar. Jag återkommer när jag e klar, men håll inte andan för det kan ta tid...

comfortably numb
Go to Top of Page

cheva66
Starting Member

32 Posts

Posted - 2007/11/25 :  14:18:05  Show Profile Send cheva66 a Private Message
Ingen som råkar ha schema till nämda Sansui tuner? Sökt på nätet men utan resultat....

MD
Go to Top of Page

Magoo
Member

509 Posts

Posted - 2007/12/20 :  12:07:02  Show Profile Send Magoo a Private Message
Nu är jag klar med operationen. Men det gjorde ingen skillnad. Kanske var det ett misstag att inte mäta innan så det blir väl till att mäta nu i efterhand. Går det mäta på en OP som inte är inkopplad?Inga andra tips på vad jag ska göra? Eventuellt blir det att kasta den så långt jag orkar...

comfortably numb
Go to Top of Page

Magoo
Member

509 Posts

Posted - 2007/12/20 :  12:10:10  Show Profile Send Magoo a Private Message
quote:
Det är en god idé att byta gamla elektrolyter om den legat still länge, de torkar och går ur spec.


Är det troligt att gamla lytar ger problem med att frekvensen driver iväg? För visst finns det ett gäng gamla lytar i denna konstruktionen.

comfortably numb
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2008/01/02 :  08:26:20  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Hittade detta när jag letade lite.

http://newsgroups.derkeiler.com/Archive/Rec/rec.audio.tech/2006-03/msg00312.html

Jag skulle satsa på att försöka byta den han benämner afc bias. Det kanske räcker. Om man försöker läsa något in i namnet så skulle det kunna vara automatic frequency correction vilket ju kan stämma med drift problemet.


Hjelm
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000