HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Quad CD spelare med försteg
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/08/23 :  21:23:33  Show Profile Send OcA a Private Message
Letar ju efter ett försteg och ramlade över det här alternativet:

Quad har en CD spelare med inbyggt försteg med analog volymkontroll. Försteget i sig har bara digitala ingångar, men jag har enbart digitala källor såsom dator, TV-box och DVD vilket gör att det funkar.

Är det nån som har erfarenhet av denna maskin som verkar kunna passa mina behov riktigt, riktigt bra?

Priset ligger på runt 10k ny och den lär väl inte vara lätt att hitta begad tyvärr...

Enligt Hifi&Musik ska den ha ett väldigt organiskt ljud med god upplösning och rapp återgivning som är lite mer framåt än laidback, men sätter väl inte hela min tillit till just en recension.

Just enkelheten gör det hela väldigt lockande samtidigt som det är en snygg pryl och man får väck en apparat ur signalkedjan.

Vad tror ni?

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2007/08/23 :  21:29:27  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Jag har alltid gillat idén. Började med en Cairn Fog2 direkt till slutsteg. Blev bättre med separat försteg. Jag fortsatte med en Advantage S1 direkt till slutsteg. Det blev bättre med separat försteg. Nu är jag framme vid drömmarnas mål, Burmester 001 direkt till slutsteg. Vad tror du hände? Jo, det blev bättre med försteg
Så, högst personligt har jag efter tre seriösa försök lagt denna trevliga idé på hyllan. Tyvärr. (Fast jag sitter mega-super-duper nöjd idag med försteg)

Artphotography
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/08/23 :  22:13:10  Show Profile Send OcA a Private Message
Min enda erfarenhet med att köra utan försteg är när jag spelat min gamla Denon direkt mot slutsteg och det har låtit mer än uselt... Blodfattigt, tunnt och skrikigt.. Men å andra sidan är den variabla outputen inte direkt gjord för att mata ett slutsteg och volymen är nog inte analog heller utan en bit reducering... Vore kalas att låna hem en Quad och prova, men det finns inga handlare i närheten som har dem - tyvärr... Lite jobbigt att köpa en produkt på vinst och förlust även om det finns öppet köp.

Om Quad har byggt det hela rätt så ska det ju fungera bra, Bladelius har ju lyckats rätt bra med sin CD spelare även om vi snackar andra priser då.

Just att det finns fler digitala ingångar kittlar köptarmen lite grann med.

Men som sagt, är orolig för att tappa kropp och pondus i ljudet utan ett "riktigt" försteg.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2007/08/23 :  22:22:06  Show Profile Send Zombie a Private Message
Volymkontrollen på Quad 99 CDP och CDP-2 är samma som på försteget 99.
Jag kör min digital-TV via Quad cd:ns försteg när jag vill ha bättre ljud. Inga problem. Skaffar jag en internetradion kör jag nog den via Quaden också.
Lägg märke till att det finns två varianter av spelaren. Den första har ett annat drivverk och CDP-2 har ett förbättrat drivverk som visst lyfter spelaren ett snäpp högre.
Den första spelaren kan man hitta för runt 6000. Man kan uppgradera den med det nya drivverket för £240. Att köpa en ny cDP-2 verkar vara en bättre affär, tycker jag.

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

Edited by - Zombie on 2007/08/23 22:25:29
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/08/23 :  22:25:30  Show Profile Send OcA a Private Message
Ok! Tack för infon!

Är det alltså försteg i bägge de spelarna och det som skiljer är kvaliteten på driven?

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2007/08/23 :  22:27:49  Show Profile Send Zombie a Private Message
Det är drivverket som är specialtillverkat. Allt annat samma tydligen.

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/08/23 :  22:35:47  Show Profile Send OcA a Private Message
Ok, hur pass stor skillnad kan man förvänta sig? Är det värt nästan dubbla pengen?

Om det är stabilitet och resonansdämpning som är bättre så går ju det att fixa med lite hemmapularmetoder.

Eller snackar vi DVD-drive vs VRDS?

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2007/08/24 :  07:27:51  Show Profile Send Zombie a Private Message
CDP-2 har ett specialtillverkat drivverk. Om det är värt £240 är en smaksak...kommer inte ihåg vad Rob Flain skrev om skillnaden, men någonting i stil med: "more resolution, detail and punch".
Sen kan man ju göra det sedvanliga: bättre utgångskondingar, opampar m.m.
Quad 99CDP dyker upp på ePay ibland...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2007/08/24 :  09:23:27  Show Profile Send Jolojl a Private Message
Tja OcA!

Kolla upp den här, den tror jag är riktigt trevlig: Monarchy Audio M24. Har fått många lovord (Lynn Olson bl.a.) och inte så farligt dyr ... Transistor- och rör-DAC + rörlinjesteg i ett ...

Ganska smart, då kan du också välja transport, d.v.s. gå över till PC/Squeezebox t.ex., efter behag och behov ... Och t.o.m., om du vill lyxa till det, använda en extern volymkontroll (en TVC t.ex. ) ...

http://www.monarchyaudio.com

En recension: http://www.positive-feedback.com/Issue25/monarchy_m24.htm

Finns/säljs på Audiogon: http://cls.audiogon.com/cgi-bin/cls.pl?dgtlconv&1192302278 ...

Johan
Go to Top of Page

Tux
Klubbmästare: Audiogruppen Väst

490 Posts

Posted - 2007/08/24 :  12:12:11  Show Profile  Visit Tux's Homepage Send Tux a Private Message
Jag har en Quad Cdp som jag är mycket förtjust i.
Den har bott i mitt rack sen 3 år tillbaka och kommer att få stanna under lång tid framöver.
Själv matar jag den numera oftast dock med digitalsignal från en squeezebox och använder den till försteg.

Vill minnas att jag sett en annons på hifimagasinet nyligen gällande en cdp.

cdp:n har min klara rekommendation till alla som kan leva "digitalt" och klara sig utan en massa onödiga finesser.

/Pontus

Klubbmästare för Audiogrupp Väst
Redaktör för Carlsson Illuminati på faktiskt.io
Carlsson Illuminati - ett hegemoniskt och subkulturellt omnipotent socialt nätverk i mängden...

Officiell innehavare av "Snigeltråd-priset"!
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2007/08/24 :  15:22:34  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
I ett test jag läste så orkade inte spelaren driva ett slutsteg riktigt. Det blev bättre ljud med ett försteg inkopplat.
Minns inte vad det var för försteg som användes och i vilken prisklass.
Samma erfarenhet har man ju gjort med Advantage S1 bl.a.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2007/08/24 :  16:16:34  Show Profile Send Zombie a Private Message
Jag har kört min 99 CDP rakt in i slutsteg. Det blir ju klarare och mer distinkt, men vassare i min smak. En 99 pre emellan "luddar" till det och gör det skönare att lyssna...tycker jag.

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000