HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ferritring?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2002/12/06 :  22:41:26  Show Profile Send marbrink a Private Message
Tänkte köpa en på elfa..vad ska man köpa får någon? nåt artikelnummer?
Vet inte vilka värden de ska ha o så....

Henrik
Member

54 Posts

Posted - 2002/12/07 :  09:31:24  Show Profile Send Henrik a Private Message
Ja, det beror ju lite på vad man skall ha dem till (jag antar att det är till någon form av avstörning och inte som stomme till julkransen). Först kan man väl säga att för att avstörningen skall bli effektiv måste man ha ett hum om vilka frekvenser som är problematiska. Feritringar plockar stöningar från runt 500 kHz upp till åtminstone 500-1000 MHz beroende lite på geomtetri, material och applicering.

Senast jag gjorde någonting liknande var för ett antal år sedan då jag ställde upp en kollofantastiskt känslig mätuppställning i ett projekt då jag stoppade in FT-240 toroider av material "77" på alla nätkablar till mätinstrument och datorer. Man lindar nätkabeln dem mellan 5-10 varv lite beroende på vilka frekvenser man vill åt.


Henrik

This message is the official oppinion of the voices in my head.
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2002/12/07 :  12:26:20  Show Profile Send marbrink a Private Message
Har du något förslag från Elfa? Finns ju en uppsjö av ferritprylar...
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2002/12/07 :  12:31:51  Show Profile Send marbrink a Private Message
Kan det här vara nåt...?

Fabr Amidon
Kärnhalvor av ferrit i monteringshylsor. Avsedda för rundkabel.

Material: 43
Permeabilitet µi: 850
BSAT vid 1,1 kA/m: 275 mT
Remanens: 120 mT
Koercitivkraft: 24 A/m
Frekvensområde
vid avstörning: 20-600 MHz
bredbandstrafo: 1-50 MHz

Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/12/07 :  14:13:05  Show Profile Send norman a Private Message
Vad skall du filtrera? det blir också olika hur man skall linda ledningarna runt ferritkärnan om man vill filtrera störningar som kommer in på hela kabeln (t.ex. tvåledare) eller man vill filtrera själva signalen i kabeln.
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2002/12/07 :  15:07:12  Show Profile Send marbrink a Private Message
Hmmm..jag ska väl filtrera nätkabel, högtalarkabel o kanske t.o.m. hörlurskablar...hm...tror jag vill filtrera själva signalen.....
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/12/07 :  17:21:12  Show Profile Send norman a Private Message
skall man filtrera själva signalen (om man har två ledare) kan man linda ena ledaren några varv runt ferritkärnan (och kanske linda andra ledaren också några varv fast åt andra hållet), man får räkna på det lite dock så man inte filtrerar bort diskanten (om man nu inte vill det). Vill man filtrera bort störningar som kan komma in utifrån på kabeln så lindar man bägge ledarna åt samma håll genom kärnan, om det gäller t.ex. högtalarkablar är det lämpligt att göra det vid förstärkaränden (annars lär det inte göra nån nytta).
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2002/12/07 :  18:25:39  Show Profile Send marbrink a Private Message
hmmm...de här verkar krångligt...man kanske ska köpa ART:s ferritring men den kostar 300!!!
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/12/07 :  19:02:11  Show Profile Send norman a Private Message
Det blir nog inte lättare för att man köper en dyrare ring! Det gäller bara att veta vad man vill filtrera och utifrån det välja hur man lindar tråden på vilken kärna o.s.v.
Man kan förståss chansa också men då kan man ju försämra ljudet (t.ex. att diskanten försvinner).

På strömsladden skulle jag kunna tänka mig att man vill filtrera både signalen och yttre störningar, då kan du alltså ta två ringar och linda varje tråd i strömkabeln runt vardera ring några varv (görs så nära apparaten som möjligt)

på högtalarkablar så vill man nog inte filtrera signalen utan bara filtrera yttre störningar från att komma in i förstärkaren, då tar du hela högtalarkabeln (d.v.s. bägge ledarna) och lindar nåt varv runt en kärna. (kommer det ut mycket ultraljudsbrus från signalkällan så kanske man vill filtrera signalen innan högtalarna dock)

Jag har ingen kol på vilket frekvensområde man brukar vilja filtrera så jag kan inte rekommendera nåt speciellt material. Verkar som att elfa rekommenderar material "j" och "77" på de kärnor du får fram om du söker på art.nr: 58-741-44

OBS: detta är bara mina teorier och jag svär inte på att jag inte missat nåt...

Edited by - norman on 2002/12/07 19:22:14
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2002/12/07 :  20:06:04  Show Profile Send marbrink a Private Message
Stort tack för hjälpen Norman! Det var just vilken ring o material jag skulle köpa som var svårt.
Vad som funkar för hifi. När du säger kärna menar du en ring va?

Tack!
Go to Top of Page

Kajsa
Mrs Doubtfire

284 Posts

Posted - 2002/12/07 :  20:30:36  Show Profile Send Kajsa a Private Message
quote:
Originally posted by marbrink

Stort tack för hjälpen Norman! Det var just vilken ring o material jag skulle köpa som var svårt.
Vad som funkar för hifi. När du säger kärna menar du en ring va?

Tack!

Uppriktigt sagt (jag kan ha fel) verkar det som om du hört att det skulle vara "bra" att använda ferritkärnor på kablar, och nu vill du göra detta för att det är bra, coolt eller what ever ...

Isåfall:
Nej det är inte varken bra, kvalitetsförbättrande, fränt, coolt eller häftigt om man inte vet vad man gör. Det finns inga lätta vinster i detta. Lugna ner dig och sätt på en bra platta!

En civilingenjörsexamen och några tiotusenlappar i mätinstrument är nog en bra början om du vill gå vidare i detta spår. Eller lita på att konstruktörerna av din grejor gjort sitt jobb.
/ K, något vinrusig

Farbror Kjell alias Kajsa
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2002/12/07 :  20:34:14  Show Profile Send marbrink a Private Message
hehe...ok...varför köper vissa nätfilter kajsa?=)
Go to Top of Page

Kajsa
Mrs Doubtfire

284 Posts

Posted - 2002/12/07 :  20:54:04  Show Profile Send Kajsa a Private Message
Ett förtydligande:
Med "Det finns inga lätta vinster i detta" menar jag "Det finns inga lätta vinster i detta". Därmed inte sagt att det inte finns några vinster alls. Men man bör veta hur problemet ser ut, dvs räkna och mäta fram vad är det som stör, och sedan får man räkna och mäta fram hur man åtgärdar detta.
Avsikten var inte att förolämpa dig, avsikten var att lugna ner de som stressas av att inte ha provat alla upptänkliga tweaks, med eller utan effekt.
Vi snackar om elektroner. De påverkas inte av voodo, däremot påvekas de av en del åtgärder som för den oinvigde verkar som voodo.
/ K

Farbror Kjell alias Kajsa
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/12/07 :  20:59:38  Show Profile Send norman a Private Message
Håller nog med kajsa, det är lätt att tro att alla "tweak" skall leda till det bättre medans de egentligen kanske i vissa fall inte gör nån skillnad eller t.o.m. försämrar....
Det är en klar fördel om man vet vad (d.v.s. vilka frekvenser) man vill filtrera bort och vart och om apparaterna överhuvudtaget är känsliga för dessa störningar (man kan då med större precision få bort oönskade störningar). Men givetvis kan man ju testa lite utan att mäta eller veta då ferritkärnor kanske inte är så dyra att det gör något om det misslyckas...
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2002/12/07 :  23:19:03  Show Profile Send marbrink a Private Message
OK..OK..Blev väl kanske lite sugen på o tweaka...göra ohörbara förbättringar för att jag inte har råd o köpa ny cd-spelare eller nåt annat=)
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/12/07 :  23:34:22  Show Profile Send norman a Private Message
testa gärna med ferritringar och se om det funkar. Kan säkert hjälpa om man har störningar och apparaterna är känsliga för det.
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2002/12/08 :  00:03:43  Show Profile Send marbrink a Private Message
ja...det är ju i alla fall inte så dyrt=)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000