HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 XLR-koppling - USA vs Europa
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2007/08/21 :  16:02:02  Show Profile Send Vox a Private Message
På min CD-spelare står det att XLR-utgången är kopplad enligt USA-systemet som enligt handboken innebär;
Pinne 1 = GND
Pinne 2 = Cold
Pinne 3 = Hot

Det lär även finns ett Europa-system som är enligt följande:
Pinne 1 = GND
Pinne 2 = Hot
Pinne 3 = Cold

Låt säga att jag till min cd-spelare kopplar en förstärkare enligt europasystemet så bör/skall jag ha en XLR-kabel som i ena änden är skiftad mellan pinne 2 och 3, eller hur?

Finns det att köpa denna typ av XLR-kabel eller blir det till att specialbeställa eller löda själv?

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/08/21 :  17:46:09  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Om absolut fas är viktigt för dig så.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Karnaa
Member

614 Posts

Posted - 2007/08/21 :  18:46:26  Show Profile  Visit Karnaa's Homepage Send Karnaa a Private Message
Det var märkligt med det s.k. "USA SYSTEMET" ,jag har då inte stött på många PRO produkter som är lödda så,finns ju mest på äldre saker.
Självklart måste du fram med lödkolven.

Nybliven husägare :O)

Integra Research RDC-7,AAD Q-40,Q-20C,Q-10,Q-1000 samt SUBMASTER 11,Vincent SAV-P200 och SP-997 och Marantz DV-9500,Marantz TT-15S1,Electrocompaniet ECP-1 riaa,LG 42PX5R,Audioquest Vulcano,Caldera,Anaconda,King Cobra,Eagle Eye,HDMI-3,Supra m.m.
http://www.minhembio.com/Karnaa

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=40942&SearchTerms=karnaa
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/08/21 :  20:20:47  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ärligt talat så är jag övertygad om att det funkar utmärkt med vanligt kablage. Jorden är på samma pinne och signalbärarna
har bytt plats. Signalerna är växelström och komponenterna vet inte vad som är "hot" eller "cold" så det funkar vilket som.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

bfjohansson
Member

199 Posts

Posted - 2007/08/21 :  20:47:31  Show Profile Send bfjohansson a Private Message
Varje gång som Stereophile mäter en signalapparat med XLR påpekas alltid vilken pinne som är "hot". Men jag får intrycket av att Atkinson mest konstaterar mer än värderar, det verkar alltså inte vara någon större fråga.

Edited by - bfjohansson on 2007/08/21 20:48:39
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000