Author |
Topic |
|
PeterE
Member
534 Posts |
Posted - 2007/08/19 : 22:52:21
|
Fick ett par äldre högtalare Luxor briljant bokhylle högtalare av en bekant som tänkte kasta dom. Lite spelade.
Endast högtalarskydden som saknas. Dom är uppmätta till 40w DIN. Jag har bytt basar på dom till ett par peerless 8tummare & lött dit ny kabel på kortet som sitter inne i lådan.
Förstår dock inte hur dom mätt ut effekten på dom för jag kan dra på rätt ordentligt med en rätt stark Nad förstärkare som jag har utan att högtalarelementen låter särskilt ansträngda.
Jag har kunnat köra på kl 12 utan bekymmer & förstärkaren är på 2x 100w.
Är det rörwatt det handlar om kanske? Högtalarna är ju säkert rätt gamla.
Är det någon som vet något om dessa högtalare eller har en teori om hur dom kan vara uppmätt?
|
Edited by - PeterE on 2007/08/21 16:28:59 |
|
Gaffa
fd. Mabuse
1455 Posts |
|
PeterE
Member
534 Posts |
Posted - 2007/08/21 : 16:26:16
|
Näe det är sant men både diskanterna & mellanregistret hänger på otroligt bra för sin ålder. Lådorna är jag väldigt nöjd med stadigt bygge. Lådorna är byggda med 22mm spånplatta likaså baffeln är av samma matreal. Men 40watt i din måste ju vara ca 20w rms. Blir förstummad över att jag kan mata grejerna med sån effekt.
Basen verkar vara på 200watt & klarar 25-2000hz så det är inte samma värden. Men jag får köra med grejerna så länge dom håller. Lite synd bara att jag inte hittar så mycket info om luxor diskanten & mellanregistren.
Vore intressant att få reda på några värden efterssom att det inte står nåt på lådan. |
Edited by - PeterE on 2007/08/21 16:28:17 |
|
|
miaber
Member
1345 Posts |
Posted - 2007/08/21 : 21:39:57
|
DIN, var inte det ganska generöst mätt? Att man bara höll sig runt 500-1000 Hz, någonting? Hur som helst, 40 W (riktiga), med en normalkänslig högtalare blir högt. Känsligheten på högtalaren är väldigt viktig.
Sedan är frågan vad kl. 12 på potten ger i uteffekt? Om vi antar att det är en perfekt värld och fullt utslag=100 W, så gissar jag att du dämpat utnivån med minst 10 dB vid 12-slaget, dvs uteffekten hamnar då i trakten av 10 W. |
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098 |
|
|
PeterE
Member
534 Posts |
Posted - 2007/08/22 : 09:33:46
|
Menar du att diskanten är på 10watt? Förstärkaren jag kör ät utmätt att klara av att driva även 2ohms högtalare stabilt. Effekten ligger på 2x100watt.
Känsligheten på elementen känner jag inte riktigt till förutom det som står på lådan & siffrorna som står på min bas. |
|
|
miaber
Member
1345 Posts |
Posted - 2007/08/22 : 18:15:33
|
Nej, jag menar att vid 12-läge på potten, kanske uteffekten ligger på max 10 W från stärkaren, vilket då borde vara ok för dina högtalare. Hur mycket som kommer till diskanten beror på filter och musikinnehåll. |
|
|
Gemeni
Member
1162 Posts |
Posted - 2007/08/22 : 19:12:12
|
Hur mycket "effekt" eller watt högtalarna tål beror på hur bra de kan transportera bort överskottsvärmen från talspolarna (enkelt förklarat). Om du bytar till basar med högre effekttålighet så påverkar det också hela systemet. För att normalt så innehåller de lägsta oktaverna mest energi. Hur högt du kan spela beror i sin tur på verkningsgraden som "miaber" påpekar ovan. Är det ett par slutna lådor?
|
Musik låter bäst på vinyl och i stereo
|
|
|
PeterE
Member
534 Posts |
Posted - 2007/08/22 : 21:29:58
|
Nej jag hade önskat att det skulle vara slutna men det är basportar. Blev tvungen att halvera röret förut då jag skulle installera dom peerless basarna.
Tyvär så tycker jag att mellanregistrena är lite skrikiga förstår varför dom hade volymkontroll för mellanregistret förut på äldre förstärkare.
|
|
|
miaber
Member
1345 Posts |
Posted - 2007/08/22 : 21:54:18
|
quote: Tyvär så tycker jag att mellanregistrena är lite skrikiga förstår varför dom hade volymkontroll för mellanregistret förut på äldre förstärkare.
Kanske har Peerless-basarna för låg känslighet för att matcha mellanregistren som sitter i? Sätt i dämpsatser i mellanregister och diskant för att se om du blir av med "skrikigheten". Börja med att ta ned 2-3 dB. |
|
|
PeterE
Member
534 Posts |
Posted - 2007/08/23 : 01:06:38
|
Hur då dämpsatser? Hittar väldigt lite då jag söker på dämpsatser på google. Men det kanske är jag som är dålig på att söka.
Bakom mellanregistren sitter det små plastburkar med dämpull inuti. Dom där burkarna skruvas dessutom fast. Men kanske ska jag fixa så att jag även har såna där burkar även till diskanterna också? Så får jag ner lådvolymen lite.
|
|
|
Gemeni
Member
1162 Posts |
Posted - 2007/08/23 : 03:16:45
|
quote: Blev tvungen att halvera röret förut då jag skulle installera dom peerless basarna.
Basreflexröret's längd skal avstämmas til baselementet som sitter i lådan, om det inte har rätt längd så uppstår det problem med basåtergivningen vid elementets resonansfrekvens. Om du skall exprimentera med nya element i en eksisterande låda, och få bra resultat, så kräver det en del kunnskap om högtalarkonstruktion. Det är också viktigt att elementen har samma känslighet, annars måste det kompenseras för det i delningsfiltren med "dämpsatser" |
Musik låter bäst på vinyl och i stereo
|
|
|
dwain
Member
1240 Posts |
Posted - 2007/08/23 : 10:34:39
|
dämpsatts är väll bara att hänga på lite motstånd på mellanregistret? eller?borde väll räcka. Sen är det kul att exprimentera lite. vad exakt var det för perless element? och vad har du för mått på lådan? och volym. kanske kan någon hjälpa dig och räkna ut en bra basport |
|
|
PeterE
Member
534 Posts |
Posted - 2007/08/23 : 14:34:21
|
Det är 2st Peerless SLS-213 som jag använder som basar. Lådorna är 335mm bred. 200mm djup 460mm hög Spånplattan till baffeln är 22mm. Lådan är byggd av spånplatta 16mm.
Innermåtten. 428 hög 303 bred 162mm djup. Grovleken på basröret verkar vara ca 60mm
Ja dwain jag gör det här enbart på kul för att lära mig lite mer. Jag har lite butiker att välja mellan efterssom att jag bor i umeå området så ni kanske kan ge tips på grejer jag behöver.
|
Edited by - PeterE on 2007/08/23 15:21:38 |
|
|
Gemeni
Member
1162 Posts |
|
PeterE
Member
534 Posts |
Posted - 2007/08/23 : 21:17:48
|
Mmm det såg fint ut. Men det där med dämpsatsen hur ska jag göra? Vad för typ av motstånd måste jag löda på för att få ner mellanregistret 2-3 dB?
|
|
|
miaber
Member
1345 Posts |
Posted - 2007/08/23 : 21:48:31
|
quote: Vad för typ av motstånd måste jag löda på för att få ner mellanregistret 2-3 dB?
Enklast är om du tittar på geminis länk till drkrupp. Gå in under delningsfilter/dämpning. Där hittar du hur du ska göra och vilka värden som ger olika dämpningar. Använd minst 9 W resistorer, speciellt i mellanregistret, men för tester och måttliga volymer fungerar 4 W bra. |
|
|
lennartj
Member
1273 Posts |
Posted - 2007/08/23 : 21:54:38
|
Effektmotstånd som dessa http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&dok=6941.htm borde funka, om du inte spelar jättehögt länge. De kostar ca 8 kr/styck med moms Eftersom jag inte vet något om hur delningsfiltret ser ut så ger jag det logiskt enklaste förslaget. Jag antar att mellanregistret är på 8 ohm, koppla ett 8,2 ohms motstånd parallellt med elementet, då får du halva impedansen , ca 4 ohm, koppla sedan ett 3,9 ohms motstånd i serie med "4 ohmspaketet" så har du fått ca 8 ohm igen, anslut det hela till mellanregisterutgången på filtret så ser det fortfarande 8 ohms impedans och delningsfrekvenserna seglar inte iväg. Nu blir jag plötsligt osäker på om det här ger 3 dB dämpning, eller om det blir 6 dB. Förhoppningsvis kommer någon med ett klarläggande svar.
Edit: Miaber hann före medan jag micklade med länken |
/lennartj "Friskt kopplat, hälften brunnet" |
Edited by - lennartj on 2007/08/23 21:58:28 |
|
|
PeterE
Member
534 Posts |
Posted - 2007/08/23 : 22:00:41
|
Lite fakta om basen.
Effekt 200 W. Känslighet 86,8 dB. Frekvensomfång 25-2000 Hz. Imp 8 Ohm. Rek. Deln. Frekvens 80-1600 Hz. Qts 0,51. Vas. 37,9. Fs 34,4 Hz. Yttermått 213 mm. Baffelhål 177 mm. Djup 102 mm.
Ni verkar ha rätt känsligheten är för låg hos basen. Jag gillar att spela högt. Men däremot så misstänker jag att mellanregistret & diskanten är på 4ohm.
|
|
|
PeterE
Member
534 Posts |
Posted - 2007/08/23 : 23:11:44
|
Tänkte på att ifall det här nu hjälper er att se vad jag har för grejer så att vi vet vad jag behöver fixa nytt för att det ska låta bra. Så har jag nu lagt upp en trave med lite bilder i det här galleriet!
http://www.minhembio.com/Hollyman/134929/edit
Har även 2st delningsfilter med kablar från ett par slaktade Sonab a200 högtalare. Som jag kan sätta dit istället för det här kortet ifall det skulle bli så mycket bättre. |
Edited by - PeterE on 2007/08/23 23:13:40 |
|
|
miaber
Member
1345 Posts |
Posted - 2007/08/24 : 18:21:03
|
Om filtret är gjort för 4 Ohm, och du sätter i 8 Ohm element, stämmer inte filtervärdena, vilket i sig kan göra att det inte låter som det borde. Jag vet inte, men mellanregistret ser ut att vara ett tidigt Philips 50600 (ganska likt). Om så är fallet borde detta ha en känslighet på 90-91 dB, vilket då gör att du behöver dämpa minst 4 dB. Men det ser ut som mellanregistret redan är dämpat i filtret. Vilka värden sitter där?
PS. Byt ut elektrolyterna till något friskare. behöver inte vara "dyringar", men gamla elektrolyter passar bäst på ett varmare ställe. Värdena kan variera friskt. DS. |
Edited by - miaber on 2007/08/24 18:35:05 |
|
|
PeterE
Member
534 Posts |
Posted - 2007/08/27 : 16:02:37
|
Okej så då kanske elektrolyterna mer är gjorda för gamla rörförstärkare som dom körde med då dom där högtalarna köptes?
Har ett par delningsfilter som jag kan byta till. Kanske det låter bättre?
Men hur gamla tror du att högtalarna kan vara?
Som jag kollat med lådans mått så är lådorna på ca 21 Liter st.
Har även ett par lite nyare mellanregister från sonab lådorna som jag kanske kan sätta dit istället som inte är lika känsliga.
|
|
|
miaber
Member
1345 Posts |
Posted - 2007/08/27 : 16:56:33
|
quote: då kanske elektrolyterna mer är gjorda för gamla rörförstärkare
Nej, nej. Men dom åldras och blir sämre. Det är huvudorsaken. När du ändå byter, är det lika bra att byta till några som lämpar sig bättre i delningsfilter. Exempelvis polypropylen.
quote: Har ett par delningsfilter som jag kan byta till. Kanske det låter bättre?
Nej. Då ska du istället bygga ett nytt filter till dina element. Det andra filtret passar troligtvis inte alls.
Har ingen aaaaning om åldern. Skulle gissa på minst 30-35 år. |
|
|
PeterE
Member
534 Posts |
Posted - 2007/08/27 : 18:20:19
|
Mmm okej. Jag tror att elektrolyterna är lite väl klena för dom här basarna jag kör med. Men jag har inte så stora erfarenheter i det här med att bygga kort & grejer så jag får se om jag hittar några delar som lämpar sig bättre. Tror att original basarna till dom här lådorna var vanliga 6,5tummare så det kan hända att det är lite för klena grejer som kanske skalar av ljudbilden eller inte släpper igenom helt. Det är bara en ren gissning. |
|
|
|
Topic |
|