HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 engagerande återgivning
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/07/10 :  20:31:28  Show Profile Send yalpa a Private Message
Jag har sällan haft så kul framför en stereo som när jag hade min jvc micro-anläggning och ett par Jamo golvare. Med hyper-basen aktiverad så var det bra tryck och stereon var alltid på.
Numera är man bara sur och kritisk hela tiden framför stereon, det är inte lika roligt att lyssna på musik. Visst finns det mer detaljer idag och renare ljud, men riktigt glad blir man sällan. Vad är det för fel?
Jag har under de senare åren inte lyssnat på en enda kombination som var riktigt rolig. Visst har jag förundrats över den enorma mängden detaljer som en del anläggningar plockade fram, men det var sällan jag började hoppa runt utan satt mest helt still och lyssnade. Jag vill helt enkelt ha mer tryck och roligt framför anläggningen, det är väl därför man lyssnar?
Nu undrar jag även varför det alltid är basfattiga grejjer som beskrivs som roliga, då syftar jag på Arcam, Audivector osv. Naim har också fått bra betyg, men ska man få upp nå tryck med en Naim stärkare då får jag sälja ena njuren och lungan för att ha råd.
Man ska inte behöva lägga ut vansinniga summor för att kunna ha lite roligt framför anläggningen, är Arcam det enda prisvärda allternativet? I så fall cd72 med A75 och P75, känns nästan som att jag blir då tvungen att pilla på tonkontrollerna för att basen inte ska vara helt borta. Cambridge känns inte aktuellt, för billiga grejjer.
Är det nån mer därute som har glömt bort hur det känns att hoppa runt som en galning framför stereon (i nyktert tillstånd en helt vanlig grå dag, sprit räknas som doping i detta fall)

nl
Member

324 Posts

Posted - 2002/07/10 :  20:36:51  Show Profile Send nl a Private Message
Hej alla

Jag har samma "problem" När jag ska grilla så går skivorna i köks-stereon. Det spritter i benen och låter väldigt dansant. När jag däremot sitter framför den "stora" anläggningen så är benen stilla. Visst låter det bra men det är något som inte kommer fram riktigt.
Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2002/07/10 :  20:50:39  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message
Det gäller ju att hitta sitt ljudideal, ljudet som engagerar. Det verkar som om ni är på rätt väg. Det kan ta lite tid innan man hittar vad man söker, därför är det så viktigt att man lyssnar på det man skall köpa innan det får en permanent adress i ditt hem.

En del prioritera klangen, en del dynamik osv.

För egen del har jag svårt för att sitta still eller vara tyst(ibland måste man bara sjunga med), när det är bra musik som når mig. Just nu är jag väldigt svag för Osslers, Dessorienterad (den lugna plattan).

Mvh
Audionet
Go to Top of Page

Ing. Öhman
Ej medlem längre

356 Posts

Posted - 2002/07/10 :  20:56:04  Show Profile Send Ing. Öhman a Private Message
quote:

Jag har sällan haft så kul framför en stereo som när jag hade min jvc micro-anläggning och ett par Jamo golvare. Med hyper-basen aktiverad så var det bra tryck och stereon var alltid på.
Numera är man bara sur och kritisk hela tiden framför stereon, det är inte lika roligt att lyssna på musik. Visst finns det mer detaljer idag och renare ljud, men riktigt glad blir man sällan. Vad är det för fel?
Jag har under de senare åren inte lyssnat på en enda kombination som var riktigt rolig. Visst har jag förundrats över den enorma mängden detaljer som en del anläggningar plockade fram, men det var sällan jag började hoppa runt utan satt mest helt still och lyssnade. Jag vill helt enkelt ha mer tryck och roligt framför anläggningen, det är väl därför man lyssnar?
Nu undrar jag även varför det alltid är basfattiga grejjer som beskrivs som roliga, då syftar jag på Arcam, Audivector osv. Naim har också fått bra betyg, men ska man få upp nå tryck med en Naim stärkare då får jag sälja ena njuren och lungan för att ha råd.
Man ska inte behöva lägga ut vansinniga summor för att kunna ha lite roligt framför anläggningen, är Arcam det enda prisvärda allternativet? I så fall cd72 med A75 och P75, känns nästan som att jag blir då tvungen att pilla på tonkontrollerna för att basen inte ska vara helt borta. Cambridge känns inte aktuellt, för billiga grejjer.
Är det nån mer därute som har glömt bort hur det känns att hoppa runt som en galning framför stereon (i nyktert tillstånd en helt vanlig grå dag, sprit räknas som doping i detta fall)

Z




Klart man kommer ihåg, det var ju igår ju!

Fast jag har märkt att jag har en tendens att inte kunna sitta alldeles stilla bara när jag är med likasinnade (eller ensam, t ex när man diggar och dammsuger samtidigt). Klassisk musik och musik från 60- och 70-talet (ända fram tills den fria popen dog) är bäst!

En annan sak jag märkt är hur suveränt bra smak små barn har (2-5 år). De blir som galna när man spelar våroffer för dom!

De hoppar och skrattar tills de somnar av utmattning. Det är först sen, när de små människorna avverkat sin tonårsperiod och lyssnat sönder sig på likriktad listmusik, samma som alla andra lyssnar på, som de utvecklat en tillräcklig inskränkthet för att tycka att Stravinsky är "konstig" musik.

Vh, Ing. Öhman
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/07/10 :  21:02:15  Show Profile Send yalpa a Private Message
mmm...det där med att få låna hem är också ganska trixigt. Grejjen är att det är först efter en vecka som man börjar märka brister hos nya produkter.
För att man ska kunna testa grejjer ordentligt gäller det att man kan låna av kompisar och utvärdera i lugn och ro. Därför ska man syssla med hifi "i flock", speciellt när man är ung och handlarna litar inte på en då man dyker upp på en cyckel

Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2002/07/10 :  21:10:39  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message
quote:

mmm...det där med att få låna hem är också ganska trixigt. Grejjen är att det är först efter en vecka som man börjar märka brister hos nya produkter.

Z



Jag är precis likadan, det måste få ta lite tid. Sitt inte bara framför HiFi'n, gå gärna runt och gör andra saker. Sitt framför datorn, diska eller what ever. Engagerar det även då? Jag brukar även se upp med om jag blir tagen av en produkt direkt, då är det i regel något som sticker ut, låt oss kalla det en "personlighet". Den här "personligheten" kan bli jobbig i längden, så se upp.

Mvh
Audionet
Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/07/10 :  21:21:45  Show Profile Send n/a a Private Message
Led av lite samma problem tills jag skaffade Carlsson 50.2. Det är en kul högtalare, med fetskön rytm i. PSA UO + minilabben gjorde saken ännu bättre! Jag diggar så gott som dygnet runt nu!



//A pirate I was meant to be, trim the sails and roam the sea!
http://hem.passagen.se/magrutor/Monkey
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2002/07/10 :  21:27:34  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
yalpa,
Nu framgår det inte vad du har för saker i din anläggning, men du kanske har tagit ett för stort (fel?) steg?
Det är inte alltid man kan uppskatta en "dyr" anläggning. Ibland krävs det tillvänjning, att man "lyssnar in sig". Du kanske helt enkelt har köpt "fel" prylar? Du kanske har ett annat ljudideal än din anläggning är avsedd för?
Att köpa/uppgradera en anläggning är inte speciellt lätt! Din smak, din musik och framförallt ditt rum, spelar() en avgörande roll. Man kan aldrig veta hur man kommer att uppleva en apparat/anläggning förrän man hört den hemma hos sig själv med den musik man gillar.
Dessutom gäller det att spela musik man tycker engagerar, och inte hifi-plattor med bra ljud. Dessa plattor kan vara bra för utvärdering, men är inget att lyssna på om man inte gillar musiken i fråga. Då kan det vara bättre att lyssna på en AC/DC platta utan vare sig bredd, djup eller microdetaljer .

//StefanZ
"Art is just short for Arthur
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/07/10 :  21:53:58  Show Profile Send yalpa a Private Message
Jag lyssnade faktiskt på ett par Carlsson hos en tjejkompis, men det var länge sen och jag fattade inte vad det var för små vita lådor på golvet. Hursomhelst lät de grymt bra på alla sätt, mjukt men engagerande ljud med bra dynamik. De är väl ganska billiga att köpa beggade?

Go to Top of Page

nl
Member

324 Posts

Posted - 2002/07/10 :  21:57:41  Show Profile Send nl a Private Message
Hej alla

Klart musiksmaken har betydelse. Om man utvärderar en pryl med riktigt god ljud men man inte lyssnar på den sortens musik annars. När jag lyssnar genom köksradion så blir det på något konstigt sätt ett helt annat sväng än det blir genom den bättre stereon. Kanske kan säga att foten hoppar och överkroppen gungar men inte på samma sätt som genom köksstereon. Kan det vara så att det är lite mer allvarligt när det ska lyssnas "seriöst"?

I.Ö Skicka ett mail är du snäll

Mvh Niclas

nl@swipnet.se
Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/07/10 :  22:54:13  Show Profile Send n/a a Private Message
Yalpa: De är billiga nya och ett fynd beggade. 3500 kan man hitta dem för emellanåt. Det är nästan löjligt billigt. Även om jag skaffar nya högtalare nån gång kommer jag ALDRIG att sälja mina 50.2'or. De tillverkas inte nya längre så det blir att leta beggat. Jag driver dem med elektronik, kablar, tweaks, m.m för närmare 70000 nypris!! Och de hänger med för varje uppgradering jag gör. Låter kanske dumt att ha så mycket framför, men jag personligen tycker de är så pass bra... Kanske inte det finaste, allra mest välljudande på marknaden, men de är lätt bland de roligaste högtalarna man kan hitta. En riktig pop-högtalare! Men det är mitt tycke... Jag har hört bättre högtalare, men då talar vi 20-30 tusen paret och uppåt... Jag gillar Carlsson högtalare, så jag är väl lite 'lurad' eller partisk... Men det skiter jag i... hehehe... En rolig högtalare, där med basta... Rock on!




//A pirate I was meant to be, trim the sails and roam the sea!
http://hem.passagen.se/magrutor/Monkey
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2002/07/11 :  00:39:12  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
En ytterligare reflektion:

Det finns egentligen två stadier (jag själv kan besitta båda).

Det ena stadiet är när man engageras av musiken, då spelar det ibland mindre roll vilken apparatur man lyssnar genom. T ex när jag hör en kanonlåt på radio och sitter i bilen och lyssnar genom min Blaupunkt radio/kasett från 1990!!!!!

Det andra stadiet är när man upplever att det låter så förbannat bra!
Då är det oftast en anläggning som stämmer med ens personliga preferenser. Förhoppningsvis ens egen

Kan man sedan kombinera dessa stadier vid ett och samma tillfälle, då är man hemma! Att sedan kraven flyttas framåt hela tiden är en annan femma.

//StefanZ
"Art is just short for Arthur
Go to Top of Page

Ing. Öhman
Ej medlem längre

356 Posts

Posted - 2002/07/11 :  10:52:20  Show Profile Send Ing. Öhman a Private Message
SZR som i SZR660?

Vh, Ing. Öhma
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2002/07/12 :  01:22:41  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
IÖ,
vad är SZR660????

SZR kommer av mitt namn Stefan ZweinigeR,
användar id enl standard du vet

//StefanZ
"Art is just short for Arthur
Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/07/12 :  01:33:30  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej!


Vet du inte det??

Kom igen nu....Hjälten?

......i Romanen?

......och i Filmen?

......:"Jag är Robot-SZR660",-Peder Hansen( 1978).


Mvh A
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2002/07/12 :  01:37:01  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Aha....!
Det var humor
Fattade inte...
Vilken var filmen?

//StefanZ
"Art is just short for Arthur
Go to Top of Page

Ing. Öhman
Ej medlem längre

356 Posts

Posted - 2002/07/12 :  12:58:50  Show Profile Send Ing. Öhman a Private Message
quote:

Aha....!
Det var humor
Fattade inte...
Vilken var filmen?

//StefanZ
"Art is just short for Arthur"



Jag hade ett annat förslag, men A:s var mycke' bättre! Så jag kör på samma.

Att SZR660 är avsedd att vara en mean machine är dock utom all tvekan. Dess krafter är 50 gånger större än en elittränad människa!

Vh, Ing. Öhma
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/07/12 :  13:39:30  Show Profile Send matson a Private Message
Denna tråden hade jag helt missat!

Om anläggningen inte engagerar en musikaliskt så skall den(delvis) bytas ut!

Om det inte är kul att lyssna, är det ju väldigt klen tröst att den fick 5 kockmössor i något test!

Min egen erfarenhet är att det kan vara förstärkare som ställer till det på detta vis. Särskilt en Thule jag haft var ju helt meningslös, men även med Rotel inkopplat så blev det tristare(fast inte ens i närheten så trist som Thule!)
Dålig matchning tror jag på och att prova att byta ut någon del mot något mer musikaliskt....

Det kanske är Naim du vill ha?

Prova något i allafall, för sådär skall man inte ha det!

Mvh/Mats
'Bad habits pay off in the long run'
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2002/07/12 :  14:07:41  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Men min Thule IA60b fungerar bra!!!!!!!
(körs balanserad)
Har väl matchat rätt då

//StefanZ
"Art is just short for Arthur"

Edited by - SZR on 2002/07/12 14:09:0
Go to Top of Page

Per Berger
Member

563 Posts

Posted - 2002/07/12 :  14:33:26  Show Profile  Visit Per Berger's Homepage Send Per Berger a Private Message
SZR: Kul!!

/P

Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2002/07/12 :  14:36:05  Show Profile Send gromit a Private Message
quote:

SZR som i SZR660?

Vh, Ing. Öhman



Fler knuttar här...?! Själv har jag en Traja, en Daytona. Fast egentligen skulle jag vilja ha en Ducce, Monster förstås!

Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2002/07/12 :  14:54:06  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Per Berger,
javisst om man bortser från vissa störningar då !!!
Har varit i kontakt med Hifiagenten, och fått en del tvetydiga förslag. Men det lutar åt att jag skickar ner den, åtminstone för att få ett prisföslag. Väntar dock till efter semestern.

//StefanZ
"Art is just short for Arthur
Go to Top of Page

Per Berger
Member

563 Posts

Posted - 2002/07/12 :  14:59:53  Show Profile  Visit Per Berger's Homepage Send Per Berger a Private Message
SZR: Keep me posted...

/P

Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2002/07/12 :  15:00:36  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Ang SZR660...

Jag må vara en hjälte!
Jag må ha övermänskliga krafter!
Men någon knutte är jag förbaske mig inte!!!
Jag kör Volvo
..och saknar tatueringar!!
dvs jag saknar dom inte, jag har inga.


//StefanZ
"Art is just short for Arthur
Go to Top of Page

Ing. Öhman
Ej medlem längre

356 Posts

Posted - 2002/07/12 :  18:34:21  Show Profile Send Ing. Öhman a Private Message
quote:

Ang SZR660...

Jag må vara en hjälte!
Jag må ha övermänskliga krafter!
Men någon knutte är jag förbaske mig inte!!!
Jag kör Volvo
..och saknar tatueringar!!
dvs jag saknar dom inte, jag har inga.

//StefanZ
"Art is just short for Arthur"



Lugn SZR! Jag tror det var mig Gromit åsyftade.

Grattis förresten Gromit! Du knäckte nöten. Yamaha SZR660 ja.

Själv kör jag antingen trimmad 50cc-skotermoppe, Gas-Gas Pampera (enda exet i Sverige) eller min jättemodifierade bananröda Honda Dominator.

Den sistnämnda har jag varit till Albanien med också. Och samma resa kört nonstop Lahäll (i Täby, svärje) till Firenze (italia).

De ni! 250 mil alltså. nå'n som kört längre i sträck?

Ing. Öhman
Go to Top of Page

LCohen
Ej medlem längre

304 Posts

Posted - 2002/07/13 :  00:25:18  Show Profile Send LCohen a Private Message
Det är väl det engagerande man eftersträvar? Det gör iaf jag

Det är väl det som är musikaliskt?

Sång till friheten (tror den heter det) med Afzelius spelat på en "engagerande" anläggning är fullständigt underbart, personen som sitter med basen och som skrivit noterna till den bör få nobelpris eller liknande, helt underbar.

"Everybody knows that the naked man and woman, are just a shining artifact of the past"

Edited by - LCohen on 2002/07/13 00:26:5
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000