HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Enkel sekundär
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Danne72
Member

88 Posts

Posted - 2007/08/17 :  19:49:07  Show Profile Send Danne72 a Private Message
Hej.
Jag har en fråga om hur jag bäst skall bygga strömförsörjningen till en förstärkare med enkel sekundärlindning på traffon. Jag förstår att det fungerar att seriekoppla två större kondningar och sedan skapa en virtuell mittjord men problemet som kan uppstå då är väl om förstärkarkorten inte drar en symetrisk ström från båda bankerna? Strömförsörjningen är till för att driva ett bpa300 och enligt konstruktören så drar den mera minus en plus.
Är det bättre att använda sig av två trafos med enkel sekundär och använda en gemensam kondensator bank för båda stegen? Jag hade hoppas på att kunna bygga upp denna i mono utförande men jag vet inte vad jag skall hitta på riktigt då jag inte har så bra koll på detta.

Tacksam för all hjälp jag kan få!!!

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/08/17 :  23:12:55  Show Profile Send Lovan a Private Message
Att använda två trafos går men det är nog smidigare att helt enkelt köpa/byta till två trafosar med dubbla sekundärer. Då kan du även få monoblock.
Go to Top of Page

Danne72
Member

88 Posts

Posted - 2007/08/17 :  23:36:34  Show Profile Send Danne72 a Private Message
Ja det skulle ju inte vara så dumt men jag råkade ha dessa i gömmorna och tyckte att de var dax för dem att komma till användning. Vad finns det för negativt med att köra med två trafos till en kanal? Alltså med 4 st totalt. De är bara på 300V och skulle behöva vara lite större för att klara de ca 300W som förstärkaren kan prestera..
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/08/18 :  00:39:40  Show Profile Send Lovan a Private Message
300VA antar jag att du menar. Med så stora trafos tror jag inte det är något problem. Kör på!
Go to Top of Page

Danne72
Member

88 Posts

Posted - 2007/08/18 :  19:40:59  Show Profile Send Danne72 a Private Message
Det är inte särskilt mycket med 300VA X 2 om jag skall försöka att jaga ur mitt slutsteg så mycket som möjligt....
Nä då tar jag hellre och dubblerar transformatorerna och kör med fyra st om jag bara får tag i två till... Är det ingen annan som har några synpunkter! Är de bara glöd som gäller nu på detta forum?
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/08/18 :  20:06:59  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag har kört slutsteg på dubbla trafos men enkla sekundärer. Det går alldeles utmärkt.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Danne72
Member

88 Posts

Posted - 2007/08/18 :  23:24:02  Show Profile Send Danne72 a Private Message
Har du då kört med gemensam kondensatorbank?
Jag vill som sagt helst köra dual mono men vet inte om det låter sig göras utan att köpa fler traffos.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/08/19 :  01:48:33  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Plus/minusmatning.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Danne72
Member

88 Posts

Posted - 2007/08/19 :  10:04:29  Show Profile Send Danne72 a Private Message
Det var det jag trodde.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000