HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Erfarenheter av Jordan VTL?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2007/08/17 :  12:45:35  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Jag har ett par Jordan VTL, som jag inte blir riktigt klok på, dessvärre.

Det finns ju en hel del goda recensioner om denna konstruktion. Tillverkas bland annat av Kunus och MJ Acoustics, för övrigt.

Problemet är att de ger ganska kraftiga resonanser ifrån sej, vilket sannolikt är en effekt av transmissionslinjen.

Desutom är de ganska dämpade i diskanten, rimligen pga att det är en bredbandare.

Dock: Jag får inte ihop mina ganska blandade erfarenheter med de euforiska recensionerna, varför jag efterlyser edra erfarenheter i ämnet eller synpunkter på Jordan-elementet.

/Strmbrg,

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

peterbrorsson
Member

228 Posts

Posted - 2007/08/17 :  17:03:21  Show Profile Send peterbrorsson a Private Message
Hej!
"Problemet är att de ger ganska kraftiga resonanser ifrån sej, vilket sannolikt är en effekt av transmissionslinjen."
Hmm, skall normalt inte vara fallet. Har du gjort dem sjalv? Problemet med grunda lador, tunna latta membran ar reflektioner fran bakvaggen genom membranet. Har du dampat bakom elementet? Om du har byyggt dem sjalv foreslar jag att du provar olika dampningar i borjan av pipan.
Jag har hort VTL i bade hemmiljo o i butiker o kan inte paminna mig problem med resonanser. kanske du skall klargjora var i frekvenskurvan dessa ligger i?

"Desutom är de ganska dämpade i diskanten, rimligen pga att det är en bredbandare."

Min erfarenhet oxa, MEN jag foredrar diskant fran ett bredbandselement an dessa fladdermus anpassade diskanter som ar sa populara idag. Det tar ett tag att vanja sig vid bredbandare nar man har haft domediskanter sedan barnsben. (eller separata diskanter) I mitt tycke ar ett bra bredbandselement mycket battre pa att aterge en naturlig mellan o diskantatergivning, dar man far rakna in Jordan som bland dom battre.

Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2007/08/27 :  17:03:03  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Hej!

Jag har byggt det kit som säljs av Luminator.
Det skall endast vara dämpning bakom elementet. En skumplast med "äggkartongs-profil".
Denna kanske inte är det optimala i sammanhanget, byggbeskrivningen till trots...

Resonaserna verkar ligga på drygt 100 Hz (och multiplar därav).
Skall testa att göra som du säger, och lägga ett "fluffigt lager" av syntet-vadd i början av pipan.

Nu kanske ett del-problem hos mej är att rummet är 3 x 7 meter och att jag måste "spela på längden".

Jordan hävdar att de skall stå mot vägg. Om jag ställer dem mot bakvägg, så hamnar de även i hörnen - om jag vill ha någon som helst bredd mellan lådorna vill säga...

Jag har därför tvingats ställa dem en meter ut från bakvägg, men mot sidoväggarna, kraftigt invinklade. Det ger mer klarhet och rymd. Ställer jag dem några decimeter från sidovägg blir ljudet mindre luftigt.

Sammanfattningsvis känns det som att det fattas luft och briljans samt att resonanserna grumlar till ljudet.

/Strmbrg,


/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

peterbrorsson
Member

228 Posts

Posted - 2007/08/27 :  21:42:12  Show Profile Send peterbrorsson a Private Message
Hej Strmbrg!
Angaende "aggdampningen" sa har jag inte haft ngn framgang med det. Speciellt inte rakt bakom elementet nar resten av ladan ar tom. Hur eller hur, testa med acousta vadd eller ta ungarnas tackjacke foder;) Annars verkar det pa din beskrivning att du har rumsproblem. Har du resonanser runt 100Hz sa kommer inte alternativ dampning bakom elementet att hjalpa. Endast hogre frekvenser kommer att bli undertryckta med battre dampning bakom elementet. Men testa far du se, det ar endast du som ska bli nojd!
Personligen har jag aldrig lyckats med att spela pa langden som du skriver. Ar de dessutom gjorda att sta emot bakvagg sa blir det nog knepigt att fa dem att lata bra som du har stallt dem. Formodligen ar de avstamda sa att placerade mot vagg, sa far de stod under 100Hz med denna placering.
Annars bygg Greg Monfort's MLTL's. Ska lata battre an VTL'n enligt manga pa DIY audio fullrange section. Enkla lador som ett barn kan bygga o som ser ut som en basreflex konstruktion men ar en "sorts" TL i allafall. Tror att ritningarna finns pa Jordans hemsida!

Lycka till!
Peter
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2007/09/14 :  14:16:33  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Hej!

Jag testade med lite syntetvadd (Hifi-kit) ett par dm upp i mynningen. Resonanserna i basen la sej. I och med detta så låter det betydligt klarare i mellanreistret. Intressant detta med maskeringseffekten!

Nu låter mina SA 710 väldigt mycket "högtalare" i jämförelse.

Kör fö med en Ace Bass-2 med 50 Hz lågpass 36 dB filter som komplement. Har tyckt det funkar bra i flera veckor nu...

/Strmbrg,

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

peterbrorsson
Member

228 Posts

Posted - 2007/09/15 :  14:12:18  Show Profile Send peterbrorsson a Private Message
Hej strmbrg!
Kul att det later battre nu!
Har du fyllt pipan med acousta eller har du bara pa vaggarna?
Provade att fylla mina horn oxa men forlorade lagbasen. Prova med filtmatta pa vaggarna. 3mm filtmatta finns att kopa pa byggvaruhus och funkar utmarkt och ar billigare an acousta Fordelen med filt ar att du har pipan fri och far mer lagbas, dvs du dampar resonanserna men behaller avstamningsresonansen i pipan. Dubbelhaftande tejp pa vaggarna o sedan ar det bara att testa med en vagg, om inte tilrackligt nasta osv.
Har haft samma problem med mina horn, efter 6 manaders experimenterande med dampning har jag fatt det ganska bra nu med ovan namnda filtmatta.

Halsn
Peter
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2007/09/18 :  15:59:54  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Hej!

Jag skar till en remsa "Hifi-kit syntetvadd", 8 x 50 cm.
Vek remsan dubbel, med en ytterligare vikning de sista 5cm, och pulade upp detta nederst i mynningen.

En liten lärdom:
Ett stort problem kanske inte alltid kräver en komplicerad lösning!
Man bör nog alltid testa med de enklaste åtgärderna först. (Och inte börja bygga basabsorbenter det första man gör.)

PS När jag jobbade på bensinmack på 80-talet, och folk mekade mycket själva, kunde det ibland låta:
Kund:
"Va?? Byta kondenstator för 20 spänn?? (jo det fanns sådana i tändsystemen) Men bilen startar ju överhuvudtaget inte! Då måste det ju vara nåt stort (och dyrt) som skall bytas ut. Ge mej en ny tändspole!!"

Säljare:
"Javisst! Eller varför inte ett nytt topplock?"

/Strmbrg,

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

peterbrorsson
Member

228 Posts

Posted - 2007/09/19 :  22:16:27  Show Profile Send peterbrorsson a Private Message
Hej!
Da skulle du testa och lamna in bilen har i Tjeckien. Min bil fros en vinter, akte till verksta'n o sa till dem att kolla glykolen. Efter en timma kom dom tillbaka med nyckeln o sade att nu ar det ok.
Fragade da hur manga grader talde kylarvattnet. Fick en forvirrad blick som sade "vadda grader" Bilen ar ok nu! Tinad sas.
Hmmm, den verkstaden finns inte i min mobil langre!

Bra att du ar nojd nu, och i mina ogon/oron borde du vara det! Detta element ar suverant!
Angaende acousta och andra sa kallade haj fiddilitty grejor som finns att kopa, gar att finna pa byggvaruhus eller tygaffarer for 1/3 av priset. Gor man en hogtalare vartannat ar spelar det val inte sa stor roll kanske. Hur eller hur, i detta land far man leta sig fram pa andra stallen an som pa tex Hifi Kit. Finns inte sa manga affarer i denna branch har.
Jag tycker tex ateranvanda klader, strimlade o pressade till mattor (3-4mm) ar battre an det mesta. Att det kommer sedan i 3 meters bredd gor att det ar lattare att passa in mina lador som ar lite storre an den "normala" hogtalaren i gemen.

"Lyssna lungt"
Halsn,
Peter

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000