HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Utgångseffekt på olika utgångar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Marcus7601
Member

536 Posts

Posted - 2007/08/17 :  08:06:16  Show Profile  Visit Marcus7601's Homepage Send Marcus7601 a Private Message
Jag undrar om någon kan bringa klarhet i en sak jag funderar på.
Möjligheten är att jag är fullkomligt ute och cyklar, men jag tror på "frågar man inte så får man inga svar".

Om jag fattat saker rätt så brukar man räkna med en uteffekt på cirka 2V på en vanlig CD-spelare. Rätt uppfattat?

Om man däremot kopplar in en CD/DVD med t.ex toslink så är väl den "signalen" inte förstärkt eftersom det är ettor och nollor?

Kompenseras detta på något sätt när signalen kommer ut från förstärkarens dac för att komma ut i samma ljudnivå?

Jag tycker själv att ljudnivån blir mycket lägre när jag använder mig av förstärkarens dac.



"Learning by doing"

Edited by - Marcus7601 on 2007/08/17 08:23:40

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/08/17 :  09:05:24  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
quote:
Om jag fattat saker rätt så brukar man räkna med en uteffekt på cirka 2V på en vanlig CD-spelare. Rätt uppfattat?

För att vara petig - utspänning
quote:
Om man däremot kopplar in en CD/DVD med t.ex toslink så är väl den "signalen" inte förstärkt eftersom det är ettor och nollor?

Du måste först förstärka signalen (den digitala) så att lysdioden som skickar ljussignalen kan arbeta optimalt, I andra änden sitter en mottagare (fotodiod/transistor) som ser till att pulståget har rätt amplitud för den efterföljande DAC:en. Därefter är det de efterföljande analoga stegen som ska se till att signalen är lagom stor för den förstärkare man häktar på.

Sedan finns det säkert skillnader i drivförmåga - DAC:en i CD-spelaren kanske inte kan driva vilka laster som helst, medan en extern DAC har hög drivförmåga, vilket ger hörbara resultat. Det finns nog inte så mycket "standard" så man kan säga att CD A ska "låta lika mycket" som CD B eller signal från intern DAC ska vara lika hög som den från extern DAC.
Go to Top of Page

Marcus7601
Member

536 Posts

Posted - 2007/08/17 :  10:19:22  Show Profile  Visit Marcus7601's Homepage Send Marcus7601 a Private Message
quote:
Därefter är det de efterföljande analoga stegen som ska se till att signalen är lagom stor för den förstärkare man häktar på.



Det var lite detta jag var ute efter. Så en dac har någon typ av förstärkning av signalen, exempelvis upp till 2V utgångsspänningför att sedan skickas in i de "riktiga" förstärkarkretsarna?

"Learning by doing"

Edited by - Marcus7601 on 2007/08/17 10:19:57
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/08/17 :  11:53:21  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Ja, precis som en cdspelare inkluderar en DAC med tillhörande utgångssteg, så har en fristående DAC motsvarande lösning.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000