HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 30 år sedan Elvis Presley dog
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2007/08/16 :  20:51:36  Show Profile Send Stickan a Private Message
Idag är det 30 år sedan Elvis Presley gick bort, jag kommer fortfarande ihåg den dagen som en av de värsta i mitt liv.

Det ringde på ytterdörren och när jag öppnade stod en av kompisarna på gården med Sydsvenskan i handen och frågade:"Har du läst tidningen idag"? -"Nä", svarade jag. -"Elvis e död", sade han sen och räckte mig tidningen, och det kändes som om någon slitit hjärtat ur kroppen på mig.



Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.

Ryssen
100.000-klubben

8505 Posts

Posted - 2007/08/16 :  20:54:32  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Minns vad jag gjorde den dagen,var i ladan och snickrade högtalare,12 år gammal..även fast jag inte diggade hans musik kändes det..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2007/08/16 :  21:25:42  Show Profile Send Stickan a Private Message
Jag var också tolv, skulle fylla tretton. Gick till affären en liten stund senare för att själv köpa tidningen med "halva gården" i släptåg, alla visste hur mycket jag gillade Elvis.
Det kändes som om jag också skulle dö. Jag grät i flera dagar efteråt, usch vad ledsen jag blev.

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/08/16 :  21:48:08  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag har nog aldrig varit någon stor beundrare av Elvis Presley. Jag tappade intresset för honom efter han gjort lumpen 1960. Elvis bästa tid var på 50-talet sedan blev det bara smör, glitter och en fet knarkare. Alla filmerna ska vi bara inte tala om. Men det hindrar ju inte att jag har alla hans skivor från enligt mig den bästa tiden.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/08/16 :  22:12:12  Show Profile Send matte76 a Private Message
Länge leve "The King", den mannen hade allt: Bra låtar, bra röst, bra utstrålning och ett vackert utseende som grädde på moset! Några av hans låtar, som "Suspicous minds" och "In the ghetto" tillhör de bästa som gjorts inom rocknroll-genren.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2007/08/16 22:12:36
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2007/08/16 :  22:13:35  Show Profile Send iroise a Private Message
>gcs Skall man hoppa över alla "feta knarkare" blir det kanske inte så många över men iofs var väl de flesta "smala knarkare" Själv började jagi min ungdom med Elvis sedan raskt vidare till Beatlarna och sedan över till Hendrix sedan tyckte jag det mesta med Aaron var beigt. Numera uppskattar jag musiken, det bästa han gjort är magiskt och det sämsta tragiskt!
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2007/08/16 :  22:35:03  Show Profile Send Stickan a Private Message
Han hade väl två gyllene perioder egentligen. Den första började på Sun Records och höll i sig fram till 1958 då han gjorde militärtjänst.
Bolaget han låg på då var ju som bekant RCA som köpte loss honom från Sun -56 tror jag.

Den andra gyllene perioden började enligt mig 1968 med hans fenomenala "Tv Special" och skivorna inspelade i Memphis -68 och -69 med låtar som "Suspicious minds" "In the ghetto" "Kentucky rain" "Long black limousin" "Any day now" och ett gäng till, fram till 1975.

Under den perioden sjöng han för det mesta av tiden riktigt bra och släppte flera riktigt bra liveplattor bl.a.
Fast jag tycker att han spelade in många riktigt bra låtar under 60-talet också, dock inte de som förekom i hans filmer, de var ofta riktiga lågvattenmärken tyvärr.

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2007/08/16 :  23:17:54  Show Profile Send iroise a Private Message
>Stickan, precis så tycker jag också, tror att parker inte hade kontroll på elvis vid dessa tillfällen, han sjöng det han kände för.
Go to Top of Page

SW
Member

542 Posts

Posted - 2007/08/17 :  09:24:39  Show Profile Send SW a Private Message
Kändes verkligen att stå vid hans grav på Graceland för ett par år sedan.

S
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/08/17 :  11:46:29  Show Profile Send gcs a Private Message
Iroise skriver:
quote:
Själv började jagi min ungdom med Elvis sedan raskt vidare till Beatlarna
Samma här och jag minns första gångerna jag hörde Twist and shout i bilen på natten på väg tillbaka till Linköping efter helgpermissen. På den tiden sände inte SR efter klockan 23 och då hade man bara Radio Luxemburg. Jag tyckte till en början att Beatles lät för jävligt, då var nog Heinz bättre med sin Just like Eddie. Men jag har ju ändrat mig sedan länge.
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2007/08/17 :  12:33:00  Show Profile Send iroise a Private Message
Ja heinz har väl inte överlevt tidens tandSjälv föll jag som en mätt elefant när jag hörde Dizzy miss Lizzy.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2007/08/17 :  12:35:47  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Är han verkligen död?
Jag tyckte jag såg honom på stan i torsdags.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/08/17 :  12:49:08  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
quote:
Han hade väl två gyllene perioder egentligen.


Håller med! Sen får jag också erkänna att jag är svag för en del som gjordes på 70-talet... särskilt live var "fet-elvis" ganska mäktig att skåda, körer, jätteband, kostymerna....

Min familj var i USA -77, jag var endast 4 och ett halvt år men minns ändå lite av när pappa (som är Elvis-entusiast) tog familjen på Elviskonsert i Des Moines . Jag satt på Pappas axlar en del av konserten, i övrigt ganska omtumlande för en 4-åring....

Vi var fortfarande i landet när Elvis tog, har för mig att pappa beskrivit det som en tomhetskänsla, särskilt med tanke på att vi såg en av hans sista shower...

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2007/08/17 :  12:58:24  Show Profile Send Stickan a Private Message
quote:
Sen får jag också erkänna att jag är svag för en del som gjordes på 70-talet.

Ja vi skall inte förringa det Elvis gjorde på 70-talet, där finns oerhört mycket bra musik att tillgå.
Att kalla hela den perioden för "fet-Elvis" är väl lite fel egentligen då han gick upp och ned i vikt lite hur som helst liksom.
Var väl först de sista två kanske tre åren han inte kunde hålla styr på kilona riktigt.
Men mycket bra musik spelade han in på sjuttiotalet, det är bara att börja kolla in den "eran" för er som inte gjort det än.

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/08/17 :  13:11:01  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Visst är det så... Men "fet-elvis"-eran tycker jag minst lika mycket anspelar på det överdådiga och mastodontlika i hans arrangemang och scenframställning. Även en smärt Elvis har feta kostymer ibland.

Min anläggningstråd

Edited by - guy gadbois on 2007/08/17 13:11:27
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2007/08/17 :  13:14:37  Show Profile Send Vox a Private Message
Jag måste säga att för mig har Elvis betytt NOLL och intet. Har aldrig gillat vare sig hans musik eller filmer.



"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2007/08/17 :  14:08:31  Show Profile Send Stickan a Private Message
quote:
Jag måste säga att för mig har Elvis betytt NOLL och intet. Har aldrig gillat vare sig hans musik eller filmer.


Vem bryr sig? Känns som ett onödigt inlägg faktiskt.

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2007/08/17 :  14:46:05  Show Profile Send Vox a Private Message
quote:
Vem bryr sig? Känns som ett onödigt inlägg faktiskt

Med tanke på att topic är "30 år sedan Elvis Presley dog" så anser jag det ok att beskriva mitt icke-förhållande till Elvis.

Om du sedan anser att tråden skulle vara för endast hyllningar till Elvis bör du ange det i topicrubriken.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/08/17 :  15:26:22  Show Profile Send gcs a Private Message
Det finns ett inslag på nätet från SR Studio 1 den 16/8. Lennart Wärmelin berättar om hur det var på 50-talet då kampen stod mellan Elvis Presley, alltså raggarnas favorit och Tommy Steele som gillades av dom som var dixie. Vem kommer ihåg Tommy Steele förutom jag själv. Rocken kom i höggrad från England på den här tiden och det kunde ta upp till ett år innan man hörde någon ny skiva från USA. Ja förståss Paul Anka med Diana. Då tog det kanske ett halvt år innan den dök upp. Ofta var det så att någon svensk artist först kom med ett plagiat på svengelska innan originalet fanns att köpa på Svenska Skivklubben den tidens CDon.

Edited by - gcs on 2007/08/17 15:27:14
Go to Top of Page

magnus1967
Lämnat på egen begäran

739 Posts

Posted - 2007/08/17 :  15:31:24  Show Profile Send magnus1967 a Private Message
Köpte en box med massa musik som "farbror Elvis" spelat in,
ska försöka lyssna på den vid tillfälle men tyvärr så ligger en massa rolig 40,50-tals blues före.

http://www.stereophile.com/interviews/1204fosgate/
http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about34.html
http://www.youtube.com/watch?v=dSINO6MKtco

Edited by - magnus1967 on 2007/08/17 15:32:00
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/08/17 :  15:48:50  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag tror att jag har kvar en Tutti Frutti med Elvis på en 78 varv. Skivmärke? Kan det ha varit HMV som hade RCA-Victor här i EU i mitten av 50-talet.
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/08/17 :  17:37:19  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
quote:
Jag måste säga att för mig har Elvis betytt NOLL och intet. Har aldrig gillat vare sig hans musik eller filmer.



Helt OK Vox! Tror dock att det någonstans ur hans långa och omfattande produktion finns pärlor som du också skulle uppskatta. Vet själv att jag lyckats "omvända" (nja... åtminstone tycka bättre om Elvis..) vänner som varit inbitna och övertygade Elvisskeptiker.

Sedan kan man finna nöje i hans musik och filmer från olika perspektiv, hans filmer kan ibland vara hysteriskt roliga sett ur ett kalkonperspektiv. Ibland är musiken så bra att man smälter.

Min favvoskiva: From Elvis in Memphis -68, och Elvis live from Hawaii (-70?)

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/08/17 :  17:57:54  Show Profile Send ztenlund a Private Message
quote:
From Elvis in Memphis -68

-69...
quote:
Elvis live from Hawaii (-70?)

Aloha From Hawaii - Via Satellite (-73!)


Jo, Elvis är en av husgudarna och helt klart den artist jag alltid återkommer till och aldrig tröttnar på. Fast filmerna har jag inte mycket till övers för annat än som tragikomiska inslag.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2007/08/17 :  19:56:50  Show Profile Send Stickan a Private Message
"From Elvis in Memphis" är klart en av hans bästa, en annan favorit från samma tid är "Elvis in person" från Vegas -69.
En GRYM live-platta med ett sjuhelvetes drag i de gamla rocklåtarna blandat med några ballader.
Både "In the ghetto" och "Suspiciuos minds" finns med.
Sida två på vinylen är inspelad i Memphis med Chips Moman som producent, andra sejouren i den studion så den tillhör de klassiska Memphis-soul-inspelningarna.

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

Freddie Boy
Member

704 Posts

Posted - 2007/08/17 :  22:45:10  Show Profile Send Freddie Boy a Private Message
Jag tycker att han har en grymt bra sångröst helt makalös, men det är allt den mannen ger mej. Hur många låtar skrev han? det kan man ju räkna på sina 5 fingrar, spela gitarr....nej det kunde han ju inte. men dom sista skivorna han gjorde är riktigt bra, rockn roll låtarna kvittar mej.
Vad menas med the King? Han är väl inte mera kung än Freddie Mercury i Queen, som sjunger bättre tycker jag....men smaken är ju olika.

Länge leve Vinylen!
Because Sound Matters.
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/08/17 :  23:22:58  Show Profile Send guy gadbois a Private Message

quote:
quote:From Elvis in Memphis -68


-69...

quote:Elvis live from Hawaii (-70?)


Tack för årtalen Ztenlund.

Tittade som snabbast på mina cd-skivor och där står ju bara årtalen för den remastringen... därav mina ur minnet något felaktiga årtal....

Min anläggningstråd
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000