HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 E Velodynes DD subwoofer series gjorda for musik?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2007/08/14 :  18:35:53  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Eller e dessa gjorda for hemmabio?

Nagon som har erfarnhet av detta?

/mvh semester i italien just nu

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/08/14 :  19:12:56  Show Profile Send mayro a Private Message

"Ulf´s" DD 18 spelar nog ok till hans grejor. Så tvivlar inte att en DD velodyne av vilken model som helst gjorde ett bra jobb hos även dig.

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2007/08/14 :  21:29:58  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Beror helt på hur man ställer in sin subb. Förmodar att du menar hemmabio=dåligt och musik sub=bra?
Tycker man skall ha så bra subb till sin hembio som möjligt också. Bara skillnad på tonkurva.


Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2007/08/14 :  23:18:23  Show Profile Send FBK a Private Message
personligen så har jag inte varit jätte impad av Velodyne, men jag har bara hört en DD i hem miljö och annars olika modeller i butiker. Kraft,kontroll och super torrt ljud utan den rätta musikaliska känslan i brist på bättre ord är mina få intryck av detta märke.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2007/08/15 :  02:44:44  Show Profile Send Peg a Private Message
Jag har en DD18 och tycker den är bra både till musik och hemmabio.

Om det blir omusikaliskt handlar det nog mest om placering, inställningar (det finns det mycket av på DD subbarna) och rumsakustik. Det är ju inte helt enkelt att få till en lyckad integrering av en sub för musik oavsett sub.

Nu har jag bara lyssnat på velodynes DD subbar så jag vet ingenting om deras övriga sortiment.
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2007/08/15 :  17:45:49  Show Profile Send ljud a Private Message
Varför och skulle det skillja på subbar till musik och film? Varför skulle dom ha olika placering, man vill väl inte ha en mindre homgen känsla vare sig till musik eller film?
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/08/15 :  18:18:17  Show Profile Send mayro a Private Message

ljud

Ulfs subinställningar avgjorde helt om det var bra eller inte med sub. Så med placering och inställ så kan det bli bi eller bu rätt markant dessutom. En dåligt injuserad sub i ett system blir verkligen inte skoj. Medans en där det stämmer bättre det kan bli rätt ok..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2007/08/15 :  18:57:50  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Sen brukar ju också slutna subbar vara enklare att få att låta följsamt än dom av basreflex typ.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2007/08/15 :  19:35:17  Show Profile Send Peg a Private Message
ljud:

Jag accepterar lättare en "långsam" (läs: lite lätt självsvängande, brummande) sub till ljud effekter än till musik. Vem bryr sig om en explosion mullrar lite extra länge eller är lite slapp ? Skär man dessutom inte högtalarna så får man ju bara LFE kanalen till subben och den tror jag inte lider alls så mycket som musik.

Visst är det bättre med en bra sub till bio men jag skulle inte spendera så mycket pengar bara för att få bra bio bas.

Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2007/08/15 :  20:13:55  Show Profile Send ljud a Private Message
Jag har en Rel som har sep. inställningar/ingångar för film och musik. Bra bas är bra bas, vem vill ha odefinerad bas till film? Topic lyder om DD är gjorda för musik. Ja självklart! Så vitt jag vet brukar det förekomma musik i en del filmer. Jag anser att en sub som bara funkar till film/ljudeffekter är en dålig sub.
Go to Top of Page

AeroNiclas
Starting Member

20 Posts

Posted - 2007/08/15 :  21:30:16  Show Profile Send AeroNiclas a Private Message
Jag har en DD18 som jag endast använder till musik. Spelar tillsammans med Von Scweikert VR4 JR som i sig är ganska baskapabla, men jag tycker att det blir ett klart ljudlyft när jag använder subben. Som andra betonat så är ju alltid placering och inställning A och O för ett lyckat resultat. I DD serien finns det på gott och ont hur mycket som helst att ställa in.

Bra är också möjligheten till olika förprogrammerade inställningar. Olika musikstilar, inspelningar och humör gör att åtminstone jag använder olika program. Förprogarmmerat finns det program för såväl musik som hembio (i detta fall jobbar inte servosystemet till basen lika ofta, vilket ger ett något "brumligare" ljud som passar filmeffekter).
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2007/08/15 :  21:32:02  Show Profile Send ljud a Private Message
Kortsluter den om man spelar musik i den?
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2007/08/15 :  22:52:02  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Varför och skulle det skillja på subbar till musik och film? Varför skulle dom ha olika placering, man vill väl inte ha en mindre homgen känsla vare sig till musik eller film?
Det som "kan" skilja och som gör det ibland är snabbheten eller hur rapp den är. Många har säkerligen hört framför allt äldre och billiga subbar som bara klarar att få saker att vibrera i rummet, men som låter allmänt illa och framför allt saknar snabbheten. Bara för några år sedan när jag hjälpte en kompis med att köpa en billigare Hemmabio så lyssnade jag runt lite på billigare subbar där basen kommer eftersläpande (långsam) till övriga register på musik, dvs långt ifrån homogent.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2007/08/16 :  12:23:38  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Sorry att jag bara har engelska alfabetet ( sitter pa ett internetcafe i Italien )

Kan man saga att ju storre rum man har desto storre dd sub borde man ha?

Som jag, som lyssnar i ett rum pa 20m2. Borde en DD10 gora susen?

Nagon har just en DD10a i sin musikanlaggning?

Alltid kul med andras erfareheter,,,,,


Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2007/08/16 :  12:45:52  Show Profile Send Peg a Private Message
Har bara hört en DD10'a i en butik och där lät den bra i ett utrymme som snarare är ca 60kvm och ganska högt i tak.

Jag tror en DD10'a skulle göra susen. Sen kostar de större inte så mycket mer ifall du eventuellt planerar att skaffa ett större rum innan du köper ny sub.
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2007/08/16 :  13:32:09  Show Profile Send ljud a Private Message
quote:
Det som "kan" skilja och som gör det ibland är snabbheten eller hur rapp den är. Många har säkerligen hört framför allt äldre och billiga subbar som bara klarar att få saker att vibrera i rummet, men som låter allmänt illa och framför allt saknar snabbheten. Bara för några år sedan när jag hjälpte en kompis med att köpa en billigare Hemmabio så lyssnade jag runt lite på billigare subbar där basen kommer eftersläpande (långsam) till övriga register på musik, dvs långt ifrån homogent.
Det kanske är bättre att dela in det i bra sub och dålig sub, helt enkelt. Men jag förstår inte det här med att en sub skulle ha en olika placeringar i rummet beroende på film eller musik?
Go to Top of Page

Staffan
Member

714 Posts

Posted - 2007/08/16 :  14:59:19  Show Profile Send Staffan a Private Message
OhmBoy,jag har för mig att Velodyne har en
rek-tabell på sin hemsida.
Hade själv två stycken HGS 12 i ett rum på ca 18 kvm.
Det blev mycket bättre än när jag bara hade en.


Go to Top of Page

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2007/08/17 :  01:35:32  Show Profile Send Peg a Private Message
quote:
Det kanske är bättre att dela in det i bra sub och dålig sub, helt enkelt.


Japp

quote:
Men jag förstår inte det här med att en sub skulle ha en olika placeringar i rummet beroende på film eller musik?


Ska den ? Kan jag väl inte tänka mig. Läste du det ur mitt inlägg ? Jag kanske var otydlig
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2007/08/17 :  08:05:26  Show Profile Send David A a Private Message
Jag skulle nog också gå på minst två subbor. Skillnaden/förbättringen från 1 till 2 subbor är helt enkelt mycket större än att byta upp sig ett nummer i storlek. Har själv haft HGS-12 och 18, och skulle inte köpa den mindre 10:an. Ger helt enkelt inte tillräckligt mycket ljudtryck utan att börja aktivera strypkretsarna.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000