HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Favorit Gittarister
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Jonasihm
Member

385 Posts

Posted - 2007/08/15 :  08:41:14  Show Profile Send Jonasihm a Private Message
John Mascis - Dinousaur JR
Jimi Hendrix
Eric Clapton
Jerry Cantrell - Alice in chains
Johnny Marr - the Smiths
Slash
Neil Young
Nils Lofgren


Dessa är duktiga såväl tekniskt som musikaliskt, spelar med en fantastisk känsla vilket gör deras musik enastående

NAD C315BEE - NAD C515BEE - Boston Acoustics A40

Edited by - Jonasihm on 2007/08/15 10:21:37
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/08/15 :  08:53:34  Show Profile Send matte76 a Private Message
Jimmy Page (Led Zeppelin) är skön, liksom Jimi Hendrix, Ritchie Blackmore (Deep Purple), Dave Murray & Adrian Smith (Iron Maiden), Randy Rhoads (Ozzy Osbourne), Tony Iommi (Black Sabbath), Angus Young (AC/DC), Eddie Van Halen (Van Halen), Scott Gorham, Brian Robertson & John Sykes (Thin Lizzy), Gary Moore, Ace Frehley (Kiss), Kirk Hammet (Metallica), K.K. Downing & Glenn Tipton (Judas Priest), Slash (Guns´n´roses), "Miami" Steve Van Zandt (Bruce Springsteen & E-Street band), Neil Young, Eric Clapton, Mark Knopfler mfl.

Svårt att utse en favorit! Alla ovanstående har en otroligt skön och personlig stil i gitarr-lirandet. Teknisk begåvning är sekundärt enligt mig, känsla för det man håller på med är MYCKET viktigare.

Kvinnor är svårare, får bli de som lirar akustisk singer/songwriter typ Lucinda Williams mfl.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2007/08/15 11:19:18
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/08/15 :  08:57:53  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Zakk Wylde... Ozzys gitarrist sedan 1987, Randy Rhoads dog 1982.
Inte kattskit någon av dem.

Edit: Har vi glömt Jeff Beck???

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/08/15 :  09:07:10  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Kvinnor ja, Joni Mitchell!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8504 Posts

Posted - 2007/08/15 :  14:27:05  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Vet inte om Steve Vai nämnts,som inte låter som någon annan,gillar gitarrister som inte gör det.Liksom Wylde,som nämndes.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2007/08/15 :  14:32:44  Show Profile Send bibi50 a Private Message
Jeff Beck
Dave "Clam" Clampson - Colosseum
Frank Zappa
Derek Trucks
Clapton / Page
Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2007/08/15 :  15:48:14  Show Profile Send Jolojl a Private Message
quote:
Kvinnor ja, Joni Mitchell!


Hennes gitarrspel är verkligen unikt ... Och hon stämmer tydligen lite udda också för att få fram sina harmonier ...

Johan
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/08/15 :  17:07:19  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Hennes gitarrspel är verkligen unikt ... Och hon stämmer tydligen lite udda också för att få fram sina harmonier ...
Japp, Joni Mitchell stämmer gitarrerna på många andra sätt.

Från Wikipedia:
quote:
Unique guitar style
Almost every song she composed on the guitar uses an open, or non-standard, tuning; she has written songs in some 50 different tunings, which she has referred to as "Joni's weird chords". The use of alternative tunings allows more varied and complex harmonies to be produced on the guitar, without the need for difficult chord shapes. Indeed, many of Joni's guitar songs use very simple chord shapes, but her use of alternative tunings and a highly rhythmic picking/strumming style creates a rich and unique guitar sound. Her right-hand picking/strumming technique has evolved over the years from an initially intricate picking style, typified by the guitar songs on her first album, to a looser and more rhythmic style, sometimes incorporating percussive "slaps", that have been featured on later albums.

In 2003 Rolling Stone named her the 72nd greatest guitarist of all time; she was the highest-ranked woman on the list.

http://en.wikipedia.org/wiki/Joni_Mitchell

Gitarrstämning inför en Joni Mitchell-festival:
http://www.davecarmichael.com/Reviews/Joni%20Mitchell%20Play%20review/Joni%20River%20article%20Chronicle%20Herald.htm

Ursäkta om det här går lite OT, men över huvud taget tycker jag Joni är en av de mest fascinerande musiker som lever idag. Hon är ju inte bara gitarrist, snarare allmänt konstnärligt geni. Hon anser sig främst vara konstnär, musiken slumpade sig bara bli ett levebröd.
quote:
I have always thought of myself as a painter derailed by circumstance.
(Citatet från http://jonimitchell.com/painter/ , där kan man även se många av hennes tavlor.)


MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2007/08/15 :  18:05:35  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Al Di Meola. Behärskar allt.
Gary Moore. Live visar han vad han verkligen kan. Grym!
David Gilmour. Känsla och hjärta. Griper tag i en.
Andrew Latimer. Camel, ni vet. Nästan som Gilmour.
Steve Hackett. Nästan glömd legend.

För att nämna 5

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2007/08/15 :  18:51:25  Show Profile Send bibi50 a Private Message
Beträffande Joni Mitchell,
Hon är naturligtvis enorm !
På sin barndom fick hon Polio i ena handen som säkert har påverkat hennes sätt att spela. Hon har ju ett spelsätt som är ganska unik !!
Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2007/08/15 :  19:35:17  Show Profile Send Jolojl a Private Message
quote:
Ursäkta om det här går lite OT, men över huvud taget tycker jag Joni är en av de mest fascinerande musiker som lever idag.


Håller helt med! Även om jag nog tycker skivorna fram till (och med) Mingus är bättre än de senare ... Men vad gör väl det, hon är absolut en av de största låtskrivarna/musikerna någonsin . Slut på OT ...

Johan

Edited by - Jolojl on 2007/08/15 19:36:10
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2007/08/15 :  20:44:43  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
quote:
Andrew Latimer. Camel, ni vet. Nästan som Gilmour.


Jag glömde ju nämna honom bland mina favoriter
Han har verkligen känsla i sitt gitarrspel.
En av mina favvolåtar med just Camel är "Stationary Traveller" från skivan med samma namn, och på just den låten har jag för mig att han (Andrew) spelar samtliga instrument själv.

A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

hogga
Member

239 Posts

Posted - 2007/08/15 :  20:56:57  Show Profile Send hogga a Private Message
Jag har väl egentligen ingen favoritgitarrist längre, men en gång i tiden var Johnny Winter och Eric Clapton stora idoler. Nu är det svårt att plocka ut en gitarrist som favorit. Mick Ronson, SRV, Joe Bonamassa, Nils Lofgren, Joey Santiago (Pixies), Frank Zappa, Tom Verlaine är några jag rankar högt.
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2007/08/15 :  21:21:15  Show Profile Send Lech a Private Message
Mr Guitar såklart.......H.M
MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.
Go to Top of Page

nalle
Member

686 Posts

Posted - 2007/08/15 :  23:34:05  Show Profile Send nalle a Private Message
Robert Fripp är en gitarrist som kan trollbinda både med enkla och mer avancerade medel. Lyssna t.ex. på hans insatser på Brian Enos Another Green world, Fantastiskt.

Har det verkligen hänt nåt sen Edison-rullarna?
Go to Top of Page

Freddie Boy
Member

704 Posts

Posted - 2007/08/16 :  01:27:03  Show Profile Send Freddie Boy a Private Message
Johan Norberg och Tuck Andress. Johan är en mycket duktig gitarrist, han hittar på egna stämningar och får då ett eget sound, han spelar även mycket med öppna stämningar. Kolla in Chaper 2 ´s skivor med Nils Landgren och även med Jonas Knutsson. David Gilmour är oxå en favorit gitarrist mycket bluesig med en härlig känsla. George Benson oxå mycket trevlig gitarrist.

Länge leve Vinylen!
Because Sound Matters.
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2007/08/16 :  07:51:26  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Michael Hedges, Akustisk gitarrist. Som en blandning av ovan nämnde Norberg och Neil Young.

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2007/08/16 :  09:36:39  Show Profile Send Jolojl a Private Message
Ni har glömt en av de största ... Wes Montgomery (varifrån kom den tidiga George Benson ...)!!

Lyssna t.ex. på http://wc06.allmusic.com/cg/amg.dll?p=amg&sql=10:wxfwxqegldje (tyvärr verkar man inte kunna höra mer än 10 sekunder per låt ...). Finns mer på YouTube ...

Och glöm inte Django och Charlie Christian ... Inte så inlyssnad på dem dock ...

Johan

Edited by - Jolojl on 2007/08/16 10:38:50
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2007/08/16 :  11:58:52  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
Här kommer ett urval av "mina" favoriter:

Jimmy Page
Eric Clapton
Jimi Hendrix
Stevie Ray Vaughn
Jeff Beck
Johnny "T" Nitro
Muddy Waters
BB King
R L Burnside
Jimmy D Lane
Jerry Garcia

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif

Edited by - Leif Eriksson on 2007/08/16 12:01:37
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/08/16 :  12:57:26  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
The Edge i U2 tycker jag har en fenomenal förmåga att skapa melodiska och rytmiska komp, stämningar. Han har en spelstil som är ett varumärke och som påverkat många. Kanske inte "guitar virtuoso" som många andra i denna tråd men han har sin plats i musikhistorien.

Sen tycker jag att gitarristen i Marillion (namn?) har en förmåga att alltid ta "rätt" ton, fin känsla för sin roll i kompositionen....

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2007/08/16 :  15:24:23  Show Profile Send Jolojl a Private Message
Tre till som måste nämnas ...

Otis Rush (en av de stora förebilderna för många, t.ex. har Stevie Ray Vaughns grupp namnet Double Trouble från en av Otis låtar ...)
http://www.youtube.com/watch?v=Uy2tEP3I3DM
och lite senare
http://www.youtube.com/watch?v=fmEwQmvZfjk

Buddy Guy (polare med Hendrix, också en av Stevie Ray Vaughans förebilder ... Man undrar om strömmen går genom både honom och förstärkaren ...)
http://www.youtube.com/watch?v=k_rd8y8A2oE
http://www.youtube.com/watch?v=k_rd8y8A2oE

Albert King (min egen favorit ... Också han förebild för SRV ...) Hittade tyvärr inget äldre än 1970 ... Fras från Born Under a Bad Sign: "If it wasn't for bad luck, I wouldn't have any luck at all"
http://www.youtube.com/watch?v=agZUm7IKsmM
http://www.youtube.com/watch?v=VnsOsPZqd2k

EDIT: hade glömt min egen favorit, Albert King ...
Johan

Edited by - Jolojl on 2007/08/17 12:45:44
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2007/08/16 :  15:35:46  Show Profile Send svejk a Private Message
Inledde tråden med SRV
Lonnie Mack Memphis Wham SRVs första platta. Lät såhär tidigt 60-tal Braaa platta

http://www.youtube.com/watch?v=6dbBbzMcdZ4


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

filkingian
Member

716 Posts

Posted - 2007/08/17 :  21:08:47  Show Profile Send filkingian a Private Message
Mina favoriter:

Walter Trout
Mike Bloomfield
Roy Buchanan
Clapton
SRV
Knopfler
Peter Green
Jerry Garcia
Albert King
Hendrix

This space intentionally left blank.™
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2007/08/17 :  23:12:38  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message
Gilmore, Richie Blackmore och Mark Knopfler är väl de som jag sätter upp på min lista. Men naturligtvis finns det även massor av andra bra gitarrister.

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2007/08/17 :  23:19:37  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Tommy Emmanuel är rätt schysst oxå!

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000