Jag har nu provat med en isolerad kabel 2.5mm(lite grov för enda målet)Blev en "luftig lindning" Lindade 5 varv ,då droppade spänningen 0.6v. Skall inhandla 0.75mm i morgon och linda lite tätare o tajtare. /Peter
Har lindat av en 80VA med ca 2x20vAC,där var det oxå 0,3v/varv. Lindade av mer än hälften av lindningen,tyvär gick trafon varmare efter det,inte bra att linda av för mycket.OT
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Beträffande lindningsriktning. Måste man inte ta hänsyn till hur primårlindningen är lindad; jag tänker på "tumregeln" (eller "skruvregeln), beroende på om lindningen görs i medurs eller moturs sett i toroidkärnans riktning? Det inducerade magnetfältet i toroidkärnan får ju olika riktning beroende på hur lindningen är gjord!
MVH Lars G
Den som aldrig misslyckats har heller aldrig försökt.
Det var inte enkelt att hitta lackisolerad koppartråd.. Finns att köpa på Kjell&Co dom hade inget hemma. Efter lite klurande åkte jag till en firma som lindar elmotorer. Där var det jackpott Jag har lindat på 25varv 1.5mm. Då fick jag spänningen att droppa ned till 78v olastat.. Nu är jag äntligen på den säkra sidan /Peter
quote:1: Volt per varv har inget att göra med hur mycket man redan har lindat. Det har att göra med magnetisk utstyrning av järnkärnan.
Spänningsomvandlingen är väl i proportion mot hur många varv man har på sekundär relativt primär? D.v.s. 50 mot 25 varv borde ge halva inspänningen? Mättnaden måste väl vara liknande effektivitet dvs en skalfaktor? Jag kan helt ha missförstått det hela eller så missförstår vi bara varann och menar samma sak