HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Dali Grand
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Calman
Starting Member

29 Posts

Posted - 2002/12/06 :  11:29:54  Show Profile Send Calman a Private Message
har erbjudits att köpa beg Grand.
Någon här som har erfarenhet av dessa?
Typ rekommend förstärkare, prisklass etc..mvh

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2002/12/06 :  11:38:23  Show Profile Send s.m.f a Private Message
Effekten är nog mest avgörande för hur bra det kommer låta.
Bi-ampning är att rekomendera. Annars skulle jag definitivt inte rekomendera under 200watt.

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2002/12/06 :  11:42:45  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Jag har haft ett par Dali Evidence 870 men hört en del på granden. Två viktiga saker du MÅSTE tänka på. Har du ett rum mindre än 20m2 kan du glömma dessa högtalare om du nu inte vill att de ska stå mitt ute i rummet!

En ganska kraftfull förstärkare är att föredra. Det är ju skillnad på watt och watt men den nedre gränsen på 100 watt är nog att föredra.

Prisklass på förstärkare är inte så lätt att svara på, du blir nog tvungen att prova dig fram. Eftersom granden, tycker jag, är svår att matcha ihop med rätt elektronik. Lyckas du med ovanstående har du en ruggigt bra högtalare enligt mitt tycke.
Go to Top of Page

AA
Member

131 Posts

Posted - 2002/12/06 :  11:44:02  Show Profile Send AA a Private Message
Hade ett par för 3-4 år sedan. Drev dom med ett Classe 100W steg och det lät varmt och fint. Spelar med fördel rock.
Köp en strömstark stärkare.

/AA

Genväg till välljud? - Köp en Ducati!
Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2002/12/06 :  13:16:58  Show Profile Send s.m.f a Private Message
en nad s300 klarar av granden, men inte tillfredsställande i mitt tycke. S200 slutsteget gör det bättre, men ändå inte fullgott i mitt tycke. rotel 1090 räckte till, men skulle jag välja skulle jag dela upp det på två 991:or istället. Den kombinationen lät riktigt bra med granden. Det finns givetvis ännu bättre steg att finna, men underskatta inte effektbehovet på granden, det är mitt konkreta tips, återigen.

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000