HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Rolling Stones DSD remastered - Ljudkvalitet?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/08/07 :  07:57:13  Show Profile Send matte76 a Private Message
Hej! Undrar om någon har erfarenhet av de Rolling Stones-skivor som år 2002 släpptes remastrade med sk. DSD-teknik? Remastringen gjordes av Bob Ludwig som ju är en erfaren herre inom cd-mastring.

Det handlar om stones hela 60-talskatalog under Decca. Hur är ljudkvaliteten på dessa, tex i jämförelse med andra cd-utgåvor? De är sänkta till 79 kr/st på tex CDON.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2007/08/07 07:57:50

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/08/07 :  09:50:08  Show Profile Send B-200 a Private Message
Mycket bra utgåvor faktiskt.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2007/08/07 :  12:30:42  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
De har polerat en bajskorv. Inspelningarna låter inte bra från början och då hjälper inte ett mer högupplöst format.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/08/07 :  12:43:48  Show Profile Send matte76 a Private Message
asimov66: På vilket sätt är ljudet bra tycker du?

Björn-Ola: Jag har kollat en hel del på nätet och alla verkar vara överens om att ljudet är betydligt bättre på dessa DSD-versioner än på de tidigare cd-utgåvorna. Att inspelningarna inte är audiofila från början hindrar ju inte att man kan försöka göra det bästa möjliga av det. Musiken är ju utmärkt.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2007/08/07 :  14:49:17  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Du har naturligtvis rätt.

Däremot så ska man inte bedöma hur SACD låter utifrån dessa skivor. Men det är ju en helt annan sak och inte vad du frågar efter.
Jag ber om ursäkt.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/08/07 :  15:14:16  Show Profile Send B-200 a Private Message
ljudet är varsamt restaurerat och har ett analogt ljud på så sätt att det låter mjukt som orginalinspelningarna men med större dynamik än de dåliga cd man ofta finner ute.

mao: det låter som det alltid borde ha gjort.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/08/07 :  15:17:17  Show Profile Send B-200 a Private Message
http://www.cdon.com/main.phtml?navroot=902&session=1

rekommenderas !

EDIT: menade "rolling stones - Let it bleed" eftersom länken ej går direkt dit

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel

Edited by - B-200 on 2007/08/09 20:15:38
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/08/07 :  15:39:45  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Tror faktiskt jag har Beggars Banquet på denna utgåva(DSD)...har för mig det var lagom "smutsigt" ljud. Tyvärr är jag ingen större Stones-fan men, men en skiva ska man ju ha...

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/08/07 :  22:23:24  Show Profile Send matte76 a Private Message
Inte många som har någon uppfattning om ljudkvaliteten på dessa skivor...Stones är ju en av de största grupperna genom tiderna...forumet HALLÅ!!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

lindome
Member

1054 Posts

Posted - 2007/08/08 :  09:48:03  Show Profile Send lindome a Private Message
Köpte faktiskt Beggars Banquet på denna utgåva i förra veckan.
Låter riktigt bra tycker jag, även om det inte riktigt är min musik.

Köpte även Exile on main street samtidigt. Ingen DSD utan nån annan remastring. Helt OK den oxå
Go to Top of Page

Magoo
Member

509 Posts

Posted - 2007/08/09 :  19:26:40  Show Profile Send Magoo a Private Message
quote:
Däremot så ska man inte bedöma hur SACD låter utifrån dessa skivor.


Har DSD något gemensamt med SACD?

Jag har inte hört dessa plattor på vinyl eller någon tidigare CD utgåva så det är lite svårt för mig att säga om det är bättre eller sämre än tidigare utgåvor. Dock så är det bra att de har blivit billiga just nu.

comfortably numb
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/08/09 :  20:03:28  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
Har DSD något gemensamt med SACD?
Det är samma sak fast man kan säga att DSD är ett inspelningsformat som används när man spelar in musiken initialt eller som i det här fallet då man digitaliserar gamla analoga band för att sedan göra en master för SACD.Man kan säga att DSD och SACD är ett slags bitstream till skillnad mot det vanliga som är 44100KHz och 16bitar för en vanlig CD-skiva.
Go to Top of Page

Magoo
Member

509 Posts

Posted - 2007/08/09 :  20:05:33  Show Profile Send Magoo a Private Message
Behöver man någon särskilt typ av spelare för att kunna utnyttja DSD (typ SACD spelare)?

comfortably numb
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/08/09 :  20:19:43  Show Profile Send gcs a Private Message
Jo det ju klart att man då måste ha en spelare som kan spela SACD. Det finns numera en uppsjö med olika spelare och de flesta av dom kan också fungera som en vanlig DVD-spelare. Det finns ett krux med SACD. Det är att man får ut signalen analog och inte digitalt när man spelar SACD.

Edited by - gcs on 2007/08/09 20:21:29
Go to Top of Page

Magoo
Member

509 Posts

Posted - 2007/08/09 :  21:56:07  Show Profile Send Magoo a Private Message
Min DVD-spelare som tjänar som Cd spelare också kommer alltså inte att dra nytta av DSD remastringen, eller? Den är ganska gammal och ska inte enligt databladet kunna spela upp SACD. Men plattorna går att spela iallafall, får jag "bara" vanlig CD kvalitet då?

Vad jag egentligen undrar är om det kommer att låta bättre/annorlunda om jag hittar en CD-spelare som klarar SACD, om man bortser från att alla olika spelare påverkar ljudet i någon grad.

Jag är förmodligen trög men det skyller jag på en lång semester...

comfortably numb
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/08/09 :  22:18:55  Show Profile Send gcs a Private Message
När det gäller SACD skivan med Rolling Stones så tror jag knappast att det kommer att låta bättre. Den stora fördelen med SACD skivor är ju att man kan köpa skivor i 5.1. De här gamla remastrade skivorna typ Stones kommer i bästa fall att vara i SACD stereo, men många av deras gamla skivor är ju inspelade i mono. Det fina med SACD skivor förutom att vissa kan vara i 5.1 det är att dom oftast är skivor av hybrid typ. Det betyder att det också finns ett vanligt CD-skikt som gör att skivan går att spela på en helt vanlig CD-spelare. Du behöver alltså inte tänka på det när du köper en skiva för den går att spela på vilken spelare som helst.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/08/10 :  08:17:12  Show Profile Send matte76 a Private Message
Stones skivor som är DSD remastrade finns både som vanlig CD och som SACD. De jag har köpt och undrar över i tråden är vanliga CD. SACD-varianterna är i pappfordral till skillnad från CD-varianterna och dessutom dyrare. CD-versionerna som är DSD-remastrade kan spelas i alla cd- och dvdspelare och DSD utnyttjas då maximalt.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2007/08/10 :  08:31:18  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
En fråga är om SACD-lagret ställer till problem om cd-läsaren skall se igenom den för att se cd-lagret.
Många rapporterar ju om bättre ljud om man rengör en cd-skiva och vad är SACD-lagret om inte en "smutsig" yta om man inte kan använda den?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/08/10 :  12:17:39  Show Profile Send gcs a Private Message
Skivbolagen brukar använda DSD märkningen som något slags kvalitetsmärkning. Att det står DSD på din CD betyder ju bara att skivan är inspelad eller överförd från analogt till DSD. Sedan har man bearbetat och fört över materialet, konverterat till 44,1KHz/16bitar till en glasmaster och här har man då en vanlig CD-skiva. När det gäller detta med olika skikt så fungerar det så att lasern måste kunna spela med två olika våglängder på ljuset. En för CD-skiktet och en annan för SACD. Normalt sätt så är ju en skiva avspelningsbar även om den är smutsig och t.o.m skadad. Men det är ju alltid bra att diska skivan med lite diskmedel för att få bort fett från fingrar som är det normalt värsta skivan kan drabbas av. När jag köper skivor så köper jag alltid SACD om musiken är inspelad med mer än 2-kanaler. Men om inspelningen är i mono eller vanlig stereo då föredrar jag en vanlig CD eftersom den är billigare.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000