HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Nyheter och HiFi-kalendern
 Hifi-klubben=stormarknad?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

dax
Member

644 Posts

Posted - 2002/12/05 :  23:15:05  Show Profile Send dax a Private Message
Såg precis en reklamfilm på TV med Hifi-klubben. Ska de ge SIBA, ONOFF och de andra höjdarna en match? Frågan är en match i vad?

Do not stagedive at home alone!

dajz
Member

325 Posts

Posted - 2002/12/05 :  23:57:49  Show Profile Send dajz a Private Message
Sämst reklamfilm???
Go to Top of Page

Anton
Klubbmästare eoJeud

1219 Posts

Posted - 2002/12/06 :  00:33:47  Show Profile Send Anton a Private Message
Det positiva kan ju vara att medel-svensson får upp ögonen för att det finns alternativ till OnOff, SIBA etc.

Men reklamfilmen som sådan får en ju att börja undra. För ett par år sedan tyckte jag att HIFI-klubben var seriösa, men nu går det bara utför. Man kan knappast ta dem på allvar så som reklamen är utformad, i alla fall ingen som är insatt i HIFI.

-Den gamla damen som bankar i taket, som ett bevis på att det är bra HIFI när de spelar på Denons minsta integrerade och ett par små stativare.
Vad vill de säga egentligen?

-Att volym som får grannarna att klaga är likvärdigt med bra ljud
-Att inbilla någon att man kan nå den volymen med en dylik anläggning
-Att hemmabio måste avnjutas? på en ljudvolym som får allt på vägarna att trilla ner

Men HIFI-klubben börjar inta positionen som lite ett exlusivare OnOff!
Go to Top of Page

svensson
många inlägg är det....

484 Posts

Posted - 2002/12/06 :  08:55:51  Show Profile Send svensson a Private Message
Karnske vill gubbarna bakom Hi-Fi Klubben tjäna mer pengar??
Och visst skulle jag föredra om mina vänner började handla
hos h-f klubben i stället för Siba od. Då skulle besöken
vara mer givande...


Det börja tidigt, så tidigt jag minns....
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/12/06 :  10:04:14  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Originally posted by Anton

Det positiva kan ju vara att medel-svensson får upp ögonen för att det finns alternativ till OnOff, SIBA etc.

Men reklamfilmen som sådan får en ju att börja undra. För ett par år sedan tyckte jag att HIFI-klubben var seriösa, men nu går det bara utför. Man kan knappast ta dem på allvar så som reklamen är utformad, i alla fall ingen som är insatt i HIFI.

-Den gamla damen som bankar i taket, som ett bevis på att det är bra HIFI när de spelar på Denons minsta integrerade och ett par små stativare.
Vad vill de säga egentligen?

-Att volym som får grannarna att klaga är likvärdigt med bra ljud
-Att inbilla någon att man kan nå den volymen med en dylik anläggning
-Att hemmabio måste avnjutas? på en ljudvolym som får allt på vägarna att trilla ner

Men HIFI-klubben börjar inta positionen som lite ett exlusivare OnOff!


Hej Anton,
det går faktiskt att störa grannarna med en så liten anläggning. Ljudisoleringen i normala hus är faktiskt oftast inte bättre än så. Tänk på hur pass vanligt det är att man kan höra tanter och gubbar när de lyssnar på sina TV-apparater på hög volym, och det är bra mycket mindre ljudeffekt än en liten stereo.

De två andra frågeställningarna är svårare att svara på:

Ettan: Det beror på om man vill spela musiken på realistiska ljudtrycksnivåer. En liten kammarensemble går ju bra. Men min skiva med rymdfärjand discovery i multikanalljud låter mycket fjuttigt på låg volym. Så det beror på alltså.

Trean: Filmljud har ofta MYCKET större dynamiskt omfång än ordinär musik. Ibland när man ställt in en dialognivå som passar bra med normal samtalston så går det bra. När det sedan blir jordbävning, flygplan, explosioner eller annat, då blir det mycket stark ljudtrycksnivå. Om man tycker att det är jobbigt/orolig för grannarna/orolig för att högtalarna ska överleva, kan man komprimera dynamiken hos Dolby Digitalkodade filmer med "night mode".


Merparten av den musik jag skulle vilja spela på önskad ljudnivå, kan jag inte spela mer än 5 sekunder innan grannarna börjar banka i elementen.



Jag har inte sett reklamen än men det ska bli kul att se den nu. Är den på fyran?

Hälsningar Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2002/12/06 :  10:06:23  Show Profile Send ayayay a Private Message
Hifi-klubben tar ett steg ner på "stegen" för att sälja mer. Helt försvarbart, det gäller ju trots allt deras överlevnad. Vi är ju inte tillräckligt många som köper, vi tycker mest. Och det finns det ju inte en enda hifi-affär som kan gå runt på.

"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill
Go to Top of Page

Anton
Klubbmästare eoJeud

1219 Posts

Posted - 2002/12/06 :  13:06:58  Show Profile Send Anton a Private Message
Knoppen:
Jo visst vet jag att man kan spela högt med även små beskedliga system, men så som reklamen var utformad, med kraftig discobas etc, så verkar det som om man försöker inbilla folk att man kan få det att låta så med just den anläggningen. Det tycker jag är att vilseleda en aning. Jag vänder mig även emot att något sådant skulle vara ett bevis på välljud.

När det gäller hemmabio så finns det ju visserligen stor dynamik i ljudet, men att åter igen försöka sälja med "imponator effekt", dvs mycket bas och höga ljudtryck är lite billigt. Enligt min mening handlar hemmabio om mycket mer än bara hög volym, som ju är väldigt beroende på vilken typ av film man ser på.

Sedan tycker jag att en del filmer är överdrivet mixade, allt för stor dynamik kan ju faktiskt skada hörseln. Ser man en explotion på film, vill man ju inte att den skall återges realistiskt.

Jag är av uppfattningen att en reklamfilm skall vara saklig, oavsett vad den gör reklam för.

Reklamen har jag f.ö. sett på 3:an
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/12/06 :  14:17:53  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Originally posted by Anton

Knoppen:
Jo visst vet jag att man kan spela högt med även små beskedliga system, men så som reklamen var utformad, med kraftig discobas etc, så verkar det som om man försöker inbilla folk att man kan få det att låta så med just den anläggningen. Det tycker jag är att vilseleda en aning. Jag vänder mig även emot att något sådant skulle vara ett bevis på välljud.

När det gäller hemmabio så finns det ju visserligen stor dynamik i ljudet, men att åter igen försöka sälja med "imponator effekt", dvs mycket bas och höga ljudtryck är lite billigt. Enligt min mening handlar hemmabio om mycket mer än bara hög volym, som ju är väldigt beroende på vilken typ av film man ser på.

Sedan tycker jag att en del filmer är överdrivet mixade, allt för stor dynamik kan ju faktiskt skada hörseln. Ser man en explotion på film, vill man ju inte att den skall återges realistiskt.

Jag är av uppfattningen att en reklamfilm skall vara saklig, oavsett vad den gör reklam för.

Reklamen har jag f.ö. sett på 3:an



Då ska jag kolla på trean ikväll.

Mina synpunkter var mest allmänna.

Jag misstänker nu av din ord att döma att reklamen är överdriven. Vi som förstår och vet det handlar om missleds ju inte. Problemet är "Svensson" (ej du Svensson) som inte vet så mycket om HiFi. Chansen är ju dock betydligt större att de kommer ut med något som låter bättre från HiFi-klubben än den vanliga stormarknaden i alla fall. Det är väl mest för att locka kunder in till butikerna och sedan handla(?), det är väl syftet med den mesta reklamen.

Hårshampo, bilreklam, matreklam, den mesta reklamen är för mig kraftigt överdriven. Men det är bra om den är lite kul också, t ex ICA:s reklam har visst underhållningsvärde, Alladinask... .

Hälsningar Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts

Posted - 2002/12/06 :  14:28:31  Show Profile Send Björn N a Private Message
Hmm har Hifiklubben valt att "ga ner pa skalan" eller har dem tvingats att gora det for att Onoff och siba blivit battre?

Jag gissar pa det senare!!
man kan hitta massor av riktigt bra hifi/hemmabio grejer dar, faktiskt.

//Bjorn

Optimist. punkt slut.
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/12/06 :  16:44:05  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Både Sony och Pioneer har ju produkter som inte är helt pjokiga

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2002/12/06 :  17:09:10  Show Profile Send Rebo a Private Message
Håller med Knoppen att ICAs reklamer nu är rätt kul. Tänk er ett liknande reklamkoncept fast i HiFi-handlar miljö. Det vore nått för HiFi-klubben

Edited by - Rebo on 2002/12/06 17:10:10
Go to Top of Page

Anton
Klubbmästare eoJeud

1219 Posts

Posted - 2002/12/06 :  18:15:44  Show Profile Send Anton a Private Message
Ja att de gör reklam för sig är det inget fel på, men jag tycker att det skulle kunna göras på bättre sätt än vad som nu skett.

Men jag kanske är extra petig då man gör reklam om något som jag värdesätter, hade reklamen gällt tandkräm eller blöjor hade jag inte brytt mig nämnvärt.

Jag tyckte det såg ut som om det var "film-freak-citat-mannen" från Canal+ reklamen som medverkade, så jag hade stora förväntningar första gången jag såg reklamen. Men tyvärr vart det ju inte så bra.

Att fler får upp ögonen för Hifi ser jag bara som positivt, så lite heder åt Hifi-klubben.

Go to Top of Page

10
Member

732 Posts

Posted - 2002/12/07 :  11:51:01  Show Profile Send 10 a Private Message
http://www.hifiklubben.se/show.php?folder=118
Go to Top of Page

n/a
deleted

776 Posts

Posted - 2002/12/07 :  17:03:08  Show Profile Send n/a a Private Message
alltså. jag e ju partisk.

men har dom gjort dom där på någon personalfest eller?

//Jonas

Insyltad i branschen via Ljudmakarn
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2002/12/12 :  09:24:26  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Dom där filmerna var faktiskt bland det sämsta jag har sett i hela mitt liv.

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/12/12 :  10:06:46  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message


JAG som reklammedveten tycker att ICA alltid haft den bästa
reklamen, det känns lite som mamma ICA... så bra...
Lite männmskliga.

ICA i helhet dvs reklamen är helrätt.

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

JM
Member

533 Posts

Posted - 2002/12/12 :  21:32:36  Show Profile Send JM a Private Message
Vad alla gnäller på Hifiklubben ! Jag tycker att dom har många bra produkter, och mot mig har dom alltid varit trevliga.

Dessutom så tycker jag att deras reklam är lite rolig ! Fast ICA's är ju roligare förstås... ;)

Mvh/Janne

Att mäta är att veta !
Go to Top of Page

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2002/12/12 :  22:16:52  Show Profile Send Terminator a Private Message
Jag vågar påstå att Hifi-klubbens reklam inte är till för att locka en enda av det här forumets besökare till deras butiker. Hade den varit det hade de nog valt att annonsera i de vanliga blaskorna istället för en tv-kanal som når ca 50% av Sveriges befolkning. Givetvis är det ett misslyckande för dem ifall den får folk att avstå från att handla där men dess primära syfte måste ju vara att locka dit en ny grupp köpare.
Go to Top of Page

svensson
många inlägg är det....

484 Posts

Posted - 2002/12/13 :  09:22:34  Show Profile Send svensson a Private Message
Terminator.... gick in på din hemsida....
den där kabelhärvan måste du göra något åt....


Det börja tidigt, så tidigt jag minns....
Go to Top of Page

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2002/12/13 :  14:14:54  Show Profile Send Terminator a Private Message
quote:
Originally posted by svensson

Terminator.... gick in på din hemsida....
den där kabelhärvan måste du göra något åt....





Du är välkommen. Personligen så har jag inte hört skillnad oavsett kablarnas placering.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000