HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 behöver hjälp att färdigställa en McGyver NOSdac
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

regner
Member

899 Posts

Posted - 2007/08/03 :  11:20:34  Show Profile Send regner a Private Message
Jag har kört fast!
Någon som har byggt dacen som skulle vilja hjälpa mig lite?
Maila mig på mikael_regner@hotmail.com så skickar jag några bilder på så längt jag har kommit.

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/08/03 :  11:46:54  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Du har mail.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2007/08/06 :  12:43:24  Show Profile Send regner a Private Message
tack för hjälpen Bernt.. det börjar arta sig. :)

Några sista frågor till någon kunnig när Bernt inte verkar vara tillgänglig... på PSU kortet så hittar man 4 st gröna skruvanslutningar. på vardera finns det 3 st anslutningar och där står det 41, 42 och 43. på ena sidan ansluter man trafon och på andra sidan 220v och dac kortet. Vilken av 220v och dackort ansluts till vilken? I mitten finns det även en blå med 2 st anslutningar, hur ska den anslutas? (just nu så sitter det en kabel som går från den ena anslutningen till den andra)

Edited by - regner on 2007/08/06 12:44:54
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2007/08/06 :  12:55:00  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Ström in - säkring - switch - trafo - trafo in - kondensatorer + motstånd - ström ut

Förstod inte din förklaring, men sådär skall det vara :)

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2007/08/06 :  16:06:36  Show Profile Send regner a Private Message
då hänger jag med... :) men.. vad är + och - på utgången? (41, 42 eller 43)
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2007/08/06 :  18:30:09  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Har inga nummer på mina men du kommer se ena piggen går mot jordplan (eller minus) och inte till motstånden. Om vi nu har samma nätdel :)

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2007/08/06 :  20:58:19  Show Profile Send regner a Private Message
då var den igång då.. men fungerar gör den inte. :\ efter man satt på den så hörs enbart ett halvsvagt brus.. efter ca 15 sekunder kommer ett mycket högt tjutande ljud som sjunker i frekvens ganska snabbt. som ett bakvänt frekvenssvep.
Någon som har någon aning om vad som kan vara fel?
Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2007/08/06 :  21:01:00  Show Profile Send regner a Private Message
jag har inte lött i det nedre dac chipet på dac kortet än utan det sitter löst i ickretshållaren. men den bör väl få kontakt på alla pinnar ändå så... felet kan väl ändå inte ligga där?
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2007/08/06 :  22:22:57  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Absolut. Du behöver bara löda ihop eventuellt stackade dacar.
har du ställt in strömmarna med vridpottarna?

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2007/08/06 :  22:47:52  Show Profile Send regner a Private Message
de 18 stackade dacarna är ihop lödda men den första dacen är inte fastlödd på kortet utan sitter lös i "hållaren".
några strömmar har jag inte ställt in... hur många volt ska de vara kalibrerade till?
vågar jag ha dacen igång och kalibrera vridpottarna medans den har sitt "frekvens svep" spel?
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/08/06 :  23:23:07  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
3,85 volt på utgången innan kondingen kör jag. Och 8 volt in till dacarna.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2007/08/07 :  00:46:19  Show Profile Send regner a Private Message
jag blir verkligen inte klok på det här... snart så ger jag upp!

oavsett hur jag vrider på potten närmast dacarna så får jag ingen spänning när jag mäter. På den andra så får jag ca 7 volt och det spelar ingen roll hur mycket jag vrider på den, det ändras inte. de 2 övriga kretsarna med 3 pinnar vardera (närmast den andra potten) på kortets baksida blir pottheta och likaså dacarna... jag har verkligen noll koll men.. är inte något väldigt fel!?
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/08/07 :  07:10:51  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Mellan vilka punkter mäter du?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2007/08/07 :  11:52:36  Show Profile Send regner a Private Message
mellan de 3 lödpunkterna som finns på pottarna. (det känns som att jag har testat alla kombinationer som går) Jag förmodar att en är till jord och de andra 2 är före och efter justering av spänningen!?

Edited by - regner on 2007/08/07 11:54:17
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2007/08/07 :  12:02:34  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Det där låter lite knepigt i mina öron. Två ben till jord och ett ben till Vout på stabben. Vad kör du för stabb? Kolla databladen ifall det ger en indikation på hur det bör vara.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/08/07 :  12:28:18  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ena tåten på multimetern ska du alltid sätta mot jord. Sedan mäter du alla andra punkter jämfört med jord. Jag brukar sätta en kabel med klämmor på lämpligt jordat ställe, sen får den sitta där medan jag mäter allt möjligt.

När du justerar ena poten så ska du mäta spänningen efter stabiliseringen, inte på poten. Efter stabben ska du ställa in 8 volt. På poten blir det det det blir, det är inte där du ska mäta.

När du justerar andra poten så ska du mäta spänningen på utgången från dacen, inte på poten.

Och som sagt, hela tiden jämfört med jord.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2007/08/09 :  18:38:35  Show Profile Send regner a Private Message
jag har verkligen tagit mig vatten över huvudet här så jag ger upp. Tack för hjälpen ändå alla.
Tråden kan låsas.

Edited by - regner on 2007/08/09 18:39:58
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/08/09 :  19:09:13  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Var bor du? Kanske någon kan hjälpa dig med det sista lilla, du är ju nästan färdig.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2007/08/09 :  19:29:10  Show Profile Send regner a Private Message
du har PM Bernt. :)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000