HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Köpa i peking ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

matsj
Member

937 Posts

Posted - 2007/07/30 :  16:58:35  Show Profile Send matsj a Private Message
Morsan åker till peking / kina på fredag o frågade mig igår om hon skulle köpa något till mig. Jag är inte så hemma på vad kineserna kan erbjuda, är inte så sugen på blåa kläder o svart mössa som de går runt i .

mats

1W=115db.

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2007/07/30 :  17:21:15  Show Profile
Allt finns ju bara du vet var du ska leta, köp några golf-set kanske?! Brukar farsan göra och kränga hemma för många gånger priset.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Magoo
Member

509 Posts

Posted - 2007/07/31 :  13:02:18  Show Profile Send Magoo a Private Message
Är inte filmerna billiga där borta? Alltså de som är "väst" producerade, de som är kinesiska är säkert billiga de oxå men jag vet inte om man har någon behållning av dem om man inte kan språket.

comfortably numb
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2007/07/31 :  13:50:23  Show Profile
Billiga borta, men gratis hemma...

Det är garanterat piratkopior om dom är billiga, riktiga retailskivor är inte såå mycket billigare, så du kan lika gärna tanka hem så slipper du släpa på plasten

Kläder såklart, billigt billigt, och bra grejjer om man hittar de rätta butikerna.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/07/31 :  15:24:18  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Man brukar skämtsamt säga att även fast kineserna kör 3 skift, så får de bara ut resultat för 2 skift,,, Det lär vara på natten som att "pirat" görs.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2007/08/01 :  09:42:34  Show Profile Send regner a Private Message
film och musik är oftast så kallade "hongkong kopior", och om jag inte mins helt fel så är de helt lagliga i kina. Köper man dem i butik så får man lägga till några kronor men då medföljer ett ordentligt fodral.) Det är tryckta skivor det är frågan om så ljud/bild ska inte gå att skilja från orginalen. Fodralen är av papp typ, och personligen så föredrar jag dessa framför våra plastfodral alla dagar i veckan. I butik kostar cd skivor 12-15kr st och film hittar man billigast hos gatuförsäljare för 5kr och uppåt.

annars är tv spel billigt. När jag är i kina så brukar jag alltid köpa den senaste konsolen. Första gången blev det ett relativt billigt fabriks chippat ps2 med 60spel. (hamnade sammanlagt på 500kr lägre än vad jag hade fått betala för en ochippad konsol här i svedala) Nu senast så blev det xbox360 premium för 1500kr lägre än lägsta priset i sverige.

Så länge man håller sig ifrån de stora "märkes" gallerierna så är kläder snorbilligt. Jag har hunnit beta av så gott som alla marknader för replika kläder i peking och favoriterna är new yabaloo market (new är viktigt att pointera för chaffisen. annars så hamnar man vid en grossistmarknad) och silkmarket underground. (den ligger under marken strax efter silkmarket)
Hongqua (perlmarket) är även en självklarhet för smycken (pärlhalsband, där 50kr här 1000kr) och lite av varje. Efter perlmarket hittar man stans bästa marknad för leksaker och tvspel. (tvspel är dock billigare på new yabaloo market)

Ett prisexempel: canada goose chilliwack i mycket bra kvalité: 160kr. (butikspris här i sverige 5000kr)

Annars är datorer och foto ganska billigt. Och det hittar man på den GIGANTISKA marknaden silicon vally.

Se förresten upp för ipod kopior. 190kr för 8gig är för bra för att vara sant. igentligen så ligger de på 1 eller 2gb. Samma gäller minneskort och usbminnen, så se upp.

Tyg och siden är för övrigt otroligt billigt. täcken, kläder, överkast, kuddar.. tja..det mesta i sidenväg finns att köpa och det till otroligt låga priser.

Listan på vad som kan köpas billigt i kina kan göras lång, mycekt lång så det enklaste svaret är, ALLT. det gäller bara att veta vart man ska leta och att man är duktig på att pruta. :)
Go to Top of Page

secanbj
Member

641 Posts

Posted - 2007/08/01 :  10:18:56  Show Profile Send secanbj a Private Message
Regner: har du några tips på var och om det är bra pris på vacumrör?

/Anders
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000