Author |
Topic |
|
johmi
Member
215 Posts |
Posted - 2007/07/30 : 11:04:50
|
Ingmar Bergman har tyvärr gått bort idag. RIP
|
|
iroise
Member
1753 Posts |
Posted - 2007/07/30 : 11:14:10
|
Oj då, ja, han var ju gammal så det var dags, kanske. IB är/var en man som man har haft förstånd att uppskatta mera utomlands än här hemma, mycket stor i vida världen, faktiskt en av de mest kända svenskarna. Själv älskar jag två filmer framför andra och det är "sjunde inseglet samt Fanny o Alexander" ingen har väl som han dragit byxorna av borgeligheten och visat bakom kulisserna, skulle då vara lars Noren med sin trilogi, även den fantastisk. I Fanny o Alexander framställer Bergman en diabolisk person fö präst och spelas av J Malmsjö på ett helt fantastiskt sätt. Vila i frid tillsammans med Fellini och de andra mästarna. |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2007/07/30 : 22:23:57
|
Det bra är att man nu man slipper fler överarbetande ""Djupa" "skitfilmer av honom.. Det tråkiga är för hans familj. Sorgen känns säkert även om hans ålder väl lite idikerade trotts allt att livet började gå mot sin ände....
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ
1035 Posts |
Posted - 2007/07/30 : 23:46:38
|
Det var länge sen jag såg en Bergmanfilm, men jag minns de snygga brudarna, det härligt långsamma tempot och biljakterna. Nä, biljakterna minns jag inte.
Skulle gärna se nån av hans filmer ikväll. Jag skålar för Ingemar, med kallt och blekt kaffe. |
heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house |
Edited by - Ronnie_Ericsson on 2007/07/30 23:48:07 |
|
|
iroise
Member
1753 Posts |
Posted - 2007/07/31 : 00:30:55
|
Klart som mayro säger att en del filmer inte var så rafflande men inte tycker jag att de var överarbetade snarare hände det absolut ingenting, däremot var de två jag tidigare nämnde bra och speciellt Fanny o al... var både rolig och begåvad! |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2007/07/31 : 00:56:21
|
Fyra Oscars... Bergman är oerhört respekterad i hela världen, kollade för skojs skull några amerikanska tidningar. Herald Tribune, förstasidan. Washington Post, förstasidan. USA Today, förstasidan. Det finns nog ingen jämförbar svensk i berömmelse.
Jag måste nog erkänna att jag aldrig begripit mig på hans verk. Men "Hets" är ju en film jag minns i alla fall. Den var riktigt otäck. Annars var tydligen Bergman mest teatermänniska, och chef för dramaten ett tag. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6796 Posts |
Posted - 2007/07/31 : 08:20:53
|
Jag håller med Bernt vad han skriver om Bergman. Hets är en otäck film en riktig skräckis som visar mobbare.
Att man tycker att Bergmans filmer är tråkiga förstår jag långsamma som tusan. Men jag har fått det förklarat en gång av en elev varför det är så, Bergman visar vardagen även på film sådär släpande och gråtråkig som den kan vara. Vi har istället vant oss vid snabba hollywoodsklipp där det skall vara action i varje filmruta annars är det tråkigt, men hur många lever ett sådant liv förutom i fantasin.
Efteråt har jag sett Bergmans filmer på ett annat vis och börjat uppskatta dem.
Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
iroise
Member
1753 Posts |
Posted - 2007/07/31 : 11:17:13
|
Där slog du huvudet på spiken, hade inte kunnar säga det bättre själv |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2007/07/31 : 11:33:17
|
Jag såg Hets den första gången när jag var runt 10 år gammal Stig Järrel som annars var en rolig figur fullkomligt skrämde skiten ur mig. Än idag mår jag fysiskt dåligt när jag ser den filmen, alltså har Bergman lyckats !
Jag har sett 4-5 filmer och visst är många djupa och gråa men överlag är det mycket bra draman. Han hade ju sin egen stil och var ganska ensam om den minst sagt. Även om vi Svenskar kanske tycker lite sisådär om hans filmer så var han större än vad vi tror han var.
|
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
B-200
fd. asimov66
4687 Posts |
|
Magoo
Member
509 Posts |
Posted - 2007/07/31 : 12:09:11
|
Han var en storkonstnär den där Bergman, men det är ju alltid svårt att bli profet i sitt hemland. Hans filmer kräver lite mer av publiken och det är nog därför som de betraktas lite gråa och tråkiga av dem som förväntar sig hollywoodproduktioner.
Skönt att det finns de som inte gör mainstreamgrejer! Frid över hans minne. |
comfortably numb |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2007/07/31 : 16:14:28
|
Hörde så mycket om det där sommarprogrammet han gjorde, jag blev nyfiken.
Så nu lyssnar jag på det via webradion, P1. http://www.sr.se/P1/ Vilket bra program! Och det passar fint på Hififorum, det är ju ett rent hyllningsprogram tillägnat musiken. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
|
Topic |
|