HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vad avgör invinkling med olika högtalare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2007/07/29 :  23:23:13  Show Profile Send Roq a Private Message
Det har jag undrat. Olika högtalarmärken rekommenderar olika grader (eller ingen) av invinkling för bästa ljud.
Det måste väl ha med diffraktionsmönster från baffeln att göra? Annat?
Själv ska jag ta tag i mer experimenterande med detta då jag gick på tillverkarens råd + att jag lyssnade själv och höll med när jag ställde upp burkarna för några år sen.
Sen dess har jag blivit nyfiken på att trixa med uppställningen igen och även om man är nöjd kanske det ju alltid går att förbättra ljudet...

NAD Jonas
Starting Member

35 Posts

Posted - 2007/07/29 :  23:27:00  Show Profile Send NAD Jonas a Private Message
Hej
Kan du kort förklara vad diffraktionsmönster från baffeln är för något?
(Hoppas jag inte sabbar din tråd)

MVH Jonas
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2007/07/30 :  00:23:47  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Diffraktionsmönster har att göra med vågrörelsers fysik, närmare bestämt hur vågor breder ut sig i tid och rum och hur dessa adderas eller subtraheras beroende på var i rummet man mäter/lyssnar/ser.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Diffraktion

http://en.wikipedia.org/wiki/Diffraction (engelska, lite mer fullständig och har bättre bilder som förklarar fenomenet, kolla in på bilderna. Vågfysik är det som gör att vågorna alltid slår in mot stranden på en ö även på läsidan.)


Jag tror rumsakustiken samt lyssningsavståndet påverkar i kombination med varandra, samt troligtvis även diffraktionsmönster som blir ännu mer komplex av de första reflektionerna från väggar, golv och tak.

Diffraktionsmönster kan ju också uppstå i höjdled eller sidled beroende på elementens placering och kring delningsfrekvenserna.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2007/07/30 :  09:38:22  Show Profile Send Micke Y a Private Message
En tydlig effekt av olika invinkling är att du får mer eller mindre av diskant eftersom det elementet sprider ljudet mindre än de övriga. Vissa tillverkare kompenserar frekvensgången för en viss grad av invinkling så att den är optimal för t.ex placering rakt fram.

Högtalare med lite ljust ljud mår ofta bra av att riktas lite bort från örat, antingen genom att korsas framför eller bakom lyssningspositionen.

Invinkling påverkar ofta mängden studsar ljudet gör och som ger reflexer som ligger nära (i tid= dåligt) det ursprungliga ljudet.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2007/07/30 :  10:23:01  Show Profile Send Roq a Private Message
Bra med lite förtydligande LeoArietis.
quote:
Jag tror rumsakustiken samt lyssningsavståndet påverkar i kombination med varandra, samt troligtvis även diffraktionsmönster som blir ännu mer komplex av de första reflektionerna från väggar, golv och tak.


Precis, fast högtalartillverkaren vet ju inte hur det ser ut i just ditt rum och det var däför jag undrade hur de kunde ge generella rekommendationer om hur deras högtalare skall vridas.
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2007/07/30 :  10:41:01  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Roq:
quote:
Precis, fast högtalartillverkaren vet ju inte hur det ser ut i just ditt rum och det var däför jag undrade hur de kunde ge generella rekommendationer om hur deras högtalare skall vridas.
Seriösa högtalarkonstruktörer och -tillverkare har förmodligen provat högtalarna i så pass många och olika rum att de har bra koll på hur högtalarna normalt ska placeras för att ge ett bra resultat.

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2007/07/30 10:42:04
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/07/30 :  11:24:35  Show Profile Send marens a Private Message
Hur högtalarna bör vinklas har ganska lite med rummet att göra egentligen utan har mest med direktljudet från högtalarna till lyssnaren att göra. Därför spelar rummet mindre roll.

Om högtalarna mår bra av att vinklas ut från lyssnarna (mer rakt fram) beror väldigt mycket på vilken typ av ljushet ljudet har. Många högtalare som har problem med ljushet har det vid andra frekvenser än de högst upp i toppen som minskas med utvinkling. Då kan det (och gör det ofta) att det blir värre om man vinklar ut högtalarna. Det är alltså inget bra generellt tips tycker jag att vnikla ut "ljusa" högtalare, tvärtom får man ofta en mer komplett klang som kompenserar upp frekvensområdena kring de ljusa områdena om man vinklar in högtalarna mot lyssnarna.
Go to Top of Page

Stingray
Semesterfirare

115 Posts

Posted - 2007/07/30 :  11:52:56  Show Profile Send Stingray a Private Message
Med mina högtalare händer flera sker när jag vinklar in dom jämfört med rakt fram:
Rösten blir mindre stabil i mitten.
Mellanbasen minskar lite i nivå.
Ljudet släpper bättre från högtalarna.
Så för min del funkar det bäst med en liten invinkling, bara så ljudet släpper.
Jag vet inte vad Focal rekommenderar.
(JM Lab Electra 936)
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/07/30 :  13:05:45  Show Profile Send gcs a Private Message
Man kan tänka sig att ett diskantelement är som en spotlight.Alltså är det lämpligt att vinkla högtalaren så pass att man träffas av de höga frekvenserna på lyssningsplatsen. Det är samma sak med en mikrofons känslighet i ett polärdiagram. Här kan man se att mikrofonens känslighet för de högsta frekvenserna oftast skjuter ut som en smal spik.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/07/30 :  13:33:16  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
Hur högtalarna bör vinklas har ganska lite med rummet att göra egentligen utan har mest med direktljudet från högtalarna till lyssnaren att göra. Därför spelar rummet mindre roll.

Om man hanterar första reflexen från sidoväggen spelar rummet inte jättestor roll... Är däremot förstareflexen kraftig (och tids-tät) kan en högtalare med kraftig differans mellan on och off axis ge stora skillnader i och med invinkling. I nån mening har rummet betydelse, men det är mer av en indirekt natur. Lite hönan och ägget.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/07/30 :  13:48:39  Show Profile Send marens a Private Message
Ja, det kan man säga. Men jag vill nog påstå att om högtalarna står för nära sidoväggen så är det alltid effektivare att hantera det problemet genom att flytta högtalarna alternativt dämpa sidoreflexen jämfört med den lilla skillnaden en invinkling normalt ger. Det påverkar för en normal högtalare det mest kritiska frekvensområdet för lite med undantag för högtalare av mer dipolliknande karakrtär kanske.
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2007/07/30 :  14:23:05  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Beror också bl.a. på att diskantelement har dom värsta uppbrytningarna rakt fram i regel. Så att vinkla in dom så att dom precis spelar mot där man sitter kan göra att du får mest dist. Att man vill ha dom stående rakt kan bero på att dom samverkar med bakomvarande vägg. Jag har mina invinklade så att dom korsar varandra ca en halvmeter framför huvudet.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/07/30 :  15:07:10  Show Profile Send gcs a Private Message
Harry_up! Vad menar du med dist. I mitt vardagsrum står den högra högtalaren mycket nära en bokhylla. Därför fungerar den som en ljudfälla och reflexerna fastnar bakom böckerna. Vid den vänstra högtalaren har jag fritt space c:a 2,5m till en fönstervägg som inte heller verkar störa. Avståndet till väggen bakom högtalarna är 2,5m. Ja det här är ingen ideal lösning men som jag ser det den ända tänkbara. Jag har gjort lite inmätningar och funnit att diskanten blir sämre vid lyssningsplatsen 2,5m bort, om jag inte vinklar högtalarna. Jag har i förra veckan beställt en grafisk EQ som jag ska installera nu i veckan och sedan göra nya mätningar.
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2007/07/30 :  15:34:02  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Jag menar mekaniskt uppkommen dist på grund av uppbrytningar i membranen. Och oavsett typ är den värst rakt fram.
Det du refererar till är förmodligen att nivån sjunkit men det behöver ju inte betyda att det egentligen låter sämre.
I ett livligt rum kan det vara för mycket diskant men att man tilltalas av det eftersom det får en att tro att ljudet blir mer öppet. Men verkligheten, dvs den akustiska är i regel klart mörkare och mer dämpad än vad en stereo spelar. Eftersom örat är känsligt för distprodukter så får du mera höger-mitt-vänster stereo där du kan höra var högtalarna står och mindre rymd i stereobilden.
Har du testat att vinkla förbi högtalarna så dom korsar sig kanske en halvmeter framför dig?

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2007/07/30 :  19:00:04  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Stingray: Har du provat med kraftig invinkling? Hade själv 926 innan. Jag själv tyckte diskanten blev mildare då.

Sen beror ju mycket på hur långt, hur brett du har mellan högtalarna m.m Man får prova en jäkla massa Men så skall väl hifi vara.

Om man ser emot mina nya Mårten så följer jag företagets rekomendationer och det funkar skit bra. Placerar dom närmare bakväggen och väldigt lite invinkling. Får en bred ljudbild med bra punch i basen. Bara 20cm gör en jäkla skillnad i basen på mina mårten. Lycka till!
Go to Top of Page

Stingray
Semesterfirare

115 Posts

Posted - 2007/07/30 :  21:40:39  Show Profile Send Stingray a Private Message
Jag har provat det mesta. Väldigt liten invinkling blir bäst. Diskanten är helt underbart silkeslen sedan jag bytte kabel, (som det står om i en annan tråd: haksläpp för under 200:- ... läs den!)
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/08/06 :  11:28:56  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
Har du testat att vinkla förbi högtalarna så dom korsar sig kanske en halvmeter framför dig?

Jo jag har testat och det blir sämre för mig. Jag förlorar djupet i stereobilden samtidigt som de olika instrumenten grötar ihop sig. Jag menar att det blir svårare att lokalisera sådana instrument som är pannade mitt i mellan center och ytter. En annan sak som man också förlorar är dom motfaskomponenter som ger stereo reverb och rymd. Det senare gäller nästan bara moderna inspelningar där man gillar att experimenterar med surround liknande ljud i stereo.
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2007/08/06 :  12:02:08  Show Profile Send Adagio a Private Message
Det är väldigt olika med olika högtalare, en del ska stå rakt fram, andra med svag invinkling, ytterligare några ska stå on axis medans en del ska korsa 1/2 till 1m framför lyssnaren tex SF. I mitt fall med SF blir alla parametrar mycket bättre vid denna extrema invikling. Jag tror att kantiga högtalare i regel mår bra av en relativt moderat invinklin medans mjukt formade högtalare ska vinklas kraftigt. En mjuk rundning gör ju att ljudet följer med runt hörnet och ökar spridningen medans en skarp(helst45graders)kant gör att ljudet släpper och begränsar spridningen.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/08/06 :  13:01:54  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
En mjuk rundning gör ju att ljudet följer med runt hörnet och ökar spridningen medans en skarp(helst45graders)kant gör att ljudet släpper och begränsar spridningen.


Adagio: Så är det inte. En mjuk rundning gör att diffraktionen (alltså att ljudet tenderar att spridas ut från kanterna på högtalaren) delas upp på en större yta istället för en skarp kant vilket gör att lite högre frekvenser får ett jämnare spridningsmönster (hur höga frekvenser och i vilken grad beror på avrundningsradien och hur elementen sprider ljudet). Det gör inte att högre frekvenser sprids mer runt högtalaren, det är bara sättet de sprids på som ändras.
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2007/08/10 :  22:56:47  Show Profile Send Adagio a Private Message
Aha, det låter rimligt. Alltid lär man sig något nytt.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000