Author |
Topic |
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2007/07/28 : 01:19:46
|
I morse hade jag det tvivelaktiga nöjet att sitta still i trafiken en timme på väg ut från London. Detta pga en lastbil som vält i en rondell.
Det märkliga med de hela var lastbilen vält när den svängde till höger i rondellen och hamnat på HÖGER sida, dvs. på något sätt så hade den vält mot INSIDAN. Det normala är väl annars att tippa över på motsatt sida som man svänger mot om det går för fort.
Det var en in mindre lastbil (men det var en lastbil, ingen skåpbil) utan släpp, dock var den rätt hög så den var kanske rätt "tippbenägen".
Min fråga är: Kan någon gissa hur detta gått till? Vad gjorde föraren för att lyckas med detta (om man nu antar att han inte gjort det medvetet)? Väldigt snedlastad?
(man har tid att tänka på mycket när man sitter still en timme) |
|
Nykmark
Member
379 Posts |
Posted - 2007/07/28 : 02:37:36
|
Han kanske kom på i sista sekunden att han höll på att missa utfarten från rondellen och svängde för hastigt så att han tippade?
Antingen det, eller så körde han över en Morris Minor och välte, Morrisen blev så skraj att den smet såklart.
|
Det är du som avgör om din anläggning låter bra! |
|
|
Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ
1035 Posts |
Posted - 2007/07/28 : 02:47:46
|
Tja.. den kanske körde en för skarp vänstersväng i rondellen och började välta, men tippade inte över förrän den skulle svänga ut, åt höger). *snillen spekulerar* |
heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house |
|
|
edison
N.A.udiophile
2529 Posts |
Posted - 2007/07/28 : 07:00:13
|
Ronnie_Ericsson: Vänstertrafk i Storbritannien väl...då borde han ju svänga vänster för att ta sej ur rondellen..(?)
------------
Hur det kan gått till...kanske han fick sladd och hävde den för kraftigt så han drog ikull av retursladden?
|
SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300 (Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad. |
Edited by - edison on 2007/07/28 07:00:41 |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8604 Posts |
Posted - 2007/07/28 : 07:58:25
|
Punktering? |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2007/07/28 : 13:53:27
|
Den kanske låg på "rätt" sida och tippades up så kraftigt/klantigt vid bärgningen att den välte över på "fel" sida
M |
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2007/07/28 : 14:29:26
|
Som Edison redan påpekat så kör folk på fel sida här, dvs. han skulle behövt svänga vänster för att komma ur rondellen.
Mace: Nej, olyckan hade precis hänt när vi kom så bärgaren hade inte kommit på plats ännu; polisen höll just på att stänga av vägen när vi kom (hade vi kommit 30 sekunder tidigare hade vi kunnan smitta förbi).
Punktering låter som en rimlig teori. Fast det här tillhör nog ett av de mysterium jag aldrig kommer få veta lösningen till då jag knappast kommer få se olycksrapporten.
|
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2007/07/28 : 16:18:10
|
Kommit in i rodellen för fort,,, kommit upp på hjul,,,varit på väg över på yttersidan(vänster) och sen parrerat,, och fått en retur som skickade omkull honom på högersidan,,
Det trodde iaf svågern, som kört mycke lastbil. |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
sladd
Member
3028 Posts |
Posted - 2007/07/28 : 18:40:06
|
Har också körkort med en massa bokstäver i, låter som en pendelrörelse, alltså som Zalve berättar om.
För 25 år sedan hade jag en kamrat som parkerade sitt ekipage på vägrenen på vårkanten för att slå en drill. Efter en minut hör han ett brak, då han vänder sig om har hela vägrenen gett vika och 22 meter bil + släp låg prydligt på sidan i diket
För 2 år sedan åkte jag efter ett högt släp in mot Karlskoga i knappt 100 knyck. Plötsligt far däckrester omkring, släpet åker ned precis utanför asfalten, tar tag, åker upp igen med ett ryck, lägger sig på sidan i säkert 80 knyck, välter och kanar liggande på på tvären över hela vägbanan... Lasten är som tur är frigolit, hela vägen ser ut som julafton mitt i sommaren.
I vintras, efter Hifiturnén i Norrland åker jag mellan Sveg och Mora söderut på natten på 45:an. I Ämådalen gör vägen en riktig nedstigning till en liten bro, där är 50-skyltat. Samtidigt gör vägen en 90 graders krök och sen klättrar det på lika brant uppför igen. När jag kommer i natten i snögloppet ser jag på långt håll blå och orange ljus nere i dalen. Mycket riktigt, därnere har en långtradare kommit söderifrån nerför backen, kanat utför slänten och plöjt 40 meter rätt in i ungskogen och ligger parkerad på sidan utefter Ämån.
40 meter, hm... I somras var vi på Lapplandssemester och jordgatan han plöjde är kvar
Tung trafik är kul...
mvh . |
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
|
|
guy gadbois
Member
2415 Posts |
Posted - 2007/07/28 : 19:56:50
|
Retursladd och pendelfenomen verkar troligt, såg detta en gång i chikanen innan långa rakan på mantorp då en äldre bmw 2002 med dåliga dämpare fick konstig pendelrörelse i ingången till chikanen, välte och hamnade på "fel" sida. Hade jag inte legat bakom och sett detta i realtid så hade jag aldrig klurat ut hur han hamnat där.... |
Min anläggningstråd |
Edited by - guy gadbois on 2007/07/28 19:58:05 |
|
|
|
Topic |
|