The Leafs
Member
387 Posts |
Posted - 2007/08/02 : 08:37:34
|
Jag är själv mycket nöjd ägare till Quad 12L2. I samband med att jag köpte dessa hade jag möjlighet att göra en kort jämförelse med den "gamla" versionen.
Trots att det ska handla om en helt ny högtalare enligt tillverkaren, med nya element och filter så fann jag inte några jättestora skillnader mellan dem. Men det fanns en del hörbara skillnader
Basen tyckte jag var en gnutta stramare på L2, lite bättre definierad. Små skillnader dock.
Diskanten är ännu bättre på L2. Lite mer....."energirik"....i brist på bättre ord. (L2:orna får dock inte vinklas in för mkt mot lyssnaren. De kan i vissa fall i mina öron faktiskt bli lite jobbiga i diskanten om de vinklas in för mkt.)
Mellanregistret? Ptja, rösterna får enligt mig en ännu bättre närvaro i L2:orna. Återigen små skillnader men märkbara. Röståtergivningen är i de gamla burkarna mkt mkt bra, i L2:orna är de enligt mig på gränsen till fantastisk för prisklassen.
För 5.700 SEK är de ett kap....
|
"Inget avstånd är för långt för ett vällovligt syfte... exempelvis att se och höra på Quad." - Greensleeves |
|
|