HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Arvikafestivalen 2007
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

myskankan
Member

177 Posts

Posted - 2007/07/24 :  02:02:37  Show Profile Send myskankan a Private Message
Så var det dags för ännu en Arvikafestival. Jag måste erkänna att mina förväntningar inte var höga. AF har ändrat lite för mycket på vilka sorts band dom bokar. Trancen är nästan helt borta, till min stora besvikelse. Vad skulle jag nu göra när det inte fanns några konserter jag ville se?? Gå och se dom ändå så klart. Tror det blev 25-30st för mig på 3 dagar. Kanske lite för många. Som tur är får synthen och annan elektronisk musik fortfarande stor plats på festivalen.

Torsdagen började med Maia Hirasawa på Andromeda. Mest bara för att höra något medans jag åt. Visste inte vem hon var förens hon spelade And I found this boy. Den låten hade jag hört på radion innan. Mätt och belåten gick jag ner till Apollo för att se Mustasch.



Senaste låten Double Nature hade hört ett par gånger innan. Inte något jag skulle köpa men live kanske det fungerar. Det gjorde det också. Stannade inte hela tiden för jag ville höra lite av Vomitory också som spelade på Lyran. Varför jag ville det vet jag inte för Vomitory är verkligen inte något jag tycker är bra. Nu vet jag till nästa gång i alla fall. Tillbaka till Mustasch då?? Nej, råkade gå förbi Orion där Imajica spelade. Den enda gruppen som spelade trance på Orion detta året. Inte helt i min smak, en del bra slingor fanns det. När Imajica var klara gick jag till Andromeda och hörde lite på Wendy McNeill innan Iambia började sin spelning på Lyran. Nu började festivalen för mig. Efter lite tekniska problem så körde dom igång (så var det ofta på Lyran, ljudet var inte det bästa heller). Helt ok tyckte jag. Ingen speciellt med själva framförandet eller någon nyskapande musik. Bara enkel sjysst ebm. Hann med en låt med Within Temtation innan det var dags för Portion Control.



Video: http://s176.photobucket.com/albums/w189/pottfisken/?action=view¤t=2657733d.flv

Dessa legender var ett av måstena på festivalen. Synd att dom fick spela på Lyran, tycker att dom förtjänade en större scen. En av mina favoriter detta året med både gamla och nya låtar. Hardman från senaste skivan Filthy White Guy blev jag glad för att dom spelade. En snabb vätske-paus och sen var det Frontline Assembleys tur att gå på Apollo-scenen.



Full fart från början till slut. Verkligen en ösig spelning. Låtarna som spelades var: Vigilante, Liquid Separation, Bio-Mechanic, Maniacal, Internal Combustion, Millennium, Unleashed, Social Enemy, Plasticity, Mindphaser. Nästa konsert blev Nouvelle Vague på Andromeda.



Video: http://s176.photobucket.com/albums/w189/pottfisken/?action=view¤t=7c2c6e0b.flv

Detta är ett coverband, fast inte som alla andra. Tänk er New Order - Blue Monday i en... ja, bossanova?? version. Dead Kennedy#180;s - Too Drunk to fcuk, Joy Division - Love Will Tear us Apart, Depeche Mode - Just can#180;t get Enough och en massa andra. Helt underbart. Varför har jag inte lyssnat på dom innan? Kvällen avslutas med Dj Anneli på Orion. Psytrance ska hon väl spela. Men jag vet inte riktigt vad jag ska kalla det. Tråkig intetsägande dunkadunka med alldeles för många breaks. Inget som imponerade mig.

Fredagen började med mat och Shout Out Louds på Apollo. Frozen Plasma var det första bandet för dagen som jag var intresserad av. Gick till Lyran när jag hade ätit klart. Tyvärr föll det mig inte alls i smaken. Alldeles för smörigt och lätt. Visst det kan funka ibland också, men nu blev det bara fel. När dom vara klara så var det dags för Dark Tranquillity på Apollo.



Stannade bara halva tiden för jag var fruktansvärt trött. Jag drog mig tillbaka och sov en timme istället. Hocico på samma scen ville jag inte missa eller vara trött på.



Video: http://s176.photobucket.com/albums/w189/pottfisken/?action=view¤t=fe37b072.flv
Video: http://s176.photobucket.com/albums/w189/pottfisken/?action=view¤t=2f63a3cc.flv

Det var ungefär som jag hade väntat mig. D.v.s riktigt bra. Med Odio En El Alma, Untold Blasphemies, Born to Be Hated och Forgotten Tears kan man inte gå fel. Synd att dom inte fick den stora scenen bara. Hade varit underbart att se dom där. Lite konstigt också i.o.m att Hocico har varit det mest önskade bandet flera år i rad. Nåja, bästa detta året var det. I Am X på Andromeda stog på tur och det var verkligen bra. Varför jag gick efter en halvtimme för att se In Flames på Vintergatan ångrar jag mig lite för idag.



Gjort är gjot och hade dom spelat Ordinary Story när jag var där hade det kanske vägt upp lite. The Tough Alliance var nästa band. Dom får man ta dom som dom är. 2 killar som hoppar runt på scenen en halvtimme. Slår på lite trummor och krälar lite på golvet. Musiken är helt ok i alla fall. Får jag chansen att se dom igen så är jag där. Det är inte en dålig show dom har. Som avslutning denna kväll har vi Infected Mushroom. Varför jag stod ut med hela spelningen är ett mysterium. Bust a Move väckte visserligen några roliga minnen till liv, men annars så var det helt värdelöst. Ni som tycker om deras senaste skivor och Amit#180;s rappande om en taxidriver hade säkert skrikit av lycka. Jag däremot blev besviken.

Lördagen började inte så bra. Missade Menticide och Ida Maria. Såg Necro Facility på Andromeda som var bra. Lite fel tid bara, dom kunde spelat lite senare tycker jag. Missade Emil Jensen, fast jag kom upp i tid till Svenska Akademien på Apollo.



En bra spelning som vanligt. Inte bland dom bästa, men det är alltid kul att se dom live. Slagsmålsklubben på Vintergatan var väl så där.



Har aldrig tyckt att dom gör så bra musik. Malmö Beach Night Party och Övningsköra är dom ända som jag fastnat för. Publiken på Arvikafestivalen verkar vara av en annan uppfattning.



Sen var jag på Sabaton på Adromeda en sväng. Helt klart bättre än vad jag trodde. Efter det så såg jag Ashbury Heights på Lyran. Lite problem med sången annars så var det bra. Helt klart ett synthband att ha öronen på. En sväng till Zeigeist på Andromeda innan Kloq#180;s spelning på Lyran. Dom var riktigt bra den korta tid dom spelade. Varför dom bara spelade en halvtimme vet jag inte och en större scen än Lyran borde dom också fått spela på. Men men, Apoptygma Berzerk på Apollo stog på tur.



Inte som jag hade förväntat mig. En gitarrist och en trummis på scen. End of the World var kul att höra live i alla fall. Lite mindre gitarr hade jag önskat. Nu fanns det inte mycket kvar att välja på denna festival. Mitt val blev VNV Nation på Vintergatan, inte direkt en av mina favoriter. Men jag blev positivt överaskad. Sångaren började prata om en gång när dom spelade i Lund så sjöng publiken Små Grodorna, givetvis så gjorde alla det nu också. Ett par bra låtar spelades. Tyvärr vet jag inte vilka det var. En ganska bra avslutning på festivalen, även om jag hellre hade sett Hocico där istället.

Som sammanfattning var det inte en av dom bästa festivalerna jag har varit på, bra men den hade inte det där sista som behövs för att göra en perfekt festival. Hocico, Portion Control och Nouvelle Vague är nog dom tre bästa detta år. Nästa år vill jag ha mer trance och att inte den elektroniksa musiken ska bli åtsidosatt till dom minde scenerna.

Mycket musik och intryck på en och samma gång, har ni frågor så ställ dom gärna.
För mer info om banden www.arvikafestivalen.se

Nature never did betray the heart that loved her...

Nästan alla mina skivor Min anläggning

Edited by - myskankan on 2007/07/24 02:48:03

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2007/07/24 :  11:31:56  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Härligt repotage med massor av kul bilder. Tack.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

short_cuts
Member

560 Posts

Posted - 2007/07/27 :  23:58:48  Show Profile Send short_cuts a Private Message
Tack f en bra recension!
Avis att jag missade Hocico - hade oxå velat återse VNV - dem e bst i små lokaler så får du chansen att se dem i den miljön så missa inte!

People shouldn't be treated like objects. They aren't that valuable.
P. J. O'Rourke
Go to Top of Page

myskankan
Member

177 Posts

Posted - 2007/08/01 :  17:15:48  Show Profile Send myskankan a Private Message
Ja, Hocico var riktigt bra. Har för mig att dom även spelade den nya singlen, About a Dead. Nytt album är också på gång.

Nature never did betray the heart that loved her...

Nästan alla mina skivor Min anläggning
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2007/08/03 :  19:30:33  Show Profile Send Cyber a Private Message
Kul med ett trevligt reportage från värmlandsskogarna....

/Cyber
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000