HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Eminence 15, beta, gamma, delta, kappa, rock?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2007/07/23 :  03:05:43  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Kollar lite på eminences 15-tummare, inte bredbandare utan baselement. Någon här med erfarenhet av skillnaden mellan de olika elementen?
Att de blir dyrare för varje bokstav ner i grekiska alfabetet fattar jag. Kommer att sätta den i en öppen baffel för att spela frekvenser ner till ca 35-40 Hz. Knappast högre än 200-400 Hz.

Beta15 ser ju billig ut (<800kr per styck på autema), men är det något att ha eller är det skräp? Pengar i sjön eller helt ok grej? Någon undre gräns jag inte bör passera vad gäller eminence och användning i öppen baffel?

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.

emil
Member

586 Posts

Posted - 2007/07/23 :  08:25:19  Show Profile  Visit emil's Homepage Send emil a Private Message
Kolla in Kappa 15LF finns på www.thomann.de för dryga tusenlappen.

Tror denna har längre slaglängd än beta och dom övriga billigare eminence serierna.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/07/23 :  11:19:03  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Ja Eminence är lite intressant och man skulle nog kunna göra en stativare eller liten golvare med deras 10 tummare tillsammans med nån liten hornladdad diskant. Känslighet runt 95...

Nått mumsigt tillsammans med nån söt liten rörstärkare...

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2007/07/23 :  13:18:27  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Ja just det, kappa-serien ser ju lovande ut!
KAPPALITE 3015LF ser ju fina och prisvärda ut de ockå. Musikerhögtalare (basist), så varför inte. Ca 40Hz resonans passar nog bra, neodym, känslig. Svenska thomann.de har den inte, men engelska och tyska... kanske kan man övertyga dem om att skicka även till sverige?

SIGMA PRO 18A-2, en liten smygare med rätt mycket lägre Fs (28 Hz). Bred topp mellan 1k och 2k. Resonans från något eller "beaming"? Men delningen hamnar ju en bit under där, så det kanske skulle gå ändå. Med en sån kanske man skulle kunna strunta i subwoofer överhuvudtaget?

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.

Edited by - zix on 2007/07/23 13:21:02
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2007/07/24 :  16:30:22  Show Profile Send ohmega a Private Message
zix: Ett eminence bestyckat bygge - i och för sig med lite annan inriktning...men verkar ju inte helt oävet
http://www.jumpingcactusloudspeakers.com

Vilken bas du skall använda dig av beror väl på vilken typ av högtalare du tänkt att bygga....15-tummaren i "beta"-serien har jag setts avändas i många OB-system...

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2007/07/24 16:31:15
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2007/07/24 :  21:43:47  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Fräcka högtalare, aluminium! Helt annorlunda än det jag tänker mig, men kul.
Naeh, det är ju det där med Qts. 0.39 för kappalite, 0.29 för 18-tummaren. Det ligger kanske lite lågt för öppen baffel om man nu inte vill använda en massa korrektion? I fallet med W- och H-subwoofrar har det ju ofta rekommenderats Qts runt 0.5-1.0 för att man inte ska behöva kompensera så mycket. Men W-bafflar är ju inte riktigt samma sak som detta. Till exempel behöver de här elementens frekvensgång se bättre ut vid höga frekvenser än såna som ska sitta i W-bafflar eftersom jag kommer att dela högre och antagligen flackare också. Hur ser det ut med hög-Q-element och olika typer av distorsion vid högre frekvenser? IM-dist till exempel? Kappalite har ju rätt fin frekvensgång enligt databladet, men... Bra prestanda även vid lägre signalnivåer vore också väldigt bra.

Känslighet och sånt är ju viktigt, men runt 95dB bör räcka. Vad för andra parametrar bör man tänka på?

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.

Edited by - zix on 2007/07/24 21:55:17
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2007/07/25 :  00:54:13  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Har läst lite mer nu. Hitta info på internet har man blivit bättre på med den här hobbyn... synd att jag inte löder så mycket bara... nån gång, nån gång...

Martin King har till exempel använt 2 stycken eminence alpha 15 för att fylla en Lowther. Den funkade bättre för honom än en dyrare bas.

Man kanske kan tänka sig en kombo av hög Qts och låg?

Om man tänker sig att lägga delningen lite högre upp, säg 300-400 Hz. Sen en relativt låg Qts neo-woofer (eller kanske gammal eller ny alnico-woofer för basister) för frekvenserna ner till ungefär 100. Sen tar man Eminence alpha eller beta 15, eller en Big Ben 15 för frekvenserna mellan 40 och 100. Inte bandpass för alnicowoofern utan enbart lågpass. Så får eminence liksom "fylla på" neråt, men får hjälp av en mer exakt woofer i övre bas/mellanregistret. En 3.1-vägare, heter det så?
En eminence alpha eller beta är ju inte så himla dyr. Inte big ben heller, iaf inte i USA.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2007/07/29 :  13:12:41  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
En eminence alpha eller beta, blir det nog, senare i höst. De får inte riktigt plats på den tilltänkta OB:n som det ser ut nu... tror ändå mer på att först sätta dit en mer musikalisk och njutbar woofer för lägre mellanregister/bas ner till ca 100 Hz. Och då finns det billigare alternativ än Kappalite o.dyl, även om den säkert är bra.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2007/07/29 :  13:44:45  Show Profile Send ohmega a Private Message
En teaser

http://web.mac.com/scress1958/iWeb/Steves_Tube_Trials/FostexFest.html

Skrolla ner till drygt halva sidan..basen där är vad jag läst på annat forum just en Beta 15-tummmare

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2007/07/31 :  08:02:12  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Det ser inte alls dumt ut hörru. Det kommer högst sannolikt att bli ett par eminence beta 15.
Jag väntar dock lite med inköp av dessa basar, har hittat en annan kul bas som måste prövas först. Kolla OB-tråden, jag fortsätter där nu.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

Stefanolo
fd. Stogi

396 Posts

Posted - 2007/08/07 :  10:05:54  Show Profile Send Stefanolo a Private Message
Tjenis Six!

OB-bacillen är mycket smittsam. Går också och funderar på ett kommande projekt.

Hittade ett mycket smart förslag på hur du kan få in två Eminence Beta 15" i öppen baffel utan att konstruktionen blir för hög/bred. Vet inte hur den konstruktionen skiljer sig ljudmässigt från en variant med basarna "platt på baffeln" på höjden eller bredden.

Se länk: http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=&threadid=69401

OBS! Inte Eminence 15" på bilderna.

/stefan
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2007/08/08 :  14:50:37  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Intressant med sättet att ändra Qts genom inkoppling av seriemotstånd. Det kanske man kan utnyttja... Borde man inte öka Qts om man till exempel ger sig på att skära lite i spindeln så att den blir medgörligare? För Eminence Beta behövs det väl knappast, men kanske för Jensenbasarna, som också ska dit.
Annars liknar ju den OB:n väldigt mycket Orion. Man borde få en del "orgelpiperesonanser" från den där basuppställningen, det ser ut att vara en variant på H-baffel. Men den lär ju gå lågt...

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.

Edited by - zix on 2007/08/08 16:11:35
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000