HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 avantgarde acoustic solo - och andra horntips?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/07/20 :  20:07:35  Show Profile Send OcA a Private Message
Sitter och slösurfar och hittade dessa pjäser! Aktiva rakt igenom med 12" bas och 25mm diskant, allt hornladdat givetvis...

Någon som lyssnat eller vet vem som säljer dem och vad de kostar (för mycket förmodligen...)

Verkar grymt häftiga och kanske något för nån som vill ha drag i musiken och realistisk dynamik?

Finns det liknande lösningar från andra tillverkare?

Edit: Ändrade topic så att jag kan få tips om andra hornhögisar med!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!

Edited by - OcA on 2007/07/20 20:49:15

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/07/20 :  20:09:44  Show Profile Send mayro a Private Message

Där har du fart o fläkt kan man säga. Avantgarde lägger inga fingrar emellan på den pungten..

Edit
Ta dig en tur över till Hans i Danmark och lyssna. Hans är kanontrevlig och tar emot med stor glädje då man besöker honom..Så tror jag alla har ansett efter besökt honom.. och Avantgarde är skoj burkar att erfara live..

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2007/07/20 20:11:51
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/07/20 :  20:20:18  Show Profile Send OcA a Private Message
Såg att de ligger på runt 5-6000 pund i England, vilket är en rätt rejäl peng, men å andra sidan slipper man stärkare osv, räcker med en bra signalkälla med inbyggt försteg egentligen...

Verkar vara något överjävligt drag i dem iaf vad man läst på nätet!

Frågan är om det blir skramligt och skrikigt till mina metal-plattor?

Danmark är lite långt borta tyvärr... Bor i Norrköping nämligen...

Någon som vet om de finns i Sverige?

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2007/07/20 :  20:32:35  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Vet ingen som har Avantgarde i Sverige utan det är Artsound i Danmark som gäller.
Men Akkelis har Operas hornhögtalare som fått bra kritik och är lite mer rätt i pris kanske.

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/07/20 :  20:43:32  Show Profile Send OcA a Private Message
Tja, priset i sig är väl inte det viktigaste, tyckte mest att dessa såg så jäkla häftiga ut och att de har inbyggd stärk är ett plus.

Men tack för tipset, ska kolla upp dem!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2007/07/20 :  20:49:02  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Jag har hört Avantgarde och de låter skitbra till rätt musik. Kan inte hitta något som låter så dynamiskt och levande. Sen tycker jag att de kan bli lite för skrikiga när det är väldigt aggresivt i musikstycken som ex.

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2007/07/20 :  20:49:42  Show Profile Send svejk a Private Message
Finns ialla Duo utanför Örebro i Odensbacken

http://www.hifimusic.se/?p=showItem&id=869


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/07/20 :  20:57:59  Show Profile Send OcA a Private Message
Skrikigt vill jag inte ha, men det kanske är en grej man får räkna med med denna typ av högtalare? Jag har ingen aning, har aldrig lyssnat på horn, men det är just den dynamiska förmågan som kittlar mig...

Vill inte ha en slamrig diskant tex, det värsta jag vet...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/07/20 :  21:17:29  Show Profile Send mayro a Private Message

Då muse hade sina så kan jag väl påstå att det var sällsynt bra på rock.. och där talar vi Dio på hög volym med rysningar av välust..

Asså det spelade sablars så bra faktiskt....TUNNNNNGT o bra...

och DET var en klar överaskning kan man lätt påstå att sådan musik skulle lira med bravur... men musemannen grejar att småtrixa till sina grejor så dom lever gott..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2007/07/20 :  21:18:35  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Jag upplever det att det kan låta som lite dist. Men jag måste höra dem mer för att göra en helt rättvis bedömning. Dock så är det verkligen så att man kan ta på artistern och orkestern i rummet.

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/07/20 :  21:20:04  Show Profile Send OcA a Private Message
Mayro -> Låter ju inte dumt alls!

Vill ha ett jävla klipp rent utsagt, men det får inte bli för påstridigt och kantigt om ni begriper vad jag menar... Enda gången jag har kommit i kontakt med horn är i PA-sammanhang och där kanske lite av mina fördommar härstammar ifrån...

Matchning är ju kritiskt som vanligt, men med dessa Solo så är ju förstärkarbiten redan avklarad... Fattas bara en riktigt bra källa att mata med!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

UnBeliever
100.000-klubben

1353 Posts

Posted - 2007/07/20 :  21:38:29  Show Profile Send UnBeliever a Private Message
Om Avantgarde återger dist så finns den på skivan. De är bland de mest avslöjande högtalare jag har hört. På gott och ont.

Solo med en källa med inbyggt försteg var ett seriöst alternativ för mig innan jag köpte UNO. Det finns de som har fått ruggigt bra resultat med ML 390s, AA Capitole, eller exempelvis en USA-Droplet (som har volymkontroll). Om du kan leva utan fjärrvolym så är Benchmark ett hett tips. Minimalismen i en sån anläggning tyckte jag var väldigt tilltalande!

De Omnibus Dubitandum Est

Min anläggning:

Avid Volvere SP | OL Zephyr | Lyra Delos
Lumin D2
Accuphase E-460 med AD-20
Respons Grand Artist MC
Solid Tech Hybrid | Cardas / NordOst / Shunyata
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/07/20 :  21:44:59  Show Profile Send OcA a Private Message
Unbeliever -> Är lite det spåret jag är inne på... Mindre prylar = bättre ljud... Men sen kostar de ju en slant också! Å andra sidan kostade mitt system ungefär lika mycket, eller mer att köpa, så det kanske inte är helt uppåt väggarna. SKulle gå att få tag på ett par SOLO för runt 50-60k sek vilket är helt ok med tanke på att jag slipper köpa stärkare att driva med.

Finns ju de som kör med stora iPOD och SOLO! Har fått fantastiska recensioner med den konfigen... Rätt ballt!

Bra CD med vettig volym borde gå att hitta rätt enkelt, men sedan ska den ju passa ljudmässigt också.

Lite synd att de inte verkar finnas för demo i Sverige bara... Har Avantgarde nån sorts prispolicy som ger samma pris oavsett marknad eller går det att hitta dem billigare i exempelvis Tyskland?

Vore kul med lite mer ingående beskrivning av vad man kan förvänta sig från Avantgarde-burkarna? Själv har jag ett relativt litet rum, så tror att SOLO räcker till mer än väl...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

UnBeliever
100.000-klubben

1353 Posts

Posted - 2007/07/20 :  21:53:07  Show Profile Send UnBeliever a Private Message
OcA:

Maila Hans på ArtSound

ArtSound

Han kan garanterat svara på alla frågor du har om Solo.

Mvh, Ola

De Omnibus Dubitandum Est

Min anläggning:

Avid Volvere SP | OL Zephyr | Lyra Delos
Lumin D2
Accuphase E-460 med AD-20
Respons Grand Artist MC
Solid Tech Hybrid | Cardas / NordOst / Shunyata
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/07/20 :  21:57:22  Show Profile Send OcA a Private Message
Unbeliever -> Beat you to it!
Drog iväg ett mail för några minuter sen... Ska bli spännande att få lite mer på fötterna!

Sedan att de är rysliga snygga är ju ingen nackdel!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

UnBeliever
100.000-klubben

1353 Posts

Posted - 2007/07/20 :  22:02:48  Show Profile Send UnBeliever a Private Message
Den här lösningen tycker jag är skitsnygg:


De Omnibus Dubitandum Est

Min anläggning:

Avid Volvere SP | OL Zephyr | Lyra Delos
Lumin D2
Accuphase E-460 med AD-20
Respons Grand Artist MC
Solid Tech Hybrid | Cardas / NordOst / Shunyata
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/07/20 :  22:12:42  Show Profile Send OcA a Private Message
Riktigt coolt! Är de känsliga med placeringen tro? Med tanke på hur de är monterade i det där rummet verkar det inte som så...

Nu har det börjat snurra i skallen igen... Men det är bara roligt att ha lite projekt!

Fast ett försteg är nog väldigt nödvändigt ändå med tanke på att det inte bara är CD'n som ska kopplas in till högtalarna...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

UnBeliever
100.000-klubben

1353 Posts

Posted - 2007/07/20 :  22:17:52  Show Profile Send UnBeliever a Private Message
Capitolen på bilden har ingångar så det räcker för de flesta... Både digitala och analoga.

De Omnibus Dubitandum Est

Min anläggning:

Avid Volvere SP | OL Zephyr | Lyra Delos
Lumin D2
Accuphase E-460 med AD-20
Respons Grand Artist MC
Solid Tech Hybrid | Cardas / NordOst / Shunyata
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/07/20 :  22:19:15  Show Profile Send OcA a Private Message
Trevligt! Kostar väl ett par månadslöner får man anta?

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

UnBeliever
100.000-klubben

1353 Posts

Posted - 2007/07/20 :  22:25:35  Show Profile Send UnBeliever a Private Message
De brukar gå att hitta runt 40k begagnade, nypriset ligger väl på ca 80k

De Omnibus Dubitandum Est

Min anläggning:

Avid Volvere SP | OL Zephyr | Lyra Delos
Lumin D2
Accuphase E-460 med AD-20
Respons Grand Artist MC
Solid Tech Hybrid | Cardas / NordOst / Shunyata
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/07/20 :  22:31:38  Show Profile Send OcA a Private Message
Smakar det så kostar det...

Klämbox och bra DAC kanske? Men då är vi där med förstegsproblematiken igen...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

UnBeliever
100.000-klubben

1353 Posts

Posted - 2007/07/20 :  22:38:57  Show Profile Send UnBeliever a Private Message
Dac1 har ju 3 digitala ingångar samt volymkontroll. Finns säkert fler bra alternativ.

De Omnibus Dubitandum Est

Min anläggning:

Avid Volvere SP | OL Zephyr | Lyra Delos
Lumin D2
Accuphase E-460 med AD-20
Respons Grand Artist MC
Solid Tech Hybrid | Cardas / NordOst / Shunyata
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/07/20 :  22:51:37  Show Profile Send OcA a Private Message
Kan ju bli nästan hur bra som helst det här...

Det som ska kopplas in är ju CD, DVD och dator. Allt går att koppla digitalt hemma hos mig, med liten brasklapp för att koppla datorn, har hört att det kan förekomma lite halvskumma jordkonstigheter när man kopplar datorn från en annan elkrets till stereon?

Fjärr är ju tyvärr en rätt stor nödvändighet eftersom jag är för lat för att springa fram och tillbaka...

Edit:

Ett litet systemförslag kom uppdykandes i mitt huvud...

Dator med hela CD samlingen inlagrad i bra kvalitet -> klämbox -> digitalt ut till valfri bra DAC -> Avantgardeburkar

Om DAC'en även är begåvad med fler ingångar är det ju inte omöjligt att lyckas få med DVD'n och satelitboxen heller...

Har säkert skrivits spaltmeter om klämboxen på forumet, så jag ska söka först och fråga sen, men vad jag förstår så är volymregleringen på den digitala sidan ingen höjdare? Nån form av bitreducering eller liknande? Således bör klämmisen stå på max och DAC'en ta hand om volymen, vilket innebär lite motion när man springer fram och tillbaka mellan soffa och stereohyllan - kanske man kan må bra av iofs...

Var landar vi med denna lösning då? Dator har jag redan, men en ny disk behövs för att få plats med allt. Kostnad? 2000:- för en duktigt stor. DAC? Tja, mellan 5-15 papp kanske beroende på om det är nytt eller begat. Högtalare? Vet ej ,men runt 60 papp kanske? Totalt mellan ca 70-75 papp. Vad har jag lagt ut so far på det system jag har idag? Ungefär samma pengar om inte mer... Tror nog att det nya alternativet är dels smidigare och dels roligare... Ombyte förnöjer!
Man slipper en jäkla massa elektronik, man slipper massa kablar, man får all musik ett knapptryck bort, men man måste sköta volymen "Flinta style" - kan jag leva med!

Vilken färg ska jag ha på hornen då....

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!

Edited by - OcA on 2007/07/20 23:18:37
Go to Top of Page

UnBeliever
100.000-klubben

1353 Posts

Posted - 2007/07/20 :  23:32:56  Show Profile Send UnBeliever a Private Message
Lycka till!

De Omnibus Dubitandum Est

Min anläggning:

Avid Volvere SP | OL Zephyr | Lyra Delos
Lumin D2
Accuphase E-460 med AD-20
Respons Grand Artist MC
Solid Tech Hybrid | Cardas / NordOst / Shunyata
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/07/20 :  23:43:41  Show Profile Send OcA a Private Message
Tackar tackar! Får se hur det ekonomiska ska lösa sig bara... Får väl kränga en av bilarna i värsta fall...

Måste ju dock få provlyssna dem innan jag bestämmer mig, så det får väl bli en resa till Copenhagen inom en snar framtid!

Tror inte jag har några problem att sälja av mina övriga komponenter iaf, lär gå rätt snabbt!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2007/07/20 :  23:59:45  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Krellen känns lite overkill. Si sådär flera hundra watt overkill... :)

Slösurfing är dyrt btw....

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile


Edited by - Hinken74 on 2007/07/21 00:00:29
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.83 sekunder. Snitz Forums 2000