HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Nån som kan sin ZZ Top? Letar albumversion.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2007/07/19 :  15:14:25  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Fick för längesedan en kopia av cd´n 'Best Of ZZTop' (1977) av en lös polare. Gillar den mycket och skulle nu till att köpa originalet för att må moraliskt bättre.

Men när skivan från Warner Bros. åker i släden och spelar så låter det inte ens i närheten av samma!? Intrumenten är omkastade (inte på samma ställen ljudbildmässigt som på kopian), inget eko och INGEN - jag säger INGEN - dynamik... Vad i helv...?

Jagar ner polaren och vill kika på hans original - han hittar inte skivan naturligtvis.

Alltså så måste kopian jag fått vara av en annan version på samma skiva? En omastrad, tidigare släppt eller liknande. Den "nya" jag fick verkar kopiöst tillrättalagd och slät...


Så är det någon som vet med sig om det finns olika varianter av denna skiva? Best Of ZZTop - 10 Legendary Texas Tales.

/M

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2007/07/19 :  17:08:44  Show Profile Send boombox a Private Message
Kan inte min ZZ Top men blev nyfiken och googlade lite. Om det är denna så ser det ut att kunna finnas på åtminstone 3 olika labels. Har inte sett några kommentarer om de är olika versioner dock.
1977 på London Records
1984 på Warner Bros
2004 på Rhino

http://music.msn.com/album/?album=29446377&menu=review
http://www.answers.com/topic/the-best-of-zz-top-2004?cat=entertainment
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2007/07/19 :  18:45:36  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Ok. Det där hjälpte ju till en hel del. Tack.

Kan ju räkna bort släppet från Warner Bros -84, som jag tyckte lät inge vidare. Jag får kolla ifall Rhinos, som verkar vara tillgängligare än London Records (kan ju säkert ge sig faen på att det då är London Rec. som är den jag jagar).

Tusen tack igen.
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2007/07/19 :  18:50:39  Show Profile Send svejk a Private Message
Kolla även pressning USA press brukar låta bättre


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2007/07/19 :  19:50:32  Show Profile Send Passerati a Private Message
Köp iaf inte ZZ Tops Greatest Hits album från -92.
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2007/07/19 :  22:54:47  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
'Greatest hits' är inte samma som 'Best of', nej.
Go to Top of Page

Zeebop
Member

84 Posts

Posted - 2007/07/21 :  13:19:49  Show Profile Send Zeebop a Private Message
Ugh!

De gjorde helt otroliga missgrepp när de släppte ZZ Top's -70tals katalog på CD.

Inhandlade "Tejas" på CD och den är snudd på olyssningsbar!
Trummorna är helt förstörda av att de försökt mixa fram ett svulstigt och processatt -80talssound.
Helt otroligt kasst! Inte speciellt diskret gjort heller.
De måste ha fått en Eliminatorhybris eller nåt.

Extra komiskt blir det när man läser vad det står på backsleven:
" ... We have attempted to preserve, as closely as possible, the sound of the original recording."

Roten till det onda verkar vara ZZ Top-boxen "Six Pack" (-87).
Där albumen, First Album, Rio Grande Mud, Tres Hombres, Fandango, El Loco, och Tejas då, ingick.
tydligen ha fått samma sorts hemska trumljud... remixat - mer eller mindre.
Albumen från "Six Pack" släpptes senare som vanliga enkel album (-90).


Men av nån lustig anledning så slapp albumen "Delguello" och "Best Of ZZ Top - 10 Legendary Texas Tales"
den här behandlingen... De ska ha släppts tämligen orörda. Vad kan jag hitta iallafall.
Köpte "DelGuello" isamma veva som "Tejas" och det verkar stämma, den låter helt okey.
Alltså inte samma groteska trummix. Ska se om jag har möjlighet jämföra "DelGuello" med en vinylutgåva.

Så det kanske är en pressningsfråga i ditt fall isåfall.
Men att det kan skilja så mycket på olika pressningar!?

Största problemmet är att hitta förstahandsinformation om utgåvorna.
Känns som man har missat nåt...

CD-släpp av Fandango och Tres Hombres har släppts 2006, remastrade av Bob Ludwig.
Oremixade.

Men skulle gissa att andra problem dyker upp... någon som har hört skivorna?


/z
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2007/07/21 :  13:32:30  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Jag kan inte tänka mig att det rör sig om olika pressningar i detta fallet, för det är en väldig skillnad. Det låter ommixat. Trummorna har ingen snärt/dynamik och instrumenten är inte på samma ställen som på den andra skivan jag har.
Go to Top of Page

Zeebop
Member

84 Posts

Posted - 2007/07/21 :  14:37:20  Show Profile Send Zeebop a Private Message
Precis, håller med... bara det jag hittar inte nån info om att "Best Of..." ska ha blivit remixad!

Ska bli intressant se vad du kommer fram till... hoppas det löser sig!

/z
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/07/25 :  10:03:58  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message

Warner-versionen på vinyl låter helt OK. Inte audiofil direkt, men OK.
Sång och gitarrer låter elektriskt förstärkta som sig bör. Trummorna låter lite stumt med ganska tunn utklingning även i cymbaler.
Om man spelar högt är det riktig pubkänsla i inspelningen.


It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2007/07/27 :  10:13:41  Show Profile Send MartinH a Private Message
Snart kommer ju det också ny vinylsläpp (om dom inte redan kommit) från Warner av de första ZZ Top plattorna.
Denna gång är det den legendariske och mycket duktiga Steve Hoffman som står bakom spakarna...

Dessa tror jag kan låta riktigt bra !!

/Martin
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000