HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Era högtalarval och wilson benesch act one?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2002/12/05 :  11:35:38  Show Profile Send s.m.f a Private Message
Är mitt uppe i min högtalarrundvandring. Har fått några positiva bekantskaper, men att hinna lyssna på allt tar tid.... men det är trevligt.

Hur som helst snubblade över en annons på en begagnad Wilson benesch act one högtalare. Dessa är väl från typ 97-98 skulle jag tro. Har inte lyssnat på dessa och undrar om det är värt besväret att göra det.

Har de akterseglats? Är lite svårt att hitta något om högtalarna. De är i kolfiber med scanspeak element. Priset var väl 97kkr senast jag sett dem. Har kolfiber lådan trissat upp priset till orimlig nivå?

Några åsikter om dessa

Väntar fortfarande på en seriös demo/provlyssning av neptunus. Lyssningen hos hifi consult var ganska intetsägande. Md miles mkII ligger bra till. Men har inte provat dem i mitt nuvarande rum, väntar på att få göra det.

Ett slutgiltigt val kommer inte att bli lätt...... men vem väntade sig det ..

Det är många som har erfarenhet av sådana här "högtalarresor". Berätta gärna om era lyssningsrundor.

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2002/12/05 :  14:15:58  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Jag var nere i Alingsås i Onsdags.

Testade då:
Audio Physics Yara - njaaa..kanske ett för stort rum för dem. Diskanten rullade av väldigt tidigt och den upplevdes som...lite gosig
Men 15 papp för en kanske bra högtalare i mindre rum, visst.

QRS Saturnus- Mkt bra diskantupplösning (utan att hårdna det minsta), bra bas som letar sig ner i källaren utan att bli svullen, mellanregister som lutar lite åt det romantiska utan att tappa några som helst detaljer. En stark kandidat för mig.

Mårten Design Miles II- fast bas (dock inte lika djup som QRS),ett mellanregister som det är fantastiskt, diskanten är också helt i världsklass,men kunde ibland låta lite hård. Diskanten tror jag däremot kan förklaras med rummet eftersom mina Monk också lät lite hårt nere på H-C, men när de togs hem kunde jag inte lämna tillbaka dem...då satt allting fint på plats.
Miles II tror jag också är en lite svårare last för Amplifixen och skulle nog vunnit på att köras ihop med S150 eller S250-blocken.


Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2002/12/05 :  14:28:08  Show Profile Send s.m.f a Private Message
Yaran kan jag inte kommentera, men håller med dig om MD högtalarna. De kan tendera att låta vasst, men det drar jag slutsatserna att det är rum/elektronik och inspelningen som påverkar.

Drivningen står nuvista m300 för. Kraften räcker gott.

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2002/12/05 :  14:38:35  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag tjackade mina högtalare av en kille som hade en massa högtalare i en skåpbil på en parkeringsplats.
Gör-billigt.
Jätte-häftiga med jättestora element.
Trots att dom var så stora så var dom inte alls tunga att bära in i lägenheten.
Jättebra, då slapp man bli svett.
Men det är klart, eftersom dom är så stora är dom svåra att gömma undan bakom soffan, så tjejen
är inte så nöjd. Men hon ska göra sådanadär strumpor, och trä över högtalarna, så det blir nog bra.
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2002/12/05 :  14:48:15  Show Profile Send Gebex a Private Message
Miles II behöver stå ganska nära en bakväg för att basen skall fungara bra. Om man ställer upp dom på den plats som är märkta (med tejp) för högtalare i lyssningsrummet hos HiFi-consult så spelar dom inte med sin fulla potensial. Men ni kanske ställde upp dom i närheten av bakväggen?

quote:
Originally posted by Sanoj

Mårten Design Miles II- fast bas (dock inte lika djup som QRS),ett mellanregister som det är fantastiskt, diskanten är också helt i världsklass,men kunde ibland låta lite hård. Diskanten tror jag däremot kan förklaras med rummet eftersom mina Monk också lät lite hårt nere på H-C, men när de togs hem kunde jag inte lämna tillbaka dem...då satt allting fint på plats.
Miles II tror jag också är en lite svårare last för Amplifixen och skulle nog vunnit på att köras ihop med S150 eller S250-blocken.



Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2002/12/05 :  15:05:31  Show Profile Send Sanoj a Private Message
quote:
Miles II behöver stå ganska nära en bakväg för att basen skall fungara bra

Nej de stod inte speciellt nära väggen, men är personligen skeptisk till "nära-vägg-placering" av högtalare...men ska såklart prova när jag är där nästa gång.
Ja, ja vet att MD är designade för att stå så, men det har inte funkat hemma hos mig med Monken iallafall.

Både Miles II och Saturnus är ett par ruskigt bra högtalare, men med lite olika ljudideal.

Vi får väl se var man hamnar till slut.....

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

n/a
deleted

776 Posts

Posted - 2002/12/05 :  20:32:05  Show Profile Send n/a a Private Message
Jo.

Jag tycker nog verkligen att Amplifix är för klen för Miles II.

//Jonas

Insyltad i branschen via Ljudmakarn
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/12/05 :  20:36:51  Show Profile Send ekman a Private Message
yaran är som sagt gjort för små rum och jag hörde den i hificonsults stora rum förra helgen och det lät inte så väldigt roligt det kan jag hålla med om ställ in dom i ett av dom mindre rummen och lyssna =) hörde dom på ågrens idag och då var det andra grejer vill jag lova =) ingen avrullad diskant där...
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2002/12/05 :  23:13:04  Show Profile Send Sanoj a Private Message
quote:
Jag tycker nog verkligen att Amplifix är för klen för Miles II.

Nja, Amplifixen gjorde inte på något sätt bort sig (den har rejäla kraftresurser att ta av) men när man pratar om högtalare i den prisklassed så förtjänar dom ett liknande förstärkeri som kan sätta den där lilla guldkanten på lyssning och förvandla ett bra ljud till ett sagolikt dito.

Både Miles och Saturnus måste såsmåningom tas hem för en nogrannare lyssningsutvärdering...

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

ollilaboratories
Member

466 Posts

Posted - 2002/12/06 :  10:23:53  Show Profile  Visit ollilaboratories's Homepage Send ollilaboratories a Private Message
Jag skulle definitivt ge wilson benesch act one en lyssning, hörde ett par sådana i västerås för inte så länge sedan och har inte riktigt hämtat mig ännu efter den upplevelsen. Nu var det för mig helt okänd elektronik (musical fidelity) men den luftighet och transparens som infann sig i diskant samt övre mellanregisterområdet var bland det bästa jag hört, basen däremot tenderade att vara lite väl svulstig men sådant går att åtgärda med mera ampere i hgtsladdarna samt placering och dämpning... förutsättningarna var som sagt inte de bästa i butiken..

Hade jag haft 45 papp i plånboken då skulle jag fått med mig dom hem, garanterat..

Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2002/12/06 :  11:46:19  Show Profile Send s.m.f a Private Message
Intressant med en konkret lyssning på dessa, försöker få så mycket kött på benen som möjligt så jag vet om det kan vara värt att "svänga" förbi västerås nästa gång jag är neråt i landet för högtalarlyssningar.

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/12/06 :  14:37:23  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Originally posted by ollilaboratories
...basen däremot tenderade att vara lite väl svulstig men sådant går att åtgärda med mera ampere i hgtsladdarna...


Jag kan inte hålla mig. Jag bara måste fråga vad du menar!

Det du nämnde efter "amperen" håller jag dock med om.


Hälsningar Johan
Go to Top of Page

ollilaboratories
Member

466 Posts

Posted - 2002/12/09 :  19:06:18  Show Profile  Visit ollilaboratories's Homepage Send ollilaboratories a Private Message
He he, det jag menar är att den var lite utom kontroll, som att förstärkaren inte orkar med att driva hgt i basområdet. Kanske var lite väl otydlig och färgrik i min definition...


quote:
Originally posted by Knoppen

quote:
Originally posted by ollilaboratories
...basen däremot tenderade att vara lite väl svulstig men sådant går att åtgärda med mera ampere i hgtsladdarna...


Jag kan inte hålla mig. Jag bara måste fråga vad du menar!

Det du nämnde efter "amperen" håller jag dock med om.


Hälsningar Johan

Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2002/12/10 :  01:36:28  Show Profile Send Lovan a Private Message
s.m.f:
Jag lyssnade oxå på dom(Act one) högtalarna i butik(västerås) för ett tag sen. Det jag mest märkte var att mellanregisterområdet var väldigt skarpt och vasst, men det är nog garanterat pga elektroniken. (MF int. + MF cd.)
Basen var lite svulstig men den kändes inte helt okontrollerad som i billigare "svulstiga" högtalare. Det fanns fortfarande detaljer i basområdet. Det som mest slog mig var att dom lyckades väldigt bra med att vara dynamiska. Bättre än dom andra högtalarna han har haft i butiken. Väldigt varma annars. Behagliga att lyssna på förutom just mellanregistret.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000