HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Är detta överhuvudtaget möjligt?-fråga om bi -amp
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2007/07/18 :  18:43:55  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Säg att man har ett försteg och 2 stycken stereoslutsteg (som EJ går att brygga) slutstegen är ej dual mono uppbyggda.

På försteget finns det 2 st pre out.

Kan man koppla preout.1 LEFT och preout.2 LEFT till L och R ingångarna på ena stereosteget.

Sedan koppla preout.1 RIGHT och preout.2 RIGHT till det andra stereostegets L och R ingång.

Nu borde jag ådstakommit 2 st teoretiska "monoblock" som jag gladeligen kan dra bi-wire kablar från till dem dubbla terminalerna bak på stativarna.

Med detta borde jag uppnå en ganska trevlig effekt.

eller blir det en obalans då baselementet suger mer effekt och ström än diskanten?

Har jag glömt någonting i sammanhanget eller törs jag börja koppla in efter denna modell?????

Tänker jag galet?

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254

Edited by - JWO on 2007/07/18 18:58:27

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2007/07/18 :  18:56:27  Show Profile Send Ayn a Private Message
Var det inte du som skulle ta det lugnt och bara njuta av musiken...?

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2007/07/18 :  19:01:13  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
jo du har rätt

(elektroniken jag pratar om är ju den jag redan har. gillar bara att uppnå ett optimalt resultat med grejerna jag har)

kanske dags för internet paus några veckor

Edited by - JWO on 2007/07/18 19:01:41
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/07/18 :  19:37:47  Show Profile Send mayro a Private Message

tog bort text då jag förväxlat saker..

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2007/07/19 10:23:07
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2007/07/18 :  19:41:53  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Eller köp dig en integrerad IA-7 V2 från NuForce så har du både kraft och finess i ett :)

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2007/07/19 :  06:02:45  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Elektroniken jag syftar på är förståss mina älskade roksan caspian grejer. en roksan integrerad amp och mitt nyinförskaffade extra caspian poweramp.

det underbara med caspian är att det finns 2 pre out på den integrerade. det går även att göra den integrerade till ett rent slutsteg om man vill.

Caspian har många fina möjligheter.

Jag läste någonstans att man kan uppnå olika resultat när man bi-ampar caspian.

Antingen som jag beskrev här att man gör 2 effektblock av stereostärkarna.

Eller att man gör en helt vanlig hederlig bi amping där det extra slutsteget driver basarna.

Caspian går tyvärr INTE att bryggkoppla.

Det underbara är hur bra stativarna låter med bi amping.
Ljudet blir mycket klarare och luftigare än om jag bara kör med mein integrerade.

Roksan rekomderar bi-amping, tom tri-amping som man har den möjligheten

Jag återkommer när jag har lite mer kött på benen i frågan och kan berätta om resultatet

Edited by - JWO on 2007/07/19 06:03:08
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2007/07/19 :  07:25:01  Show Profile Send ohmega a Private Message
Tja...om det är så att någon av registrena suger ur musten ur steget så KAN det ju vara bättre att ett steg bara behöver kämpa med ENA kanalens "tunga" register.Om du redan har alla steg i din ägo..testa!!

Blir det inte bättre ...ja då får du väl hitta på något annat..

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2007/07/19 :  11:20:06  Show Profile Send UrSv a Private Message
Rent tekniskt går det utmärkt att koppla som du föreslagit. Rent tekniskt är det dock tveksamt om det blir en förbättring.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000