Author |
Topic  |
|
Marcus7601
Member

536 Posts |
Posted - 2007/07/17 : 21:21:19
|
Här kommer möjligtvis en dum fråga men jag undrar följande:
Mina högtalare har terminaler för biwire. Jag har två förstärkare jag vill växla mellan ibland. Kan jag ha båda förstärkarna inkopplade till högtalarna samtidigt utan att den som inte är igång tar skada? |
"Learning by doing" |
|
rannagarden
Reportage-Harry 2006

4162 Posts |
Posted - 2007/07/17 : 23:40:44
|
Inte för att jag är helt säker... men det låter inte särskilt sunt att göra så. Jag har iofs inte testat, så jag kan ju inte uttala mig med facit på hand, men det kan också vara så att det finns en anledning till att jag inte testat.
Personligen så tycker jag att du borde finna en annan lösning. Skulle det bli fel nånstans så kanske du eldar upp två stärkare och ett par högtalare - och sätter där igenom forumsrekord i 'stereodöd'. 
/M |
 |
|
f95toli
Member

4209 Posts |
Posted - 2007/07/18 : 09:37:36
|
Nej, det låter inte alls som en bra idé. Det är svårt att på rak arm säga vad "inmpedansen" på utgången til en avslagen stereo är, men risken är nog stor att den inte är så stor vilket betyder att du kommer lasta ned den andra förstärkaren +ev. bränna något. Om du dessutom av misstag råkar ha båda förstärkarna på vid något tillfälle och dessa inte är gjorda för att kunna bryggas så kommer all magisk rök snabbt försvinna från både förstärkarna och högtalare.
|
 |
|
soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts |
Posted - 2007/07/18 : 09:38:55
|
Du har ju den andra förstärkarens utgång som last - låter helt fel. Kan du inte ha en omkopplare, så slipper du massa högtalarkabel också??!! |
Edited by - soundbrigade on 2007/07/18 09:39:28 |
 |
|
ILLY
HiFitraktör

1325 Posts |
|
Marcus7601
Member

536 Posts |
Posted - 2007/07/18 : 13:00:44
|
Jag har också varit inne på det där med att den avslagna förstärkaren blir en extra last för den som driver, men inte varit säker. Sladdar är redan dragna och egentligen behöver jag ju bara byta bak på högtalarna så är allt klart, men jag visste inte om jag var ute och cyklade eller inte... men då var jag inte det.
Tack för svaren. |
"Learning by doing" |
 |
|
Erik Andersson
Member

1950 Posts |
Posted - 2007/07/18 : 16:42:10
|
En gång för länge sedan när jag använde förstärkarväxel i min butik, blev det en sådan idiotkoppling, det som hände var att effekten från en förstärkare kom in "bakvägen" och eldade upp ett flertal andra. Det var transistorförstärkare på den tiden. |
Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet erikasson@telia.com
|
 |
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

8228 Posts |
Posted - 2007/07/18 : 17:52:23
|
Jag råkade koppla fel i en hög av rörförstärkare en gång, jag fattade inte riktigt vad som var fel först eftersom jag ju hörde musik men det lät väldigt svagt och illa. Det som hänt var att jag kopplat ihop två förstärkare istället för förstärkare till högtalare, musiken kom från den avstängda stärkarens utgångstrafos... |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
 |
|
kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts |
Posted - 2007/07/18 : 18:43:56
|
Inte att rekommendera. Använd tvåpolig brytare med nolläge på högtalarkablarna. Ingen risk för tråkigheter |
Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas! Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
|
 |
|
Ryssen
100.000-klubben

8882 Posts |
Posted - 2007/07/18 : 19:34:08
|
Säkraste metoden.. koppla om manuellt.. |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
 |
|
|
Topic  |
|