HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Finaste högtalarkabeln till diskant eller bas?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2007/07/15 :  21:52:04  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Om man har en 2 vägs konstruktion som man bi-ampar. Skall man ha den "bästa" högtalarkabeln till diskanten eller till basen?
I detta fall spelas ju mellanregistrets frekvnser mycket på bas-elementet.

Är det bra om det är samma längd på alla kablarna. Eller kan det skilja någon meter hit eller dit?




Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2007/07/15 :  22:29:47  Show Profile Send FBK a Private Message
Har själv börjat labba lite med sådant här och funderar lite kring detta med att använda olika kablar/märken till de olika registren som jag testade på skoj och som jag skrev om i denna tråd.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=62281

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

kris69
Member

538 Posts

Posted - 2007/07/15 :  22:41:46  Show Profile Send kris69 a Private Message
Jag är ju ingen tekniker som så många i detta rummet men jag hade valt att ha finkabeln på diskant/mellanregister.

" Vi borde prata mera om våra öron"
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2007/07/15 :  22:53:57  Show Profile Send dwain a Private Message
håller med kris69. kör den finare kabeln på diskant/mellan. fast å andra sidan har ju kablar olika kablar olika inverkan på ljudet? vilken låter bäst till bas å vilken låter bäst till diskant?


Jag tror stenhårt på att nån meter hit eller dit gör skillnad. så försök om det är möjligt att ha samma längd
Go to Top of Page

mmx_2
Member

430 Posts

Posted - 2007/07/15 :  23:29:25  Show Profile Send mmx_2 a Private Message
Generellt galler (inga prickar i USA) att hogtalarkablar ska vara sa korta som det bara gar, kor du balanserat kan du utan vidare ha ganska langa signalkablar istallet. Annars hade jag satsat pa den battre kabeln till diskanten, men som alltid, lyssna vad som later bast!

Riktiga förstärkare går på 3 faser!
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2007/07/16 :  05:55:24  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Men i en 2 vägs konstruktion är ju bas / mellanregister samma element = samma terminal.

Kanske ta den finaste till diskanten då?

Och den "mindre fina" till bas/mellanregister.

Eller helt enkelt punga ut och skaffa 2 identiska kabeluppsättningar

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2007/07/16 :  09:52:38  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Detta finns det inget absolut svar på utan kan diskuteras i evighet...

Det enda rätta är att testa själv, vilken kabel låter bäst på vilken plats?

Hör du ingen skillnad är det ingen skillnad, så enkelt är det bara.

2-4 mm^2-kablar har en resistans på ca 0,08 ohm per meter, så en meter hit eller dit gör ingen skillnad, jag lovar! tror du mig inte, så fixa ett blindtest! Då bör man ta hänsyn till att det är olika temperatur på kablarna eftersom de ligger på olika sidor om rummet och det diskuteras aldrig...

Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/07/16 :  10:27:04  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
quote:
Då bör man ta hänsyn till att det är olika temperatur på kablarna eftersom de ligger på olika sidor om rummet och det diskuteras aldrig...
Sant. Resistansen ändras med temperaturen. Fullkommligt betydelselöst mycket dessutom.

Jag tycker iallafal att det är trevligt att hålla saker konsekventa och samma på båda kanalerna, och det innefattar simpla saker som att hålla kabellängderna lika långa. Om det har praktiskt betydelse... ovässentligt - det är en parameter man kan kontrollera och som inte kostar ett öre..

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2007/07/16 :  10:30:57  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Jag har valt att köra ht-kabeln kopplad till basen. Sen så kör jag jumpers till mellan och diskant.

Upplever en fastare bas med sådan koppling.

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2007/07/16 :  10:50:41  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Bra kommentarer Kaffekoppen, det gäller att elliminera felkällor.

Temperaturens betydelse:

Vid rumstemperatur
Resistivitet för koppar: 1,67 10-8 Ohmm
Temperaturkoefficient för koppar: 10-3K-1

Detta leder tillsammans med antagandet om
4mm^2 kabel
3 meter kabel

Till att en temperaturskillnad på 2 grader är lika betydelsefull för resistansen som 39 cm skillnad i kabellängd. Högre temperatur medför högre resistans pga fonon-elektronväxelverkan.


Edited by - PetterPersson on 2007/07/16 10:51:26
Go to Top of Page

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2007/07/16 :  16:51:46  Show Profile Send rolandm a Private Message
Man bör lyssna själv för vi alla är olika känsliga för diskantåtergivningens kvalitet. Jag väljer bästa kabeln för diskanten, för en dålig diskant orsakar mer obehag inom mig än en dålig bas. Det man kan laborera med är olika tjocklekar och typ på kablarna. En gång i tiden körde jag med Audioquest fåtrådskabel F16 för diskant och en mångtrådig Tara Labs Omni för bas och det fungerade kanonbra. Nu är vi inne på rena gourmetblandningar... :)

Hälsar
R

Be the change you want to see in the world
~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2007/07/22 :  13:16:01  Show Profile Send whiskyman a Private Message
"Men i en 2 vägs konstruktion är ju bas / mellanregister samma element = samma terminal"

Jag vet inte om det är skillnad när det gäller just Totem men de flesta högtalartillverkare brukar koppla diskant/mellanregister till samma del på delningsfilret, och basregistret på en separat.

Men det kan ju skilja mellan Totem samt någon mer tillverkare och resten av högtalartillverkarna. MvhKristofer
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000