HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Tjut från nätdel??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2002/12/04 :  23:50:23  Show Profile Send Kraniet a Private Message
Jag fick tag på en liten bilsubstärkare nyligen och plocka förstås isär bazookan och använder stärkaren till att driva en 8a i sin låda (gammal AR högtalare från 70talet med ringdome diskant!).
Transfpomatorn är en gammal hederlig från en philips stereo. till detta är det en likriktare och kondensatorer förstås. det funkar bra och allt förutom at det ligger ett tjut över högtalarna hela tiden. Inte så högt att det stör när man lysnar högt men det märks ju i tystare partier (störande..). Jag antar att det är för dålig filtrering i nätdelen eller är jag helt ute och cyklar?? Om det är det som är felet så åtgärdas det med större kondensatorbank eller?

Carlssoninspirerade självbyggen

NAD 2200

Källa? Dator..

"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy..

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/12/05 :  16:21:51  Show Profile Send Nagref a Private Message
Det kan vara läckage från den eventuella spänningsomvandlaren som finns i potentare bilförstärkare. Det kan hjälp att utöka kondensatorbanken i själva förstärkaren men det behöver inte hjälpa om läckaget finns i jordsystemet exempelvis eller beror på induktiv överföring.

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2002/12/06 :  09:40:58  Show Profile Send Kraniet a Private Message
Så det är inget annat at göra än att använda batterier mao? om man vill få det riktigt bra alltså..
Jag har förresten lagt till lite kondensatorer och ljudet sänktes i nivå men kvarstår dock.. har ungefär 20000 uF nu om jag minns rätt.
Men du menar kondesatorerna i själva förstärkaren, inte de som hör till nätdelen?

Carlssoninspirerade självbyggen

NAD 2200

Källa? Dator..

"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy..

Edited by - Kraniet on 2002/12/06 09:42:07
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/12/06 :  10:52:45  Show Profile Send Nagref a Private Message
Nja inte batterier. Du har väl gjort en extern nätdel som du får ut 12-16V ifrån och som du driver effektförstärkaren.
Jag mednade inte den nätdelen utan den som sitter inne i själva förstärkaren. De 12-14V som man har tillgängliga räcker inte för att få ut någon vettig effekt så därför måste drivspänningen transformeras upp internt i förstärkaren. Det görs genom att omvandla 12V spänningen till 12V växelspänning och skicka in den i en liten trafo. Trafon kan hållas liten om man har relativt hög frekvens på växelspänningen. Efter upptransformeringen så likriktas strömmen och glättas på mer normalt sätt. Det är här du kan öka kondensatorbanken.

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2002/12/07 :  15:41:49  Show Profile Send Kraniet a Private Message
så man matar alltså steget med 12volt bara för att det sedan ska trasformeras om till högre spänning? Det visste jag inte låter helt sjukt ju. jaja men jag förstår vad du menar då.. Sa se om jag kan luska mig fram till var det kan vara det finns en hel del kondensatorer på det lilla förstärkarkortet..

Carlssoninspirerade självbyggen

NAD 2200

Källa? Dator..

"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy..
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/12/07 :  18:03:55  Show Profile Send Nagref a Private Message
Det är väl rätt naturligt att man vill transformera upp spänningen i en bilförstärkare. Tänk dig att du kan max ha en utspänning på 12/2=6V och det dubbla om man bryggkopplar. Minus spänningsförlusten över utgångstrissorna... 12x12/4/2=18W är inte sååå imponerande... Vill man ha mer än så så måste man öka spänningen på något sätt.

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2002/12/07 :  18:52:54  Show Profile Send Kraniet a Private Message
tja jag antar att jag aldrig funderat över bilförstärkare speciellt mycket.. Men varför använder man inte ala 240 volten i hemmastereo i så fall? Jag menar då skulle man bara behöva likrikta(groft förenklat) och sen tuta och köra och kunna ta ut mycket mer effekt.. Men det är klart transistorerna kanske skulle behöva vara av lite annan sort..

Vad skulle hända om jag kopplade en 80VA trafo med två gånger 22 volt till stärkaren? Alltså bara använda en lindning då (22 volt). Skulle förstärkarens trafo jobba bättre eller skule skiten bara brinna upp?

Carlssoninspirerade självbyggen

NAD 2200

Källa? Dator..

"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy..
Go to Top of Page

Wolfie
Member

752 Posts

Posted - 2002/12/08 :  18:41:58  Show Profile  Visit Wolfie's Homepage Send Wolfie a Private Message
Du bör nog hålla spänningen in till slutsteget något sånär nära 12 V. Det är ju ändå för dessa spänningar som det är dimmensionerat.

En 80VA trafo? Goddamn lite power vill du väl ändå ta ut? =) Likrita med en 500 VA trafo.

Anledningen till att du får tjut är som Nagref beskrev. Det kommer från en dåligt filtrerad nätdel i bilförstärkaren. Anledningen till detta tjut är att nätdelen i alla bilslutsteg är switchade. Oftast används en helt vanlig boost regultaror.

Du kan kontrollera hur jorden är kopplad i bilslutsteget. Det kan vara så att signaljorden inte (eller är) skiljd från chassijord. Dvs. flytande eller fast. Jag och en kompis hade samma problem som du med ett hemmabyggt bilslutsteg. Detta löste sig när signaljorden kopplades direkt på matningsspänningens jord. Du kan även prova med att avkoppla signaljorden i slutsteget mha några mindre kondningar.

Ingen ordning utan kaos!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000