HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Studiomonitorer i hemmamiljö?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Apinator
Member

311 Posts

Posted - 2007/07/14 :  16:51:46  Show Profile Send Apinator a Private Message
Är det någon som har erfarenhet av studimonitorer i hemmamiljö? Har själv ett par hemma nu, och det låter riktigt bra...!

MVH Dan

Edit: kass stavning

"Vägarna till toppen av berget är många, men väl där är utsikten densamma" Kinesiskt ordspråk.
"Stativhögtalarfetischist"

Edited by - Apinator on 2007/07/14 16:52:26

UnBeliever
100.000-klubben

1353 Posts

Posted - 2007/07/14 :  17:12:23  Show Profile Send UnBeliever a Private Message
Det finns en kille på Minhembio som har dem:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?g=163541



Du kan ju ta kontakt med honom och höra vad han tycker.

Mvh, Ola

De Omnibus Dubitandum Est

Min anläggning:

Avid Volvere SP | OL Zephyr | Lyra Delos
Lumin D2
Accuphase E-460 med AD-20
Respons Grand Artist MC
Solid Tech Hybrid | Cardas / NordOst / Shunyata
Go to Top of Page

Apinator
Member

311 Posts

Posted - 2007/07/14 :  17:19:34  Show Profile Send Apinator a Private Message
Tackar, fast jag tänkte lite mer allmänt om studiomonitorer eftersom just dessa är extremt ovanliga hos privatpersoner. Detta p.g.a att de endast får säljas till studior. Lyckades dock, precis som liraren på minhembio, att få tag på ett par på ebay. Kan väl säga som så här att jag tycker att dessa, oinspelade, är riktigt grymma, man måste praktiskt taget upp på Micro Utopia av deras hemmahögtalare för att matcha. Passar också bra i mitt lilla rum, mina Scweikert blev litegrann påträngande möbleringsmässigt.

MVH Dan

"Vägarna till toppen av berget är många, men väl där är utsikten densamma" Kinesiskt ordspråk.
"Stativhögtalarfetischist"
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2007/07/14 :  19:19:11  Show Profile Send Zombie a Private Message
Hej!
Jag har ett par Tannoy SGM-10B, ett par fullfjärdrade studiomonitorer. Jag är mycket nöjd, även om de nu har fått vika undan för ett par Quad ESL.
Tannoyerna lät bäst på högre ljudvolymer, sänker man till lägre volymer försvinner basen och mycket av trycket. Ljudet är mycket "otröttande" och jag kunde lyssna på dom i timtal på höga volymer utan att känna lyssningströtthet.
T ex Quad har börjat sälja sina aktiva 12L, lyssnade på dom härförleden, låter riktigt bra...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2007/07/14 :  21:41:44  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Vad är det för skillnad EGENTLIGEN mellan ett par studiomonitorer och ett par hemma- stativare?

Om man skulle jämföra dessa Focal Solo 6 be som verkar vara aktiva mot ett par "vanliga" 907 be som kostar mycket mer och är pasiva?

Låter studiomonitorerna bättre och är billigare? Det känns ju orimligt, eller? Vad är grejen?

Någon som vet?


Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2007/07/14 :  22:23:19  Show Profile Send Zombie a Private Message
Inte för att jag är expert, men det finns olika typer av monitorer. För fullregister, mixning, simulera hemmastereo etc. En skiva ska ju funka överallt, inte bara i våra nördanläggningar...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/07/14 :  22:27:49  Show Profile Send marens a Private Message
zombie: äh, en bra högtalare är en bra högtalare. Tror folk krånglar med en massa olika monitorer för att de egentligen inte är tillräckligt bra någon av dem.

Intelligent Sounds monitorer tex funkar lika bra hemma som i studion.
Go to Top of Page

Apinator
Member

311 Posts

Posted - 2007/07/15 :  04:09:53  Show Profile Send Apinator a Private Message
OhmBoy: Det finns säkert avgörande skillnader. Framför allt så är de optimerade för närfältslyssning. Och dessutom så är gamla Electra Be serien en mycket dålig jämförelse eftersom diskanten är densamma som i gamla Electra serien förutom att konen är i beryllium. I övrigt är den exakt likadan som i övriga Electra serien. En budgetlösning. Här snackar vi en diskant som är bland det absolut bästa jag hört, och då snackar vi Utopia för att matcha.

marens: Vad är det som säger att det krånglas mindre med högtalare för hemmabruk än vad det "krånglas" med studiomonitorer? Vilka studiomonitorer är det som är otillräckliga för hemmabruk?
Lite motsägelsefullt att skriva " Tror folk krånglar med en massa olika monitorer för att de egentligen inte är tillräckligt bra någon av dem" Medan man i nästa mening säger: Intelligent Sounds monitorer tex funkar lika bra hemma som i studion"?

MVH Dan

"Vägarna till toppen av berget är många, men väl där är utsikten densamma" Kinesiskt ordspråk.
"Stativhögtalarfetischist"
Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2007/07/15 :  11:33:59  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message
Så här såg det ut när jag hade JBL's 4412 (ca:20år sedan). Han väl med att
pusta lite försiktigt på lådornas stagning och lite annat småfix.
Dom lät väl inte alls tokigt (betydligt bättre än motsvarande
konsument-jbl i alla fall).
Förhandsinformationen till kund brukar dessutom ligga på en helt annan
nivå då det gäller yrkesprodukter.

Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2007/07/15 :  13:45:15  Show Profile Send Blue a Private Message
DahlbergAudio: Shit vilken snygg uppställning, att lyckas få till det estetiskt med de där vita monstren är imponerande!

Till själva frågan: Studiomonitorer som är avsedda för närfältslyssning kan ju låta rätt knäppt om man har dom uppställda i vanligt vardagsrum. Har man dom t.ex. däremot vid datorn där man sitter och jobbar bör det ju funka alldeles utmärkt. Det andra problemet kan väl vara att en del studiomonitorer är byggda för att användas i typisk studiomiljö med skräddarsydd akustik, och det är ju inte precis alla vardagsrum som har en sådan akustik.

Så nej, att säga att studiomonitorer ger lika bra ljud som hifihögtalare fast till lägre pris tror jag är en tämligen felaktig generalisering.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Apinator
Member

311 Posts

Posted - 2007/07/15 :  13:53:17  Show Profile Send Apinator a Private Message
Blue: De jag har hemma är gjorda för användning mellan 1-3 meter till lyssnaren. Jag har ca 2,5m vilket gör att dom hamnar rätt bra. Och det låter bra, riktigt bra med dessa iaf. Har aldrig lyssnat på några andra studiohögtalare men dessa funkar riktigt schysst.

MVH

"Vägarna till toppen av berget är många, men väl där är utsikten densamma" Kinesiskt ordspråk.
"Stativhögtalarfetischist"
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/07/15 :  13:59:01  Show Profile Send Marc a Private Message
Kollade snabbt på nätet och såg att dessa Focal Solo 6 Be kostar ca 15 000 kr - att jämföras med Micro Utopa Be på ca 45 000 kr. Det är ju en ENORM skillnad!

Dessutom är de ju aktiva så förstärkarkostnaden kan man ju också spara in på (vet ju dock inte hur bra den inbyggda låter) + att de har massa eq-funktioner också. Och sen finns det tydligen några större varianter också.

Vore verkligen intressant att jämföra dessa direkt mot Micro Utopian!

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be
Go to Top of Page

Apinator
Member

311 Posts

Posted - 2007/07/15 :  14:03:43  Show Profile Send Apinator a Private Message
Marc: Köper du dom som studio här i sverige så ligger priset på 20000:- ungefär. De får nämligen inte säljas till privatpersoner. Dom är definitivt bättre än de Focal 1007 Be jag hade innan.

MVH

"Vägarna till toppen av berget är många, men väl där är utsikten densamma" Kinesiskt ordspråk.
"Stativhögtalarfetischist"
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/07/15 :  14:11:50  Show Profile Send Marc a Private Message
Ok, jag såg bara EUR-priser, typ 1550 EUR för ett par.

Sitter själv med ett par Micro Utopia Be som jag är EXTREMT nöjd med, men om jag skulle kunna få samma ljud för en mycket mindre peng vore det ju helt klart intressant!

Det är just det faktum att de inte får säljas till privatpersoner som får mig lite misstänksam. Kan det vara för att de vill prisdiskriminera utefter vad respektive marknad är beredd att betala?

Bor du i Stockholm? Då skulle vi kunna jämföra.

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be
Go to Top of Page

Apinator
Member

311 Posts

Posted - 2007/07/15 :  14:33:00  Show Profile Send Apinator a Private Message
Marc: Jag bor i Skåne. Annars hade det varit skoj att testa, men jag kommer nog att jämföra dom med ett par Micro Utopia ändå eftersom jag har en bekant här hemma som äger ett par sådana.
Vet inte hur prissättningen är men det kan kanske ligga något i det!

MVH

"Vägarna till toppen av berget är många, men väl där är utsikten densamma" Kinesiskt ordspråk.
"Stativhögtalarfetischist"
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/07/15 :  14:41:24  Show Profile Send Marc a Private Message
Ok, glöm inte att rapportera dina intryck om du jämför!!! (även om micro utopian skulle visa sig låta bättre )

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be
Go to Top of Page

Apinator
Member

311 Posts

Posted - 2007/07/15 :  16:58:38  Show Profile Send Apinator a Private Message
Givetvis, det blir nog en jämn kamp, om än med en del skillnader i återgivningen!

MVH

"Vägarna till toppen av berget är många, men väl där är utsikten densamma" Kinesiskt ordspråk.
"Stativhögtalarfetischist"
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2007/07/15 :  18:27:20  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Kolla in detta:

http://www.thomann.de/thoiw5_artikel-195940.html?partner_id=43724

Vad betyder detta? Är det parpris eller styckpris?

Jag hittar ingen info om att privatpersoner inte får köpa.

Det verkar bara vara att klicka och beställa hem ett par monitorer.

Eller har jag fel?

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2007/07/15 :  18:40:21  Show Profile Send Ayn a Private Message
Högst troligt att det är styckpris.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Apinator
Member

311 Posts

Posted - 2007/07/15 :  18:42:46  Show Profile Send Apinator a Private Message
Ja, jag såg också det, och är förmodligen styckepriser. Brukar säljas på det viset i en del länder! Om dom säljer till privatpersoner får det stå för dom, ingenting som Focal hade uppskattat då det är dom som bestämt det.

MVH

"Vägarna till toppen av berget är många, men väl där är utsikten densamma" Kinesiskt ordspråk.
"Stativhögtalarfetischist"
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2007/07/15 :  19:24:22  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Jag mejlade firman och frågade. Får se vad jag får för svar :-)

Såg också att Focal har aktiva monitorer med 11" element i

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

Apinator
Member

311 Posts

Posted - 2007/07/15 :  19:41:18  Show Profile Send Apinator a Private Message
Ja, deras stora studiomonitorer är jävligt fina men modellen över Solo6, alltså SM8, kostar ca 75 000:-! Lär vara riktigt överjävligt bra dessutom!

MVH

Edit: stavfelsnisse igen

"Vägarna till toppen av berget är många, men väl där är utsikten densamma" Kinesiskt ordspråk.
"Stativhögtalarfetischist"

Edited by - Apinator on 2007/07/15 19:41:48
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/07/15 :  22:42:30  Show Profile Send marens a Private Message
Apinator: Med "de" menar jag givetvis inte alla studiomonitorer i hela världen utan just "de" olika som folk krånglar med. Då är de troligtivs inte tillräckligt bra är min bedömning.

Då inser man även att jag inte menade att hemhögtalare skulle vara bättre på något sätt eller mindre krånglande mellan olika.

Det jag menar är helt enkelt att en bra högtalare är bra som både monitor och för hemmabruk.
Go to Top of Page

Apinator
Member

311 Posts

Posted - 2007/07/15 :  22:43:11  Show Profile Send Apinator a Private Message
Marens: Sant!

"Vägarna till toppen av berget är många, men väl där är utsikten densamma" Kinesiskt ordspråk.
"Stativhögtalarfetischist"
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2007/07/16 :  02:07:18  Show Profile Send jonasz a Private Message
quote:
SM8, kostar ca 75 000:-! Lär vara riktigt överjävligt bra dessutom!


38000:- Maste lona sig att importera? Dessutom kan du koppla Squeezeboxen digitalt till hogtalarna...

http://www.mercenary.com/fosm8mopa.html




You'll Never Walk Alone...

Edited by - jonasz on 2007/07/16 03:03:32
Go to Top of Page

bluemindboy
Member

380 Posts

Posted - 2007/07/16 :  09:51:35  Show Profile Send bluemindboy a Private Message
quote:
tänkte lite mer allmänt om studiomonitorer eftersom just dessa är extremt ovanliga hos privatpersoner. Detta p.g.a att de endast får säljas till studior.

Varför skulle studiomonitorer inte få säljas till privatpersoner?
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000