HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 biwire/singelwire ifrån slutsteg med 4 par högtu.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2007/07/13 :  16:55:30  Show Profile Send FBK a Private Message
Rubriken blev inget vidare bra kanske... Men det som jag funderar över är hur är era erfarenheter kring slutsteg som har 4par högtalarutgångar för biwire. Det vanliga biwire sättet är ju att man kör med 2 kontakter +/- som fästs i slutsteget och 4 par kablar i högtalarn.
Men på en del slutsteg (ofta dyrare) så finns 4 par högtalarutgångar så att man kan köra singelwire ifrån det ena paret till diskanten och singelwire ifrån det andra paret till basen, om man nu har biwire kontakter på högtalarna. Ni som ägt/lyssnat på sådan slutsteg som har haft 4par högtalarutgångar vilka är era erfarenheter kring användning av 2 eller alla 4 paren vi biwire

Själv så började jag labba lite kring detta häromdagen, då jag först lyssnade med vanlig biwire, sedan med byglar och vanlig singelwire för att först försöka komma fram till vad som lät bäst av de två olika kopplings sätten, och högtalarna lät bäst med biwire precis som killen som sålde dem till mig hade sagt.
Sedan så skulle jag även testa två andra (Monster, Audioquest) singelwire kablar som jag har liggande för att kolla hur de lät emot EKU (singelwire kopplat)och då kom tanken, undrar hur det låter med Audioquest till de övre registren och Monster till basen, går ju att koppla dem separat då jag har 4par högtalar utgångar på slutsteget. Och det blev en upplevelse jämfört med tidigare "vanliga biwire" kopplingar med EKU, renare ljud och allmänt bättre dynamik, mer fart i återgivningen. Frågan är bara om det var kopplingen ifrån slutsteget med att använda alla 4 paren som gjorde detta eller om det var tydliga klangliga skillnader mellan EKU kabeln och dessa andra som gjorde denna ganska stora skillnad. Få nog forsätt att labba och koppla EKU kabel ifrån slutstegets alla 4par utgångar för att få mer kött på benen i denna fråga...

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2007/07/13 17:05:35

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/07/13 :  17:02:17  Show Profile Send mayro a Private Message


Kabelskoj

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2007/07/13 :  17:07:05  Show Profile Send FBK a Private Message
Skoj och skoj,jäkla massa jobb är det samtidigt

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/07/13 :  17:36:24  Show Profile Send marens a Private Message
Dom går till samma kopplingspunkter inne i förstärkaren med minimalt korta bleck/kabelstumpar.
Go to Top of Page

Twilighter
Member

590 Posts

Posted - 2007/07/13 :  19:02:38  Show Profile Send Twilighter a Private Message
Att använda 4 par utgångar ger i d flsta fall ung samma som att köra båda kabeländarna i samma kontakt

Audio GD CD7-->Audio GD REF7.1 --> Audio GD Master 8 --> McCormack DNA 0,5
--> Ino Audio pi60s

Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/07/13 :  19:07:28  Show Profile Send huzze a Private Message
Bara lättare att koppla om man kör terminerat
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2007/07/15 :  22:22:59  Show Profile Send FBK a Private Message
Okej. Ska testa och jämföra med EKU biwirat på vanligt sätt mot EKU singelwire ifrån ifrån alla 4par högtalarutgångar. Bör ju då inte bli någon skillnad alls.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000