HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 70-80hornet
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2007/07/12 :  17:12:50  Show Profile Send dwain a Private Message
hejsan är det någon som har någon info om 70-80hornet? är det något att ha? min polares pappa har ett sådan han vill bli av med. Dock är det på tok för stort för mitt rum. Men tänkte kanske någon som har nån info om hur det låter om det är lönt att ta det eller om man ska skita i det?

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2007/07/12 :  19:01:15  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Den alltid så kompetente Linnar hade denna tråd, för ett tag sedan. Kanske du hittar något där.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=52360&SearchTerms=70/80

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2007/07/12 :  20:25:29  Show Profile Send lennartj a Private Message
Rotade fram en tidskriftssamlare med gamla Radio&Television från tidigt 70-tal. Som fattig teknolog hade jag inte råd att prenumerera ellaer köpa alla som lösnummer. Dessutom såldes numren om RT-hornen slut på nolltid. De jag har handlar bl.a. om elektroniska delningsfilter och sidosytem till RT-hornen som det finns flera varianter av.
Man hade vanligen en delningsfrekvens runt 150Hz. De behöver ett brant högpassfilter för de har kraftig output upp till 400 Hz som låter förfärligt.
Om jag minns rätt var 70/80-hornet designat med olika resonansfrekvens på höger och vänster sida på 70 respektive 80 Hz, därav namnet.
Frekvensgången rullade av rätt flackt och man sade att det hade "användbar output" ner till 35 Hz men det var nog en välvillig tolkning.
Alltså handlar det inte om en subwoofer trots storleken.
Själv byggde jag RT3-hornet, delade med Sentec-filter vid ca 110 Hz och drev det med en tysk Dynacord universal-förstärkare. RT3-hornet har jag för mig att var rakare i frekvensomfånget ner till 50 Hz och föll tvärbrant därunder. De Carlsson OA52 jag skaffade långt senare går betydligt djupare, men jag behöll RT3-hornet tills jag gjort .2-modden på OA52. Jag drog bara igång det när jag ville rocka loss ordentligt antingen parallellt eller med OA52 skurna neråt för att få kick i basen utan HiFi-ambitioner. Sedan hamnade hornet i förrådet tills det för ett år sedan åkte på tippen.
Om du hittar användbart delningsfilter och slutsteg för praktisk taget ingenting kan det ju vara kul att provspela 70/80-hornet, men jag tror inte att du blir imponerad. Ganska få hembioreceivrar går att konfigurera för att driva en passiv bas med receiverns inbyggda slutsteg och tillräckligt hög delningsfrekvens, såvitt jag vet.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"

Edited by - lennartj on 2007/07/12 20:50:25
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2007/07/12 :  21:13:57  Show Profile Send dwain a Private Message
med andra ord så är hornet stort och tillför inget i just djupbasen där jag skulle haft nytt av den. sen är ju hornet stort riktigt riktigt stort Hmm jag tror jag skippar det känns inte som jag har någon nytta av det
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2007/07/12 :  21:27:04  Show Profile Send ohmega a Private Message
Är det djupbas du är ute efter så är nog TL (transmisson-line) ett bättre alternativ. De kan bli rätt stora också för all del...de kan nog vara rätt så "pyssliga" att få till...dämpningen i dom får ofta prövas fram (i alla fall har jag fått det intrycket när jag läst "lite här å där" på nätet).

Edit: Kan detta vara nåt?
http://www.visaton.de/en/bauvorschlaege/subwoofer/tl_sub30/index.html

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2007/07/12 21:35:06
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2007/07/12 :  21:41:21  Show Profile Send dwain a Private Message
hehe ja du den var inte så stor Nja jag har ju redan två st
lenn arts baslådor på väg hem till mig så mer djupbas behöver jag inte. tänkte mest på skoj höra med er om det var något att ha 70-80hornet då jag kunde fått det gratis Men samtidigt så är det enormt stort så jag tror jag hoppar över det.
Go to Top of Page

dmr
Member

222 Posts

Posted - 2007/07/13 :  12:10:47  Show Profile Send dmr a Private Message
Även om det inte går så djupt så ger det en välkommen "knuff" i de
lägre registren. Jag kör ett 70/80 + en 12" i sluten låda. Låter riktigt trevligt faktiskt!

Stort? Mmmm
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000