HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Byta 110 v trafo till 220 v ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

p-pan
Member

155 Posts

Posted - 2007/07/11 :  23:49:25  Show Profile Send p-pan a Private Message
Hallå,

har en dvd (Denon)av "amerika" modell som stått still ett tag pga av fel strömförhållanden.

Undrar bara kort om det är någon ide att ge sig på trafo byte ?
Jag tror dessutom att analog kortet är trasigt och det pga att man någonstans på vägen inte noterat att spelaren är avsedd för 110 v.
Digital delen verkar däremot vara fullt fungerande

Lämmna in det hela till auktoriserad verkstad känns som lite överarbetat och blir säkert hyffsat dyrt?

Vart vända sig, är det något man kan ge sig på själv etc. etc ?
Tänkte att det borde ju finnas någon "pirat" variant på trafo att skaffa från exempelvis Elfa.
Analog kortet kanske går att hitta på nätet ?

Mycket frågor det här...

Bara en sista - hur högt volt tal och övriga värden ska trafon lämna vidare in i maskinen (säkert olika från olika tillverkare men... lite ungefär)?

Mvh

Pan (...snart med lödkolv) ?

Ryssen
100.000-klubben

8476 Posts

Posted - 2007/07/12 :  03:18:13  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Använd en 220v --> 110v trafo istället.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

p-pan
Member

155 Posts

Posted - 2007/07/12 :  09:30:40  Show Profile Send p-pan a Private Message
220V till 110v trafo har funnits med i tanken men jag tänkte att jag skulle slippa ha en x-tra låda på golvet.
Har för mig att dom (omvandlarna) är lite större än vanliga vägg adaptrar ?
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8476 Posts

Posted - 2007/07/12 :  12:18:10  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Nä,trafon behöver ju "bara"klara vad DVD spelaren drar i ström,och det kan ju inte bli mycket/stort.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2007/07/12 :  12:53:56  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Finns att köpa konverterare som inte är mycket större än en väggbula. Kika på Kjell&Co tex. Runt 100-lappen klarar lätt en dvd´s behov. Men det kan behövas en amerika sladd (kontakten) för att den skall passa...

Vad trafon skall lämna till spelaren är ju olika. Men jag kna tänka mig att det hanlar om nåt mellan 12-24V. Sedan sitter ett gäng strömstabbar för att ta ut det exakta voltantal som varje kort behöver.

Ett trasigt analogkort känns ju inte så där kul att fixa. Kan vara ett jättelätt fel (bränd stabb). Kan vara värre (brända strömbanor, d/a, op-amp eller nåt annat chip).

/M
Go to Top of Page

p-pan
Member

155 Posts

Posted - 2007/07/12 :  20:16:07  Show Profile Send p-pan a Private Message
Jag får tacka för alla svar.

Det blir till att kolla lite ström omvandlare känner jag.

Ska oxå' försöka ta mig tid att lossa analog kortet för att leta eventuella "skogsbränder".

Återkommer säkert med fler novisa frågor.

Mvh
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000